koppeling slipt

jaap-1982

Rookie
16 jun 2013
19
0
in de buurt van breda
ik heb een vraagje
ik heb mijn koppelingsplaten heb ik vervangen
volgens mij heb ik alles goed terug gezet eerst slipte hij een beetje op de koppeling maar nu heel erg je kan hem gewoon wegduwen in de versnelling
dus nu blijft de koppeling slippen heb ik iets verkeerd gedaan?
het gaat hier over een honda cb 500
 
ik heb na het vervangen van de koppelingsplaten en -veren mijn motor ook volgegooid met actionolie. niks aan de hand, koppeling werkt perfect en slipt niet meer. je hebt waarschijnlikk iets verkeerf gedaan bij het vervangen. de volgorde is bijvoorbeeld heel belangrijk.
 
ik heb na het vervangen van de koppelingsplaten en -veren mijn motor ook volgegooid met actionolie. niks aan de hand, koppeling werkt perfect en slipt niet meer. je hebt waarschijnlikk iets verkeerf gedaan bij het vervangen. de volgorde is bijvoorbeeld heel belangrijk.

Ja dat kan wel wezen. Maar je kijkt toch eerst hoe de oude meuk erin zit. Daarna nieuwe platen erin, klaar. Kan weinig aan fout gaan :9
 
Laatst bewerkt:
Ik snap dit dus echt niet.
Helemaal niet slecht bedoeld ofzo maar waarom heeft iedereen het steeds over die verdraaide olie
>< omdat de olie misschien niet 100 % de goede is gaat je koppeling nog niet slippen mits goed afgesteld.

Waarschijnlijk heeft de TS de koppelingskabel te strak staan aangezien hij net zei dat het een kabel bediende koppeling is.

Heb je dus wel genoeg vrije slag?

Groeten en succes ermee.
 
Ik snap dit dus echt niet.
Helemaal niet slecht bedoeld ofzo maar waarom heeft iedereen het steeds over die verdraaide olie
>< omdat de olie misschien niet 100 % de goede is gaat je koppeling nog niet slippen mits goed afgesteld.
_O-
Waarschijnlijk heeft de TS de koppelingskabel te strak staan aangezien hij net zei dat het een kabel bediende koppeling is.

Heb je dus wel genoeg vrije slag?

Groeten en succes ermee.
 
Ts,het is dat je dit topic op dinsdag begon en niet op vrijdag. :X

koppelingsveren zijn ook vervangen
olie is van de action ik moet even kijken welke het precies is
er staat op de fles alleen
TECHNO MOTOR OLIE
geschikt voor alle benzine diesel en lpg motoren

Ik vind dit al zo`n bullshit vermelding.
Als dit zo zijn,waarom maakt dit vooraanstaande oliemerk :X dan evengoed verschillende olie types/viscositeiten???
Nu ben je de klanten alleen maar op kosten aan het jagen.
Als je maar 1 olie type produceert kan je prijs gewoon naar beneden :Y


:X :') :+

@Tvdh,ik ben blij dat jij niet aan mijn motor sleutelt :X ;)
 
Ik ga het proberen uit te leggen wat ik denk dat het zou kunnen zijn.

Het laatste gedeelte wat je terug zet bij het monteren van je koppeling. De deksel zeg maar. (waar de veren tegenaan duwen)
Zover ik weet kunnen die niet bij elke motor op elke manier erop. Ik heb hem wel eens verkeerd erop gehad tot ik zag dat dat ding m'n platen net niet raakte. Daarna goed gekeken en zag dat er 1 tandje dikker was dan de andere. Dus dat ding een paar tandjes gedraaid en plop!
Misschien dat je dit over het hoofd hebt gezien?

Ff een fototje van internet hoor:

~[edit] Het is de DRUKPLAAT waar ik t over heb ;-)


koppelingsplatenvervangft1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heeft de motor trouwens de koppelingshevel ( dus niet de hendel ) op het rechtercarter bij de koppeling zitten of aan de linker kant vlakbij het voortandwiel?

Bij het laatste kun je ook nog het stelboutje wat tegen de lange as aandrukt wat losser draaien.
Die draai je zover uit tot hij lostkomt van de as dan draai je hem er zachtjes weer tegenaan en dan vervolgens een klein beetje uitdraaien een kwart slag ofzo zodat het stelboutje lost komt te zitten van de as.

En niet vergeten de borgmoer weer aan te draaien.

Groeten en succes ermee.
 
Ik snap dit dus echt niet.
Helemaal niet slecht bedoeld ofzo maar waarom heeft iedereen het steeds over die verdraaide olie
>< omdat de olie misschien niet 100 % de goede is gaat je koppeling nog niet slippen mits goed afgesteld.

Waarschijnlijk heeft de TS de koppelingskabel te strak staan aangezien hij net zei dat het een kabel bediende koppeling is.

Heb je dus wel genoeg vrije slag?

Groeten en succes ermee.


:^

Wat doe je als eerste na een reparatie aan de koppeling?

Juist, de vrije slag afstellen.

Gezeik over die olie altijd :')
 
@ Redforce.

Oke, blijkbaar heb ik sommige mensen wat op hun teentjes getrapt, sorry daarvoor.
Maar de TS zou echt niet de eerste zijn hoor die het vergeet!

Ik ben nog jong ( 21 ) en heb al voldoende sleutelfoutjes gemaakt in mijn paar jaar dat ik aan motoren werk gelukkig nooit iets ernstigs en altijd nog zelf weten op te lossen, maar sommige dingen die heel erg voor de hand liggen wou ik wel eens vergeten.

Normaal gesproken als ik een vraag heb zet ik in de begin post alvast de dingen waarvan ik ze zelf al uitgesloten heb.

De TS vertelt in de beginpost dat hij volgens hem alles goed heeft terug gezet maar hij zegt er niet bij dat hij de vrije slag afgesteld heeft, het kan zijn dat hij dat natuurlijk al gedaan heeft, maar misschien heeft hij het wel over het hoofd gezien.

Groeten.
 
Heeft de motor trouwens de koppelingshevel ( dus niet de hendel ) op het rechtercarter bij de koppeling zitten of aan de linker kant vlakbij het voortandwiel?

Bij het laatste kun je ook nog het stelboutje wat tegen de lange as aandrukt wat losser draaien.
Die draai je zover uit tot hij lostkomt van de as dan draai je hem er zachtjes weer tegenaan en dan vervolgens een klein beetje uitdraaien een kwart slag ofzo zodat het stelboutje lost komt te zitten van de as.

En niet vergeten de borgmoer weer aan te draaien.

Groeten en succes ermee.
Netjes :Y

Koppeling stellen, hoort er gewoon bij.
 
@ Redforce.

Oke, blijkbaar heb ik sommige mensen wat op hun teentjes getrapt, sorry daarvoor.
Maar de TS zou echt niet de eerste zijn hoor die het vergeet!

Ik ben nog jong ( 21 ) en heb al voldoende sleutelfoutjes gemaakt in mijn paar jaar dat ik aan motoren werk gelukkig nooit iets ernstigs en altijd nog zelf weten op te lossen, maar sommige dingen die heel erg voor de hand liggen wou ik wel eens vergeten.

Normaal gesproken als ik een vraag heb zet ik in de begin post alvast de dingen waarvan ik ze zelf al uitgesloten heb.

De TS vertelt in de beginpost dat hij volgens hem alles goed heeft terug gezet maar hij zegt er niet bij dat hij de vrije slag afgesteld heeft, het kan zijn dat hij dat natuurlijk al gedaan heeft, maar misschien heeft hij het wel over het hoofd gezien.

Groeten.

na meer dan 30 posts eindelijk verlichting.
 
ik heb uiteindelijk de motor naar de motorzaak gebracht omdat ik er echt niet meer uitkwam daar werd gezegd dat ik de borgmoer niet vergenoeg had aangedraaid
(naar mijn idee kon deze niet verder)
maar goed uiteindelijk is alles vernieuwt ook de stalen platen waren krom en de nieuwe gevoerde koppelingsplaten waren verbrand

het had dus niks met verkeerde olie te maken

is een dure les maar nu is het weer wel goed gedaan
iedereen bedankt voor de uitleg en goede adviezen

van mij mag deze post op slot
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan