Yamaha FZS 600 Fazer loopt niet stationair..

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kajotan

MF veteraan
16 mrt 2009
3.146
0
Omgeving Zwolle
Hallo,

Wij hebben een FZS600 Fazer uit 2000 met 25.000 km gekocht, deze motor heeft in 8 jaar tijd 1500 km gelopen en staat de laatste 4 jaar stil. Vanzelfsprekend liep de motor niet toen wij hem kochten, en zijn begonnen deze op te knappen.

Wat we hebben gedaan:

- Nieuwe olie, oliefilter, luchtfilter, brandstoffilter, accu (opgeladen), bougies, benzine.
- Carburateurs 100% uit elkaar gehaald, handmatig + ultrasoon gereinigd (membramen en o-ringen etc gecheckt, alles lijkt goed/heel/onbeschadigd.
- Bij demontage stonden de stelschroeven op 4.25 slagen uit (lijkt mij vrij veel), nu met deze schroeven gespeeld tussen de 2.00 (fabrieksopgave) en 4.25.
- Vlotterhoogte controleerd en bij 1 carb opnieuw afgesteld, staat nu goed.
- Inlaatrubbers gecheckt op lekkage, geen resultaat.
- Synchroon meters eraan gehangen, staat redelijk goed.

Het probleem: motor loopt op toeren goed (2000 toeren en hoger), maar wil niet stationair lopen, als je gas los laat valt de motor uit. Door hem iets rijker te laten lopen (remreiniger door luchtinlaat) blijft de motor wel stationair lopen. Als je de choke vol open zet (choke blijft niet hangen) blijft hij op 2.000 toeren stationair draaien.
Motor reageert niet/amper op draaien aan stationairtoerentalschroef.
Volgens mij duidt dat op (weer) vieze carbs/stationairsproeiers, maar deze zijn grondig schoongemaakt/nieuwe benzine/nieuw brandstoffilter dus ik kan me niet voorstellen dat het hier aan ligt.

Iemand een idee?

Bedankt! :)
 
Laatst bewerkt:
niet om het een of ander, en dat ik je oordeel niet vertrouw, maar alle vier nog een beetje vuil..dan zou je toch verwachten dat hij beroerd loopt op 2-3 cilinders....

Precies, en dat doet hij niet, hij loopt wel op 4 cilinders.

Enige wat ik kan bedenken is dat er vuil meegespoeld is de carb in wat nog in de benzineslang tussen het filter en de carb zat.
Vanavond de boel maar weer eens los halen, wordt vervolgd.....
 
Heb je al gereden?

Als je eens een tank benzine leeg rijd, en daarna nog eens een halve tank verse benzine kan het we eens een ander verhaal zijn. Alles is dan weer eens lekker warm geworden.

Dit werkte bij mij wel, was een Fazer die 3 jaar stil had gestaan.

Succes
 
Heb je toevallig niet een laag aanslag in de tank zitten van al dat stilstaan, of zelfs roest ?

Als je er niet uitkomt, ik heb een air/fuel meter staan, kan je meten, hoe het met het mengsel staat. Ik weet van de Fazer die mijn zusje heeft gehad, dat het stationair mengsel vrij nauwkeurig moet worden afgesteld. Bij haar verliep hij op een gegeven moment slechts een klein beetje en toen ging hij al afslaan. Eventueel heb ik ook nog een wph op cd liggen.
 
Waarom niet meteen die benzineslang vervangen?

Omdat de slang er nog goed uit zag, niet erg hard/poreus. Doorgespoten met lucht, dacht dat dat wel genoeg was (en dat was het ook bleek later).

Heb je toevallig niet een laag aanslag in de tank zitten van al dat stilstaan, of zelfs roest ?

Als je er niet uitkomt, ik heb een air/fuel meter staan, kan je meten, hoe het met het mengsel staat. Ik weet van de Fazer die mijn zusje heeft gehad, dat het stationair mengsel vrij nauwkeurig moet worden afgesteld. Bij haar verliep hij op een gegeven moment slechts een klein beetje en toen ging hij al afslaan. Eventueel heb ik ook nog een wph op cd liggen.

Tank is vol weggezet (gelukkig), is schoon van binnen. Zo'n air/fuel meter is misschien nog wel handig, ik houd het aanbod in m'n achterhoofd! Bedankt!
Een WPHB heb ik overigens via internet al gevonden.

Gisteren nog een keer de carbs eraf gehaald (record: in 14 minuten :+ ), bleek dat de stationairsproeiers inderdaad weer/nog vies waren. Vieze bruine slijmerige troep, die er middels ultrasoon toch niet uit is gegaan. Nog een keer doorgeprikt (gaatje open) en voor de zekerheid nog even ultrasoon. Hierna zat hij weer dicht.... B|
Alles nog een keer doorgeprikt etc, en de boel weer gemonteerd.

Motor loopt nu weer stationair, nog niet helemaal 100% tevreden, maar eerst maar eens synchroniseren etc.

Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
niet om het een of ander, en dat ik je oordeel niet vertrouw, maar alle vier nog een beetje vuil..dan zou je toch verwachten dat hij beroerd loopt op 2-3 cilinders....
Ja :')

Maar waarom kom je met 'alle vier nog een beetjes vuil'?
Lijkt me niet, als er maar één niet mee doet.
 
Precies, en dat doet hij niet, hij loopt wel op 4 cilinders.

Enige wat ik kan bedenken is dat er vuil meegespoeld is de carb in wat nog in de benzineslang tussen het filter en de carb zat.
Vanavond de boel maar weer eens los halen, wordt vervolgd.....
Carbs weer schoonmaken en externe benzinetoevoer er aan hangen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan