Sprint RS met Squire RS1

Jupiler

Die hard MF'er
3 nov 2013
697
118
Sussey Bourgogne
Zal me eerst even voorstellen want ben volledig nieuw op dit forum.
Ik ben Ronald, 44 jaar, woon in Bilzen (Belgisch limburg) en zot van alles waar maar een motorblok aan zit. Ben solo rijder maar omdat een goede vriend een zijspan heeft heb ik toch al 2 keer van het zijspanrijden mogen proeven. De eeste keer valt trouwens serieus tegen. Maar omdat rijden met de motor van iemand anders toch niet het zelfde is als je eigen motor...
En omdat ik in relatief korte tijd een losse bak, nl. squire RS1 en via mijn Triumph dealer een motor (sprint RS 995i) met lichte schade heb kunnen bemachtigen, heb ik maar besloten om er zelf één te bouwen. Althans da's toch de bedoeling want ik heb totaal geen ervaring met zijspan zelfbouw. Door dit zijspanforum te doorlezen heb ik wel al veel informatie kunnen verzamelen. Maar natuurlijk is niet elk project het zelfde en daarom hoop ik van jullie goede raad en nuttige tips te bekomen.
Hier alvast een foto van hoe het ongeveer moet gaan worden.
full
 
Hoi Jupiler, welkom. Met die naam heb je hier alvast één vriend. De combinatie ziet er goed uit, dat past wel mooi bij elkaar.
Voor aanbouwen moet je denk ik in het VFR topic van JFJ kijken. Die heeft ook een aluminium frame en geen onderframe. Ik zou met mijn K75 ervaring gaan kijken of het blok als dragend bouwelement te gebruiken is.
 
Jupiler!! Mijn favoriet!

Mooie plannen en een fraaie fiets als trekker. Ga je de aanbouw zelf doen?
 
Dat is de bedoeling, maar zoals ik al zei heb ik nog geen ervaring (met het bouwen van een zijspan wel te verstaan) dus alle goede raad en tips zijn welkom. O.a. voor de bevestiging van het subframe, welke punten moet je daar het beste voor gebruiken? Bouw ik wel/niet een rem op de bak? Voorlopig wil ik de originele voorvork behouden maar dan moet ik de veren versterken dacht ik? Ook met de voorloop heb ik een probleem. Als ik me aan de regels van kunst hou, zou dat rond 20 à 25 cm moeten zijn. Maar dan steekt de bak veel te ver naar achter vind ik. Mag ik de voorloop vergrootten en zo ja hoeveel?
Het eerste probleem met de bak is ook al opgedoken. Dacht een bak gekocht te hebben met zeer weinig werk aan. Blijkt nu dat de torsiearm recht omhoog staat waardoor er van veerweg geen spraken meer is. De torsiearm verdraaien is geen probleem maar dan kan het wiel er niet meer op vanwege het spatbord dat nl. vastgelast is aan het frame. Dus slijpschijf
en verplaatsen.
full
 
Laatst bewerkt:
Leuke combi.

Naaf gewoon vervangen of er een schokbreker op zetten. Bij EZS kan je voor 110,- een naaf kopen die op een as past met conische lagers. daar kan ook een schijf op.

Ja ik zou wel geremde bak doen. Heb twee klauwen op het bakwiel. Een met de voorrem van de motor, de andere met achter.

Achterband kan je een 185/45R17 Goodyear band voor gebruiken, op ori velg.

Voorloop is bij mij 38. 25 is ouderwets. Dan zou mijn bak ook veel te ver achter de motor uit steken.
In mijn onderschrift vind je mijn topic, dan kan je zien hoe je het ongeveer aan moet pakken.

Voor info vraag je maar, voorvork aanpassing staat er ook in.

full
 
Laatst bewerkt:
Dank je. T'is trouwens door o.a. jouw topic dat ik deze ben opgestart. Was zeer onder de indruk van al dat werk. Zal het nog eens opnieuw lezen.
 
Tnx, altijd leuk. Was ook super om te doen destijds. Doe er je voordeel mee.
 
Inderdaad, 25cm is medio 1960. Tegenwoordig is 35cm een beetje het minimum, maar voor een snelle fiets zit je tussen de 35 en 40cm.
 
Ok bedankt. Dan is waarschijnlijk al een probleem opgelost. Want als ik de bak zo opstel zodat het zicht klopt dan meet ik rond 35 à 40 cm. Hopelijk heb ik deze week eens tijd om er tegen aan te gaan.
 
Welkom hier.
Ik zou zeer zeker de bak remmend maken, ook ik rijd met twee klauwen op het bakwiel. Die Triumph kan dat bakkie wel aan, dus de remmerij moet je goed voor elkaar hebben. Kan er in plaats van die torsieas niet een swingarm aan de bak en veren en demper door middel van een Hagon oid?.
Dat torsie armpje is wel erg kort.
 
Welkom hier.
Ik zou zeer zeker de bak remmend maken, ook ik rijd met twee klauwen op het bakwiel. Die Triumph kan dat bakkie wel aan, dus de remmerij moet je goed voor elkaar hebben. Kan er in plaats van die torsieas niet een swingarm aan de bak en veren en demper door middel van een Hagon oid?.
Dat torsie armpje is wel erg kort.

Dit is een bakkie voor echt snelle jongens
heb er ook nog een staan maar durf er niet mee te gaan rijden
 
Le Side-car Voxan nog een topic welk ik opnieuw moet lezen, heel interessant.
Verdorie, dacht ik morgen nog vrij te hebben, werd ik juist opgebeld om toch te komen werken.
Het goede nieuws is dat ik vandaag wel eens de hele dag aan de span heb kunnen prullen.
Wat kuip delen verwijderd, opzoek naar bevestigingspunten.
full


Bridgstone potenza laten monteren. Heb ik 2 weken terug voor 35 euro kunnen kopen, 2de hands.
Gelijker tijd velg gedeeltelijk mat zwart gelakt. Bedoeling is dat alle grijze delen van de moto ook mat zwart worden, gelijk het frame van de bak.
full


Side-car uit elkaar gehaald om een beter zicht te krijgen voor de bevestiging. Spatbord en trede verwijderd, torsie arm 90° verdraait, wiel terug gemonteerd. Ah, hij heeft terug vering. Ook eens gekeken om eventueel rem te monteren. Velg is maar 13 inch, is wat krap voor schijf met 2 klauwen denk ik.
full

full

full

Ga eens zien voor een 15 inch velg, maar dan komt de kromming van het spatbord weer niet uit. Als dat zo verder gaat zal het nog gaan spannen om eind januari een rijdende span klaar te hebben.
 
Dat lijkt me ook wel wat positief inderdaad.. Hoe ga je het hulpframe aanpakken? Ook verlengen in het balhoofd?
 
Als ik zover was dan dat je nu bent, en zelf de vaardigheid en gereedschappen hebt om een hulpframe te vervaardigen, en dan vervolgens ook nog het zijspan aan dat hulpframe kunt bouwen, dan.......
Dan begon ik met het maken van een fatsoenlijke wielophanging voor het bakwiel. Dat torsiearmpje van 15 cm zorgt ervoor dat bij elk bultje of takje waar je overheen rijdt je bakwiel omhoogstuitert. En je kan niets aan de vering regelen.
Ik ken het verschil van het HCAD systeem van de EML GT serie, en de korte draagarm van de EZS RX. Bij een EML verneem je niets van de vering van het bakwiel. Bij de EZS kun je wel voelen wanneer je met het bakwiel over die dikke plakstrepen rijdt. En die draagarm is ook nog zo'n 40 cm. En dan heb jij ook nog een smal bakkie. En door middel van een schokdemper kun je veer voorspanning en demping regelen.
Als je de technische uitdaging aangaat om een zijspan aan een aluminium frame te knopen, kan die draagarm er ook nog wel bij.

*) Let wel, dat is mijn mening, per definitie hoort een zijspanrijder een "eigen" mening te hebben en vooral al niet zenuwachtig te worden van andermans mening! Doe wat je zelf goed lijkt. *D Succes ermee
 
Het is sowieso beter om om te bouwen zoals kwastert aangeeft. Daarnaast is het handig je rijhoogte voor elkaar te hebben van de bak, voordat je hem haaks aan je motor gaat hangen. Hoogte van hulpframe is niet belangrijk als je bochten gebruikt, zoals je in mijn topic kan zien. Dan kan je nog nastellen wat je wilt.
 
!3" is groot genoeg voor een schijf met twee klauwen. Zo groot hoeft die schijf niet te zijn en ook de klauwen niet om voldoende vertraging op het zijspan te krijgen.
 
Als je een remschijf zwaar wilt belasten, dus hard en lang remmen, dan is het belangrijk dat hij de warmte aan kan. Hij mag dus niet te licht zijn. Een grote schijf heeft meer oppervlak en kan dus de warmte beter kwijt. Maar je kunt evengoed een kleinere schijf nemen die wat zwaarder is. Die wordt door zijn massa minder snel warm. Vergelijk het met een pannetje water op het vuur, als er meer water inzit duurt het langer voor het warm is.
Of er één of 2 klauwen op staan maakt daarbij niets uit. Je kunt toch niet harder remmen dan je aan wrijving tussen band en wegdek kwijt kunt. En dat hangt weer af van de belading van de bak.
 
13 insj is een eel te klein k*t wieluke voor zo'n sportief (straat) span.
 
Ik vindt een 13" op een Squire niet misstaan. Het is een niet al te groot span, origineel zit er een 10" wieltje in. Ik denk dat als je er een groter wiel aan gaat hangen het span nogal hoog boven de weg gaat staan, tenzij je de wielophanging rigoreus gaat veranderen.
 
Neu, 2 inch groter is maar 2,5cm vanaf hart as tot straat. Iets lagere band en je bent de man.
Staat stoer en meer ruimte voor remmerij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan