racenokkenas in kawa z1000 1977??

cornepo

Rookie
31 okt 2013
2
0
Wie heeft er ervaring of goeie tips over het welk type nokkenas geschikt is voor deze motor? Ik wil namelijk een snellere nokkenas in mijn kawa bouwen alleen weet ik niet welke ik daarvoor kan gebruiken.
 
Deze man heeft goede voor een hele redelijke prijs!

Als je een flink andere timing wilt doen ben je ook hoge compressie zuigers nodig, anders wordt je motor langzamer i.p.v. sneller..

Als je je motor sneller wilt maken is een goede uitlaat de eerste investering die je zou moeten maken.
 
Laatst bewerkt:
Heb je al meer gewijzigd aan de Kawa..
Dit is imho een van de laatste veranderingen die ik zou doen....
Er is zoveel winst uit die blokken te halen, maar dat kost een paar centen om dat op een goede manier te doen dat je je af moet vragen of het dat waard is...
Met een beetje aanpassen lepel je er een FJR1200 blok in ( ja is vloeken in de kerk) maar voor dat de mijne met 155 pk fatsoenlijk liep, heb ik heel wat hoofdbrekens gehad...
Natuurlijk had je in '80 geen internet, maar had hier op een gegeven moment 6 setjes zuigers liggen ( slik !!!! Aries, Venolia, wiseco, JE, KS) 6 krukassen enz enz....
Je grootste probleem wordt het niet laten pingelen van de motor, koppen zijn niet echt ontworpen voor hogere compressie

Oh en nog belangrijker ...het FRAME kan meer vermogen niet aan, zorg voor een andere achterbrug en voorvork, dan kun je tot 100-110 Pk nog redelijk safe rijden, daarboven wordt het net kauwgom, en zul je regelmatig in een speedwobbel komen
 
Laatst bewerkt:
van cornepo

bedankt voor de reacties maar nu effe serieus

Mijn blok heeft nu 1150 cc wiseco zuigers
geflowde kop (zelf gedaan)
originele carburateurs(28 mm) uit gedraaid naar ovaal 31 / 30 mm zoals jan smits vroeger deed
Hoge compressie heeft hij ook ik weet niet precies hoeveel verschilt nog per cilinder.
Hij detoneert nog net niet.
Er zit momenteel 109- pk aan het achterwiel maar vooral veel trekkracht
Boven de 8500 toeren komt er niet genoeg bij .
Dit hoop ik met nokkenassen te winnen.
Er heeft iemand mij yosimura asssen aan geboden (300euro) met 10 mm lift inlaat en 9.5 mm lift uitlaat . helaas ontbreken verdere gegevens.
jan smit raadt megacycle cams aan maar die kosten 600 euro
en ja het ding stuurt hopeloos maar dat is ook een deel van de charme.
gewoon een conti 400 h 18 achterop en gaan.
Dus wie weet iets zinnigs te zeggen.
groet cornepo
 
van cornepo

bedankt voor de reacties maar nu effe serieus

Mijn blok heeft nu 1150 cc wiseco zuigers
geflowde kop (zelf gedaan)
originele carburateurs(28 mm) uit gedraaid naar ovaal 31 / 30 mm zoals jan smits vroeger deed
Hoge compressie heeft hij ook ik weet niet precies hoeveel verschilt nog per cilinder.
Hij detoneert nog net niet.
Er zit momenteel 109- pk aan het achterwiel maar vooral veel trekkracht
Boven de 8500 toeren komt er niet genoeg bij .
Dit hoop ik met nokkenassen te winnen.
Er heeft iemand mij yosimura asssen aan geboden (300euro) met 10 mm lift inlaat en 9.5 mm lift uitlaat . helaas ontbreken verdere gegevens.
jan smit raadt megacycle cams aan maar die kosten 600 euro
en ja het ding stuurt hopeloos maar dat is ook een deel van de charme.
gewoon een conti 400 h 18 achterop en gaan.
Dus wie weet iets zinnigs te zeggen.
groet cornepo

Heb je een goede uitlaat?
Als je verschillende compressie per cilinder hebt is er iets niet goed...
Link heb ik je al gedaan..

Ik had zelf geloof ik 284 graden in mn GS1000, met zoveel lift dat de kop wat uitgefreest moest worden.
Daar kreeg ie bovenin aardig wat bij, maar verloor ie onder in natuurlijk wat.

Wat wil je? Bovinin veel trekkracht, of onderin juist wat?
Gewone nokkenassen met een mm meer lift is ook altijd wel fijn, krijg je er over het helegebied wat meer bij..
 
Laatst bewerkt:
van cornepo

bedankt voor de reacties maar nu effe serieus

Mijn blok heeft nu 1150 cc wiseco zuigers
geflowde kop (zelf gedaan)
originele carburateurs(28 mm) uit gedraaid naar ovaal 31 / 30 mm zoals jan smits vroeger deed
Hoge compressie heeft hij ook ik weet niet precies hoeveel verschilt nog per cilinder.
Hij detoneert nog net niet.
Er zit momenteel 109- pk aan het achterwiel maar vooral veel trekkracht
Boven de 8500 toeren komt er niet genoeg bij .
Dit hoop ik met nokkenassen te winnen.
Er heeft iemand mij yosimura asssen aan geboden (300euro) met 10 mm lift inlaat en 9.5 mm lift uitlaat . helaas ontbreken verdere gegevens.
jan smit raadt megacycle cams aan maar die kosten 600 euro
en ja het ding stuurt hopeloos maar dat is ook een deel van de charme.
gewoon een conti 400 h 18 achterop en gaan.
Dus wie weet iets zinnigs te zeggen.
groet cornepo

Uhhmmmm weet het niet zeker meer, maar boven 8500rpm ?????

hoe ver wil je doorgaan, wan volgens mij ga je dan bij die slag al aardig richting kritisch toerental/zuigersnelheid...\
en ja die trekkrecht is enorm, geweldig, ben ik daarna eigenlijk alleen nogzo tegengekomen op de GSXR1100W....

Rijwielgedeelte ben ik begonnen met een GPZ achterbrug, en een zx10 voorvork, en een ofset voortandwiel....was stukken beter, maar nog steeds een uitdaging, vooral als je van rijbaan wisselde, en je ging door 3 rijsporen heen, dan moest je elke keer op een verrassing voorbereid zijn...uiteindelijk een Rickman frame aangepast, en toen was het :] :]
 
Uhhmmmm weet het niet zeker meer, maar boven 8500rpm ?????

hoe ver wil je doorgaan, wan volgens mij ga je dan bij die slag al aardig richting ~kritisch toerental/zuigersnelheid...\en ja die trekkrecht is enorm, geweldig, ben ik daarna eigenlijk alleen nogzo tegengekomen op de GSXR1100W....

Rijwielgedeelte ben ik begonnen met een GPZ achterbrug, en een zx10 voorvork, en een ofset voortandwiel....was stukken beter, maar nog steeds een uitdaging, vooral als je van rijbaan wisselde, en je ging door 3 rijsporen heen, dan moest je elke keer op een verrassing voorbereid zijn...uiteindelijk een Rickman frame aangepast, en toen was het :] :]

Met een slag van 65mm moet ie nog over de 10.000 rpm kunnen draaien.


Edit; ik lees net dat ie een slag van 66mm heeft...
 
Laatst bewerkt:
Zeur niet, 10.500 RPM moet gewoon goed kunnen

Zal best wel het een en ander veranderd zijn, maar ik hield altijd dit aan...

The following maximum piston speeds are from the book, Performance Tuning in
Theory and Practice, by A.G.Bell.

Stock Motor - 3,500 fpm (cast crank, stock rods and cast
piston)
Heavy Duty Motor - 4,000 fpm (forged crank, peened rods w/ good
bolts, forged piston)
Drag Racing Motor - 5,000 fpm (forged crank, alum rods, lighweight
pistons, etc.)

en bij een slag van 66 mm zit je bij 8500 rpm aan 3600 fpm. en bij 9500 rpm aan 4100 fpm....

rode gebied van Z1000 begon volgens mij bij 8000 rpm
 
Zal best wel het een en ander veranderd zijn, maar ik hield altijd dit aan...

The following maximum piston speeds are from the book, Performance Tuning in
Theory and Practice, by A.G.Bell.

Stock Motor - 3,500 fpm (cast crank, stock rods and cast
piston)
Heavy Duty Motor - 4,000 fpm (forged crank, peened rods w/ good
bolts, forged piston)
Drag Racing Motor - 5,000 fpm (forged crank, alum rods, lighweight
pistons, etc.)

en bij een slag van 66 mm zit je bij 8500 rpm aan 3600 fpm. en bij 9500 rpm aan 4100 fpm....

rode gebied van Z1000 begon volgens mij bij 8000 rpm

Rode gebied van een Z1000A begint bij 8500 tpm. Mijn blok, gebouwd door Paul Ritzen, heeft zijn max. vermogen bij 9000 tpm (165 pk achterwiel). De toerentalbegrenzer staat op 10.000 tpm.
 
Rode gebied van een Z1000A begint bij 8500 tpm. Mijn blok, gebouwd door Paul Ritzen, heeft zijn max. vermogen bij 9000 tpm (165 pk achterwiel). De toerentalbegrenzer staat op 10.000 tpm.

Aan mijn Z1000A1 uit 1977 zijn nogal wat dingen verandert. Dit zijn de wijzigingen aan mijn blok:
1. Falicon billet race krukas met 16 pins hart, Top Fuel drijfstangen en verstevigingsplaat
2. Wiseco zuigers 82 mm , 1394 cc, compressie 9,9 : 1
3. Wiseco big block (cilinderblok + cilinderbussen) + Cometic koperen voetpakking
4. APE versterkte cilindertapeinden, carterbouten en kopmoeren
5. carter, cilinderblok en cilinderkop gestraald
6. geflowde cilinderkop van een Z1100 (Roelofs Racing Service), inlaatkanaal 33mm en uitlaatkanaal 26mm + aparte APE aluminium spruitstukken voor de benzine-lachgas injectie
7. 2 bougies (10mm) per cilinder
8. Kent 460 inlaatnokkenas, kleplift 0.460 inch = 11,7 mm.
9. Webcam 395 uitlaatnokkenas, kleplift 0,395 inch = 10,0 mm.
10. Kleppen: inlaat 40 mm, RVS, fabrikaat Roelofs Racing Service
uitlaat 34 mm, RVS, fabrikaat Roelofs Racing Service
11. APE titanium klepschotels, APE speciale buckets (nokvolgers) met onderliggende klepstel-plaatjes en extra sterke klepveren
12. Falicon verstelbare nokkenastandwielen en conversietoren voor nokkenasketting-geleidingstandwiel
13. MRE lockup koppeling met opvulring
14. APE gelagerde koppelingsdrukschotel
15. Mikuni RS40 Flatslide 40mm carburateurs met acceleratiepomp, sproeiers:142
16. K&N luchtfilters (straat), carbon kelken (race)
17. Vance & Hines Pro Comp open uitlaat
18. Schnitz Pro-Series II programmeerbare elektronische ontsteking en lachgas-controller
19. 2 Dyna DC 9-2 dubbele bobines 0,7 Ohm (2 x 4voudige output voor 8 bougies)
20. Dyna DCT2-1 krukas trigger
21. Dyna DBTR-2P krukasrotor en ontstekingsvervroeger
22. Dyna DW-800 siliconen bougiekabels (8 stuks)
23. NOS lachgasinstallatie, spoeiers : 28 (lachgas), 32 (benzine) = 120 pk nominaal met extra grote benzinepomp (BMW 320i 1984)
24. NOS purge-kit
25. MRE airshifter, luchtopslag in achtervork
26. Racimex olietemperatuurmeter
27. extra carterontluchting op koppelingsdeksel (i.v.m. hoge carterdruk)
28. Kosman chain-extensioner: uitgebouwd (5/8 inch=15,9 mm) voortandwiel met extra externe lagering (i.v.m. breed achterwiel en ontlasting van de uitgaande as van de versnellingsbak)

En ja dan mag je naar 5000fps..je blok is in zijn geheel aangepast

maar dat zie ik bij TS allemaal niet staan.....
 
Zal best wel het een en ander veranderd zijn, maar ik hield altijd dit aan...

The following maximum piston speeds are from the book, Performance Tuning in
Theory and Practice, by A.G.Bell.

Stock Motor - 3,500 fpm (cast crank, stock rods and cast
piston)
Heavy Duty Motor - 4,000 fpm (forged crank, peened rods w/ good
bolts, forged piston)
Drag Racing Motor - 5,000 fpm (forged crank, alum rods, lighweight
pistons, etc.)

en bij een slag van 66 mm zit je bij 8500 rpm aan 3600 fpm. en bij 9500 rpm aan 4100 fpm....

rode gebied van Z1000 begon volgens mij bij 8000 rpm

Daar zit een GS1000 standaard al boven...
 
Aan mijn Z1000A1 uit 1977 zijn nogal wat dingen verandert. Dit zijn de wijzigingen aan mijn blok:
1. Falicon billet race krukas met 16 pins hart, Top Fuel drijfstangen en verstevigingsplaat
2. Wiseco zuigers 82 mm , 1394 cc, compressie 9,9 : 1
3. Wiseco big block (cilinderblok + cilinderbussen) + Cometic koperen voetpakking
4. APE versterkte cilindertapeinden, carterbouten en kopmoeren
5. carter, cilinderblok en cilinderkop gestraald
6. geflowde cilinderkop van een Z1100 (Roelofs Racing Service), inlaatkanaal 33mm en uitlaatkanaal 26mm + aparte APE aluminium spruitstukken voor de benzine-lachgas injectie
7. 2 bougies (10mm) per cilinder
8. Kent 460 inlaatnokkenas, kleplift 0.460 inch = 11,7 mm.
9. Webcam 395 uitlaatnokkenas, kleplift 0,395 inch = 10,0 mm.
10. Kleppen: inlaat 40 mm, RVS, fabrikaat Roelofs Racing Service
uitlaat 34 mm, RVS, fabrikaat Roelofs Racing Service
11. APE titanium klepschotels, APE speciale buckets (nokvolgers) met onderliggende klepstel-plaatjes en extra sterke klepveren
12. Falicon verstelbare nokkenastandwielen en conversietoren voor nokkenasketting-geleidingstandwiel
13. MRE lockup koppeling met opvulring
14. APE gelagerde koppelingsdrukschotel
15. Mikuni RS40 Flatslide 40mm carburateurs met acceleratiepomp, sproeiers:142
16. K&N luchtfilters (straat), carbon kelken (race)
17. Vance & Hines Pro Comp open uitlaat
18. Schnitz Pro-Series II programmeerbare elektronische ontsteking en lachgas-controller
19. 2 Dyna DC 9-2 dubbele bobines 0,7 Ohm (2 x 4voudige output voor 8 bougies)
20. Dyna DCT2-1 krukas trigger
21. Dyna DBTR-2P krukasrotor en ontstekingsvervroeger
22. Dyna DW-800 siliconen bougiekabels (8 stuks)
23. NOS lachgasinstallatie, spoeiers : 28 (lachgas), 32 (benzine) = 120 pk nominaal met extra grote benzinepomp (BMW 320i 1984)
24. NOS purge-kit
25. MRE airshifter, luchtopslag in achtervork
26. Racimex olietemperatuurmeter
27. extra carterontluchting op koppelingsdeksel (i.v.m. hoge carterdruk)
28. Kosman chain-extensioner: uitgebouwd (5/8 inch=15,9 mm) voortandwiel met extra externe lagering (i.v.m. breed achterwiel en ontlasting van de uitgaande as van de versnellingsbak)

En ja dan mag je naar 5000fps..je blok is in zijn geheel aangepast

maar dat zie ik bij TS allemaal niet staan.....

vraagt moeders dan niet : heb je nou alles jongen?
;)
 
Wie heeft er ervaring of goeie tips over het welk type nokkenas geschikt is voor deze motor? Ik wil namelijk een snellere nokkenas in mijn kawa bouwen alleen weet ik niet welke ik daarvoor kan gebruiken.

Welkom opt forum :)

Ik zou in jouw geval zeker luisteren naar de adviezen van Dr. Ritzen en Dr. Smit. Het punt is alleen dat dit pro's zijn die denk ik geen concessies doen wat betreft materiaalkeuze. Je licht opsteken bij de bouwers in de hobbysfeer zou ik echter zeker niet laten. Vraag het ook even aan MORIWAKI Z1000 racer bouwen. Die heeft ook een racer gebouwd.

Wat betreft uitlaten... klik
Pajic bouwt mooi systemen :Y

Volgmodus aan :Y

heb je foto's?
 
heb je (of een tuner) al eens geexperimenteerd met de kleptiming?
Door de nokkenassen t.o.v. de krukas iets vroeger of later te timen kan je het karakter van de moter verschuiven van lager naar hoger toerige vermogensafgifte.
Je hebt daar wel verstelbare nokkenas tandwielen voor nodig.
Bij het instellen heb je een graden cirkel nodig om de events (bv het moment openen van de inlaatklep) t.o.v. de positie van de krukas exact af te kunnen stellen.
Vervroegen = vermogen komt eerder erin en zakt eerder weer terug.
Verlaten = vermogen komt er pas bij een hoger toerental in en zakt pas bij een hoger toerental weer in elkaar.

aangezien je al licht gewicht onderdelen in de kleppentrein hebt zitten en je klepveren ook al zijn versterkt en je cams zijn ontworpen om toeren te draaien is daar misschien iets te halen?
 
Welkom opt forum :)

Ik zou in jouw geval zeker luisteren naar de adviezen van Dr. Ritzen en Dr. Smit. Het punt is alleen dat dit pro's zijn die denk ik geen concessies doen wat betreft materiaalkeuze. Je licht opsteken bij de bouwers in de hobbysfeer zou ik echter zeker niet laten. Vraag het ook even aan MORIWAKI Z1000 racer bouwen. Die heeft ook een racer gebouwd.

Wat betreft uitlaten... klik
Pajic bouwt mooi systemen :Y

Volgmodus aan :Y

heb je foto's?


Pajic maakt HELE mooie dingen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan