Aan/uit slecht voor Xenon?

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
Hallow,

Ik heb dus sinds gisteren een Tiger 1050 met Xenon verlichting. Alleen, zodra ik het contact aanzet, gaat de lamp al aan. En vervoglens als ik de motor start, gaat hij weer even uit en weer aan. Is dit slecht voor de lamp? En is er iets aan te doen?

Dank, nog onbekend op Xenosn gebied :)
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn motor heb ik een schakelaar in de voedingsspanning van de ballast gezet.
Ook handig als je b.v. een pont oprijdt o.i.d., starten stukje rijden, motor weer uit, overvaren.
Dan laat ik de lamp even uit en schakel hem pas weer in bij het verlaten van de pont, en zo zijn er wel meer voorbeelden te bedenken.

De schakelaar en kap komen ook bij Conrad vandaan, ik heb er een kap opzitten die je normaal andersom gebruikt.
Nu hoef ik alleen een tik op de kap te geven en de lamp gaat aan, wanneer ik dat wil.
full


De ballast e.d. zitten onder het zadel, omdat er geen ruimte is achter de koplamp.
Maar wel dichtbij de schakelaar, die heb ik er later tussen gezet.
full
 
Laatst bewerkt:
De Xenon die ik van Pilot had kon 20.000 keer opstarten. Tegen die tijd heeft je motor al zoveel km gemaakt dat je sowieso iets anders moet kopen. Gewoon zo houden en je niet bezig houden met nutteloze oplossingen. :-)
 
Mn vorige ballast had ik gesloopt doordat ie idd teveel en vooral erg veel achter elkaar moest inschakelen.

De leverancier vertelde me dat de beveiliging inschakeld als de de spanning onder de 9 volt valt, na even meten bleek de spanning bij mn koplamp sowieso maar 10 volt te zijn.. even gezocht en bleek een gecorrodeerde verbinding in een van de connectoren te zitten, deze vervangen. En van de leverancier netjes een nieuwe ballast unit ontvangen. En die zit er nu alweer een jaar of 2 in.

Heb nu wel een verbreekrelais tussen de aansturing van de ballast gezet, het onderbreken van de voeding naar de ballast vond ie niet leuk (bleef uit). Heb dit gedaan omdat ik regelmatig vergat het licht uit te doen voor het starten en de ballast alleen na aan/uit zetten weer aan gaat en ik dus zonder het te weten zonder licht reed (overdag :+ ).
 
Heb zelf een 1050 en 800 met xenon en een relatief makkelijke oplossing:

Koop een gewoon 12V relais met wissel/maakcontact. Knoop een 0,75 mm2 aan de +kabel van je startmotor. Kan makkelijk met een AMP oogje op het bestaande draadeind op je startmotor. Draadje kun je mooi in de bestaande flexslang wurmen.

Deze +draad bekrachtigd het wisselrelais. Plaats wel een diode tussen deze +draad om te voorkomen dat het overneemcontact je startmotor gaat bekrachtigen via een 0,75mm2 en een zwevende zekering. _O-

Dit relais houdt zichzelf bekrachtigd nadat je de startknop hebt losgelaten (overneemcontact via een geschakelde plus) en schakelt ook dit:

http://www.rdae.nl/relais--houders/minirelais--houders/t40205-tijdrelais-universeel-12v

relais in. Met dit tweede instelbare tijdrelais onderbreek je simpelweg de massa's van je ballasten van je xenon verlichting in ruststand. Opkomvertraging van 5 seconden instellen. Klaar is Kees.

Werkt al jaren probleemloos. Enige beperking is dat als je de dodemansknop gebruikt ipv je contactsleutel het licht niet uit gaat. Start je dan opnieuw de motor, dan schakelt de xenon wel in/uit.

Relais kun je bij de 1050 voor in in het cockpitje inbouwen waar ook het knipperrelais zit. Bij de 800 heb je een ruim plekje onder het horizontale afdekkapje achter. (Waar normaliter grondplaat van topkoffer op zou komen)

Heb je geen idee wat ik met bovenstaande bedoel; begin er dan sowieso niet aan lijkt me. :+
 
Laatst bewerkt:
Dat is een prima oplossing.

Als je seint met groot licht zal het goed gaan. Maar bij gebruik van groot licht via de schakelaar duurt het dan wel 10 seconden voordat het dimlicht weer gaat branden. Maar via de pass schakelaar is het geen probleem denk ik.

Hiermee kan je ook opsporen welk relais het is. Bij gebruik van groot licht zullen er twee relais een klik geluid geven. Een van de twee is het. Vervang dan het relais wat niet klikt als je de pass knop gebruikt. Suc6!
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad even bij Triumph parts gekeken, en heb inderdaad een relais voor het licht. Ff bestellen dus! Aantal pootjes zijn ook hetzelfde, tot zo ver reuze bedankt Dry Bones... :}

En seinen lukt toch al bijna niet met mijn Xenon, i.v.m. "opwarmtijd" ;) Toeteren werkt beter...
 
Jawel, maar ik snap nooit zo goed waarom je dat zou willen (als het er al op zat is het een ander verhaal)

Gemiddeld heeft een xenon lamp 5-10 seconden nodig om op sterkte te komen, en persoonlijk gebruik ik mijn groot licht zelden lang achter elkaar en is seinen voor mij de belangrijkste functie. Deze vervalt hierdoor in de praktijk omdat de opwarmtijd langer is dan de periode dat de lamp (in mijn geval) daadwerkelijk aan staat.

De enige uitzondering hierop zijn bi-xenon projectoren, hierbij verander je niet de lichtbron, maar alleen het lichtbeeld, waardoor de opwarmtijd niet meer relevant is :)

Het relais werkt wel gewoon, aangezien je grootlicht via een ander relais geschakeld is.

Wanneer je van dimlicht overschakelt op grootlicht, gaat je dimlicht dan uit of blijft dit branden?
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn Xenon opstelling niet. Grootlicht (rechterkant) komt bij, dimlicht blijft daarbij aan. Maar bij al mijn andere motoren die ik ooit gehad heb ook hoor. Bandit 600, FJR1300 van m'n pa ook... maar dat zijn natuurlijk allemaal motoren met dubbele lampen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan