Ketting van bandit 600 stellen lukt niet

Evavdh

MF'er
24 okt 2013
39
0
Hoi,

Deze startende Banditrijder (en ook nog eens vrouw) heeft "geprobeerd" de ketting van mijn mooie rooie Bandit 600 strakker te stellen maar stuit op een probleempje..

De rechter en de linkermoer dienen uiteraard evenveel versteld te worden. Nu wil het vervelende feit dat ik links 5 stelstreepjes streepjes heb en rechts 3,5.

Geen probleem zou je zeggen.. draai rechts wat losser.. daar wringt dus de schoen.. De hele stelmoer komt los maar de as beweegt geen mm!

Op de bok gezet.. effe starten en helaas een ratelende ketting. Nu weet ik dat een klein rateltje normaal is maar dit klinkt niet goed. Wanneer ik links strakker zet (naar die 3,5) dan staat de ketting echt veeel te strak.

Wie o wie weet wat ik kan doen?

Thanx Eva
 
Zwaag, dan zit Niwa op net 10 minuten rijden.
Die willen vast wel even uit leggen wat je verkeerd doet en laten zien hoe het wel moet.
Dan kan je het de volgende keer wel zelf.

Het is een kleine moeite, je moet alleen even weten hoe te handelen ;)


Motor komt bij Bleeker vandaan.. en in deze staat ga ik er niet eens 100 meter op rijden :Z

Ik ga morgen klooien.. het zal me heus wel lukken ... (hoop ik)
 

jezus man, ken je me ergens van en moet je me hebben?????
Eigenlijk zou ik deze discussie niet met je aan moeten gaan maar tja, zo zit ik niet in elkaar.
Als je dit dus ook al niet begrijpt dan ben ik blij dat ik mijn motor nooit bij jou heb hoeven brengen.

En waar gaat het heen als moderators ook nog eens voor een top sfeer zorgen op een forum?
Als je iets dwars zit dan mag je me best wel een pb-tje sturen en dan kan je best wel je hart bij me luchten, maar hou aub op met alles denken beter te weten.
 
jezus man, ken je me ergens van en moet je me hebben?????
Eigenlijk zou ik deze discussie niet met je aan moeten gaan maar tja, zo zit ik niet in elkaar.
Als je dit dus ook al niet begrijpt dan ben ik blij dat ik mijn motor nooit bij jou heb hoeven brengen.

En waar gaat het heen als moderators ook nog eens voor een top sfeer zorgen op een forum?
Als je iets dwars zit dan mag je me best wel een pb-tje sturen en dan kan je best wel je hart bij me luchten, maar hou aub op met alles denken beter te weten.
Ik begrijp wat je bedoeld met dat naar voren aantrekken van de wielmoer.
Op die manier duw je het wiel naar voren en voorkom je dat je de ketting strakker legt met het vastzetten van de as.
Wat ik altijd deed is een dikke schroevendraaier o.i.d. tussen je kettingwiel en ketting steken en dan het wiel draaien zodat je ketting het wiel voorin trekt.
Je reactie begrijp ik dan weer niks van.
Je kan toch ook gewoon uitleggen wat je bedoeld i.p.v. in de aanval te gaan omdat ze je niet begrijpen?
 
Motor komt bij Bleeker vandaan.. en in deze staat ga ik er niet eens 100 meter op rijden :Z

Ik ga morgen klooien.. het zal me heus wel lukken ... (hoop ik)

Daar komt mijn motor toevallig ook vandaan.
Maar het is niet echt 'mijn' motorzaak, vandaar dat ik Niwa noemde..

Als je er niet uit komt maak dan eens een foto van wat er (niet) gebeurt, dat maakt hulp via een forum een stuk makkelijker :)
 
in jouw geval zou ik beide spanners lossen en een trap tegen het achterwiel geven. Dat hielp bij mij in ieder geval wel. wel oppassen dat je hem niet van de middenbok trapt. Dan stellen op de merktekens. zo doen velen het zonder laser of andere hulpmiddelen. Als de boel dan niet meer ratelt dan zit het aardig goed. Fine tunen kan dan altijd nog.
 
Ik heb niet alles gelezen hoor hierboven..

Maar de bandit van m'n meissie had t zelfde probleem.
De rechter kant zat muurvast terwijl de linkerkant idd speling had.
(ik verdenk de remklauw enzo wat vast zit gerot)
Meestal als je een flinke trap tegen t achterwiel geeft komtie wel los. Helaas niet.

Kheb de motor van bok afgehaald en ff achteruit tegen een muurtje aangeduwd.
Niet te hard, maar wel zodat je wiel een schok krijgt. (kijk uit voor je achterlicht.)
Toen kwam de wiel los.

OF ff je as eruit halen. Maar niet iedereen vind dat even makelijk.

Goodluck
 
mijn reactie is gebaseerd op een 2de aanval van Martell dus niet onterecht.
kijk ook maar ff in topic onderhoud.

Ik begrijp wat je bedoeld met dat naar voren aantrekken van de wielmoer.
Op die manier duw je het wiel naar voren en voorkom je dat je de ketting strakker legt met het vastzetten van de as.
Wat ik altijd deed is een dikke schroevendraaier o.i.d. tussen je kettingwiel en ketting steken en dan het wiel draaien zodat je ketting het wiel voorin trekt.
Je reactie begrijp ik dan weer niks van.
Je kan toch ook gewoon uitleggen wat je bedoeld i.p.v. in de aanval te gaan omdat ze je niet begrijpen?
 
Zit er aan je achterremklauw geen stang vast die even losgedraaid moet worden? De bouten en moeren kun je gewoon erin laten zitten maar ze moeten wel losgedraaid worden omdat de remklauw volgens mij op de achteras gemonteerd zit. Laat maar even weten of dit het gewenste resultaat heeft!

Groeten Patrick :)
 
Zit er aan je achterremklauw geen stang vast die even losgedraaid moet worden? De bouten en moeren kun je gewoon erin laten zitten maar ze moeten wel losgedraaid worden omdat de remklauw volgens mij op de achteras gemonteerd zit. Laat maar even weten of dit het gewenste resultaat heeft!

Groeten Patrick :)

Patrick,

Volgens mij niet, Ik heb het boekje erbij genomen en daar wordt niet gesproken over de achterrem o.i.d . Slechts de wielas losdraaien en de stelbouten/spanners aandraaien. Links dus geen probleem maar rechts gaat het niet zoals het moet. vanmiddag ga ik alle tips van hierboven ter harte nemen en laat jullie allen weten wat het resultaat is.. *D
 
Heren, het is gelukt!!! Ik heb de as aan beide kanten losgedraaid en de spanners helemaal los gedraaid en ben achter de motor gaan zitten, twee flinke trappen en hoorde het wiel los schieten. De ketting hing helemaal los! Yeah..jippie.. nu staan de stelstreepjes beiden op bijna 5 en gaat het volgens mij helemaal goed nu. Mijn onervaren oor hoort nog wel een rateltje en ben er dus nog niet helemaal 100% gerust op. Ik heb een rondje stapvoets gereden. Zal er nog maar een kenner naar laten luisteren voor de zekerheid.
 
Heren, het is gelukt!!! Ik heb de as aan beide kanten losgedraaid en de spanners helemaal los gedraaid en ben achter de motor gaan zitten, twee flinke trappen en hoorde het wiel los schieten. De ketting hing helemaal los! Yeah..jippie.. nu staan de stelstreepjes beiden op bijna 5 en gaat het volgens mij helemaal goed nu. Mijn onervaren oor hoort nog wel een rateltje en ben er dus nog niet helemaal 100% gerust op. Ik heb een rondje stapvoets gereden. Zal er nog maar een kenner naar laten luisteren voor de zekerheid.
Ketting netjes recht / in lijn met tandwielen gezet? :)

En er op gaat zitten om de speling te sjekken?
En ook even gedraaid om dat op meerdere punten te doen?

:)
 
mijn reactie is gebaseerd op een 2de aanval van Martell dus niet onterecht.
kijk ook maar ff in topic onderhoud.
Tja, als je daar problemen mee hebt kan je 2 dingen doen.
Of je doet iets aan die lange tenen van je of je plaatst niet zo'n hoop onzin.
Dan hoeven je niet telkens te verbeteren.
 
Ketting in lijn met de tandwielen? leg uit..
Speling gecheckt :Y

Als je bij wijze van spreken een lat tegen de zijkant van je achtertandwiel legt, moet die op dat moment ook recht en strak tegen je voortandwiel liggen.
Dit stel je bij door het achterwiel recht te zetten, met je stelstreepjes dus, en als je aan de streepjes twijfelt zijn er de al eerder genoemde gereedschapjes te koop.
Maar als je de streepjes gelijk hebt staan is het meestal gewoon goed.
 
Laatst bewerkt:
Als je bij wijze van spreken een lat tegen de zijkant van je achtertandwiel legt, moet die op dat moment ook recht en strak tegen je voortandwiel liggen.
Dit stel je bij door het achterwiel recht te zetten, met je stelstreepjes dus, en als je aan de streepjes twijfelt zijn er de al eerder genoemde gereedschapjes te koop.
Maar als je de streepjes gelijk hebt staan is het meestal gewoon goed.

Ah ik dacht al waar zijn die streepjes anders voor al heb ik begrepen dat dit niet altijd klopt. :Z Maar ik zal het nog effe extra checken met een latje o.i.d.

thanx
 
Als je bij wijze van spreken een lat tegen de zijkant van je achtertandwiel legt, moet die op dat moment ook recht en strak tegen je voortandwiel liggen.
Dit stel je bij door het achterwiel recht te zetten, met je stelstreepjes dus, en als je aan de streepjes twijfelt zijn er de al eerder genoemde gereedschapjes te koop.
Maar als je de streepjes gelijk hebt staan is het meestal gewoon goed.
Ik vertrouw die streepjes nooit en ik heb destijds bij AFS Motorparts zo'n uitlijnstangetje gekocht en er al veel plezier van gehad. Op een sleuteldag van de kluP hebben ervaren mannen wel eens zelf hun ketting gespannen, waarna we even met het apparaatje gingen meten hoe het stond. En regelmatig viel er nog eea te corrigeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan