Sprint RS met Squire RS1

Die voor-boven bevestiging aan je blok, net boven de uitlaten, zit daar een bus tussen?
Dan lijkt me dat een mooi uitgangspunt voor het hulpframe.
full
 
Laatst bewerkt:
Kweenie.. Dan laat je toch alle krachten los op blok en frame.. beter is voor je radiateur langs te gaan naar balhoofd. Dan wordt je zijspanframe 1 met hulpframe wat als het ware door een lange arm tot aan je balhoofd je motor draagt. Ik zou het alu frame niet teveel belasten.

Bij mij is het alu frame eigenlijk alleen nog maar een montageframe van motor onderdelen. Alleen bij het balhoofd komen er gedeeltelijk krachten van de straat op. Zelfs de achterbrug draait bij mij aan 1 kant in het hulpframe. Dat gedeelte waar de achterbrug in scharniert zijn ook een hele dikke gietstukken die met alu buizen van rond 40 van links naar rechts vast zitten gelast af fabriek.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil juist het frame ontzien. Daarom wil het blok als dragend deel gebruiken. Ik hou niet van aluminium frames. Dubbele balhoofden brengen een belasting hoog op het frame.
 
Langere arm omdat de balhoofdpen langer is? Kwestie van balhoofd fixatie maken vanuit hulpframe. Dat heb ik niet eens, en heb toch al menig haarspeldje rond gesjeest. Blijft echt wel heel :Y

Ik ben gek op aluminium frames *O* Lekker licht dus laag zwaartepunt O-)
 
Laatst bewerkt:
Nee, langere arm omdat je een langere hefboom hebt. De schoorstang drukt, en trekt 20cm hoger tegen het frame. De belasting op de hechtpunten aan het blok is dus hoger. Het frame wordt getordeerd. Daarom gebruik ik liever het blok, dat is massief, daar kun je vrijwel onbeperkt tegen duwen en trekken.
Wist je dat jouw aluminium frame zwaarder is als het frame van een Ducati of een TRX? Om aan dezelfde sterkte en stijfheid te komen moet aluminium namelijk 3x zo dik zijn.
Heb ik overigens al eens gezegd dat je van aluminium pannetjes moet maken?
 
Bij mijn motor is hulpframe schoorstangen en zijspanframe 1 geheel. De motor ligt daar als het ware op. Er komen op het balhoofd na niet veel krachten op de motor.
 
Laatst bewerkt:
Dat lange arm verhaal snap ik niet helemaal. Zal de leeftijd wel zijn, denk ik.
De dwarskracht die op het voorwiel werkt gaat via het balhoofd. Dan is de lengte van de voorvork of schommelarm de arm en samen met de dwarskracht geeft dat een torsie kracht in het balhoofd.
Die torsie kracht wordt via de schoorstangen afgegeven aan het zijspanwiel. Als die schoorstangen hoog zitten dan treedt er in het frame minder torsie op. Als ze laag zitten dan gaat de torsiekracht door het hele frame heen. Volgens mij tenminste.

Als je slim bent dan bouw je gewoon een naaf besturing.
 
Laatst bewerkt:
Dat lange arm verhaal snap ik niet helemaal. Zal de leeftijd wel zijn, denk ik.
De dwarskracht die op het voorwiel werkt gaat via het balhoofd. Dan is de lengte van de voorvork of schommelarm de arm en samen met de dwarskracht geeft dat een torsie kracht in het balhoofd.
Die torsie kracht wordt via de schoorstangen afgegeven aan het zijspanwiel. Als die schoorstangen hoog zitten dan treedt er in het frame minder torsie op. Als ze laag zitten dan gaat de torsiekracht door het hele frame heen. Volgens mij tenminste.

Als je slim bent dan bouw je gewoon een naaf besturing.
Dat laatste is zeker waar, het eerste verhaal kan ik volgen, ik denk dat je gelijk hebt. De torsiekracht op het balhoofd wordt volgens mij in een A vorm op het blok gezet. De hoge schoorstang helpt dan eerder, omdat hij trekt, en duwt tegen de richting van de torsie.
Dan blijf ik er bij dat je geen aluminium frame moet willen.
 
Merci voor de reacties gasten, maar het ging me even iets te snel. Ik begin ook stilaan te begrijpen dat ge nu eenmaal aan alles te gelijker tijd moet denken. En Kwastert hou je vooral niet in, elke mening stel ik op prijs. Dat lef is eerder toeval, t'is dat ik deze motor echt spot goedkoop heb kunnen kopen anders was het wel een iets oudere en met staal geweest. By the way, hoe meer ik naar die torsie vering kijk hoe minder ik in dat ding geloof. Is zelfs maar 12cm, toch is deze vering origineel op deze squire of niet?
Langs de andere kant is het eigenlijk de bedoeling om (voorlopig)een low budget span te maken.
1. Omdat er toch maar beperkt mee gereden gaat worden. ong. 1000km/jaar
2. Het niet de bedoeling is om hard te rijden, zeker eerste jaar.
3. En vooral de toekomst i.v.m. keuring. Nu veel euro's insteken en dan, België kennende, geen goedkeuring krijgen. Daarom wil ik voorlopig ook niet te veel wijzigingen aanbrengen aan de motor zodat ik deze terug kan gebruiken als solo rijder moest het echt hopeloos worden met die keuring.
Om nog even te reageren op de bevestigingspunten. Halflive dat is ook mijn eerste gedacht om deze te gebruiken. Vandaar uit achter de radiator naar beneden. En, JFJ heb jou topic nog eens doorgelezen, achteraan wordt meestal de bevestiging van de middenpoot gebruikt?
 
Merci voor de reacties gasten, maar het ging me even iets te snel. Ik begin ook stilaan te begrijpen dat ge nu eenmaal aan alles te gelijker tijd moet denken. En Kwastert hou je vooral niet in, elke mening stel ik op prijs. Dat lef is eerder toeval, t'is dat ik deze motor echt spot goedkoop heb kunnen kopen anders was het wel een iets oudere en met staal geweest. By the way, hoe meer ik naar die torsie vering kijk hoe minder ik in dat ding geloof. Is zelfs maar 12cm, toch is deze vering origineel op deze squire of niet?
Langs de andere kant is het eigenlijk de bedoeling om (voorlopig)een low budget span te maken.
1. Omdat er toch maar beperkt mee gereden gaat worden. ong. 1000km/jaar
2. Het niet de bedoeling is om hard te rijden, zeker eerste jaar.
3. En vooral de toekomst i.v.m. keuring. Nu veel euro's insteken en dan, België kennende, geen goedkeuring krijgen. Daarom wil ik voorlopig ook niet te veel wijzigingen aanbrengen aan de motor zodat ik deze terug kan gebruiken als solo rijder moest het echt hopeloos worden met die keuring.
Om nog even te reageren op de bevestigingspunten. Halflive dat is ook mijn eerste gedacht om deze te gebruiken. Vandaar uit achter de radiator naar beneden. En, JFJ heb jou topic nog eens doorgelezen, achteraan wordt meestal de bevestiging van de middenpoot gebruikt?

Effen een domme vraag van een Ollander: Wat bedoel je met de middenpoot?
 
Nee die middenbok is niet gemoeit. Dat kan je allemaal terug lezen. Bevestiging van zij standaard en draaipunt van achterbrug zijn gebruikt.
 
, achteraan wordt meestal de bevestiging van de middenpoot gebruikt?

ik heb destijds het bevsetigingspunt van de middenbok gebruikt, met een koppeling naar het draaipunt van de achterbrug. (en nog een keer een extra koppeling op het frame, maar dat was een stalen frame, Fazer)
 
Inderdaad middenpoot = middenbok.

Nee die middenbok is niet gemoeit. Dat kan je allemaal terug lezen. Bevestiging van zij standaard en draaipunt van achterbrug zijn gebruikt.

Ik bedoelde dat ik uit jouw tektst kon opmaken dat men normaal de steunpunten van de middenbok gebruikt. Maar dat was in jouw geval niet mogelijk.

ik heb destijds het bevsetigingspunt van de middenbok gebruikt, met een koppeling naar het draaipunt van de achterbrug. (en nog een keer een extra koppeling op het frame, maar dat was een stalen frame, Fazer)

Koppeling naar draaipunt van achterbrug? Is dit noodzakelijk?
 
Je moet een sterke verbinding hebben voor zijwaardse en opwaardse krachten. Bij mij gaat er vanaf de achter onder aanluiting op het hulpframe, een dikke strip onder de motor door naar de andere kant, waar hij met twee M10 bouten op het aluminium frame vast zit. Daardoor kan het hulpframe niet meer zijwaards. Opwaarts zou nog wel kunnen, maar daarvoor is er een strip omhoog naar het draaipunt van achterbrug gegaan, om dat te voorkomen.
 
Echt elegant is dat niet natuurlijk, maar zeker doeltreffend :+
Maar wel inleveren op je grondspeling zo. Bij mij gaat het zelfs over de uitlaat heen.
 
Waar ben ik in Gods naam aan begonnen. Zal maar eens verder gaan demonteren want mijn vrije dag is alweer half om. Straks hoogstwaarschijnlijk weer een berg vragen voor jullie.
 
Echt elegant is dat niet natuurlijk, maar zeker doeltreffend :+
Maar wel inleveren op je grondspeling zo. Bij mij gaat het zelfs over de uitlaat heen.

jou versie is idd een stuk eleganter :+
over mijn uitlaat heen ging echt niet.

Grondspeling was ik eerst ook een beetje huiverig voor, maar nooit last van gehad.
 
Ja Jupiler, gewoon doorgaan. Wij helpen je wel. Met hulp en tips van dit forum is het mij/ons ook gelukt. Naderhand heb je er een flinke dosis voldoening van.
 
Hupsa, de dag is weer al om. Time flies when you're having fun.
Heb nog wat verder gedemonteerd. Een aantal delen geverfd, temperatuur is nog redelijk daarom.
Voor de rest het een en ander eens bekeken, rekening houdend met jullie opmerkingen.
De steunpunten van de middenbok links en rechts.
full

full


De witte pijlen zijn de bevestigingen vd middenbok. I.v.m. de opwaartse krachten zie ik geen andere mogelijkheid dan de bout vd motor bevestiging = rode pijl.

Een balhoofd bevestiging zie ik niet zitten, de ruimte is daar zo beperkt. De bevestigingen in foto onder zu!llen ook wel voldoen denk ik. Kan ook nog voor een dwars verbinding zorgen via de open ruimte
in gele cirkel.
full


Achteraan zou ik deze 2 bouten van het subframe willen gebruiken om een steun te voorzien.
full


In zijn geheel zou het dan ongeveer zo iets moeten worden.
full


Voor het sub-frame heb ik 2 gedachten. Zo gelijk hier getekend dwz langs beide zijden een profiel met vooraan dwars verbindingen (onder midden boven?) of maak ik onderaan horizontaal en soort U-beugel rond het carter-spoiler waarop de profielen, die langs radiator naar beneden komen, op bevestig?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan