Verlichting dimt bij hoge toeren

JulesCBF

Rookie
16 jan 2013
21
0
Mede MF-ers,
Sinds een tijd rijd ik een tzr125 als makkelijke pekelfiets.
Gisteren heb ik handvatverwarming gemonteerd en dit leek prima te werken.
Totdat ik vanochtend mijn weg maakte naar het kantoor en na 2 min mijn dashboard verlichting uit viel.
Maar daar bleef het niet bij, al mijn verlichting bleek gedimd te zijn.

Wat nu dus het probleem is is dat mijn verlichting zodanig verminderd is dat ik er niet mee kan rijden.
Wanneer de motor op stationair toerental draait heb ik ''goede'' verlichting, wanneer ik gas geef valt de verlichting vrijwel helemaal weg.
Wat is de oorzaak hiervan, spanningsregelaar wellicht?
Accu is goed op spanning en zekeringen zijn intact.
 
Ik heb net vóór de spanningsregelaar gemeten, direct op de dynamo dus.
Op 1 spoel? loopt de spanning op bij hogere toeren.
Bij de andere 2 neemt de spanning af bij hogere toeren.

Ik neem aan dat dit niet zo hoort?
 
nee dat hoort niet. dan wordt de dynamo scheef getrokken. koppel de dynamo even los en meet even tussen aansluiting 1-2 & 1-3 & 2-3 op weerstand. als dat allemaal een gelijke weerstand is zit er in de gelijkrichter iets niet goed doordat 1 of meerdere diodes zijn doorgebrand. kan zijn dat gelijkrichter en spanningregelaar in het zelfde blokje zitten en dan kan je nog maar 1 ding doen en dat is vervangen. als dat sterk verschillende weerstanden zijn zit er in de dynamo iets niet goed.
 
Ik heb net vóór de spanningsregelaar gemeten, direct op de dynamo dus.
Op 1 spoel? loopt de spanning op bij hogere toeren.
Bij de andere 2 neemt de spanning af bij hogere toeren.

Ik neem aan dat dit niet zo hoort?
De spanningsregelaar doet zijn werk door het belasten van de dynamo om zo de spanning te laten dalen.
Als je de dynamospanning meet met de regelaar aangesloten zal ook de wisselspanning begrenst worden.
Dat dit bij jou niet goed gebeurt komt dus zo goed als zeker door de regelaar die de dynamo teveel belast als het toerental toeneemt.
 
Voorat je de SR in de prullebak kiepert, controleer even alle contacten en vooral die naar massa.
Als daar niks mee is dan SR

Goed punt, eerst alle contactjes even nakijken en schoonmaken.

Op me XT en CB77 heb ik zelf ook een shitload massa punten gemaakt, juist om dat gekloot met electra uit te sluiten.
Ik neem geen risico meer, want niks is irritanter dat dit soort vage storingen.
 
Goed punt, eerst alle contactjes even nakijken en schoonmaken.

Op me XT en CB77 heb ik zelf ook een shitload massa punten gemaakt, juist om dat gekloot met electra uit te sluiten.
Ik neem geen risico meer, want niks is irritanter dat dit soort vage storingen.
Je hebt zeker nog nooit aambeien gehad?
 
Ik heb net de dynamo gemeten op 2 manieren.
1: 3 fases tov elkaar gemeten en rpm verhoogd, resultaat: de spanning zakt bij hoger rpm.
2: 3 fases tov massa gemeten en rpm verhoogd, resultaat: de spanning verhoogt bij hoger rpm.

Kan ik hieruit concluderen dat de dynamo nog wel in orde is?
Ik heb redelijk wat verstand van elektronica maar bij deze onderdelen laat het wat wensen over.

P.s. extra massa draden heb ik getrokken vanaf de - pool maar dit gaf geen ander resultaat.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net de dynamo gemeten op 2 manieren.
1: 3 fases tov elkaar gemeten en rpm verhoogd, resultaat: de spanning zakt bij hoger rpm.
2: 3 fases tov massa gemeten en rpm verhoogd, resultaat: de spanning verhoogt bij hoger rpm.

Kan ik hieruit concluderen dat de dynamo nog wel in orde is?
Ik heb redelijk wat verstand van elektronica maar bij deze onderdelen laat het wat wensen over.

P.s. extra massa draden heb ik getrokken vanaf de - pool maar dit gaf geen ander resultaat.
Dat meten moet dus gebeuren met de dynamostekker los getrokken, dus niet meer aangesloten op de gelijkrichter/spanningsregelaar.

Bij jouw meting 2 zou je geen spanning mogen tussen een fase en maasa meten omdat de generatorspoelen geïsoleerd zijn van de massa.

Als je goed gemeten hebt is er sluiting in je generator.
 
Een sluiting in de dynamo verklaart ook de inzakkende spa ning bij hogere toeren. Waarschijnlijk heb je met je hvv teveel stroom gevraagd vand e dynamo. de coating van de draad op de spoelen is daan smelten en nu zit er ergens iets sluiting.

Meet eens paarsgewijs de weerstand over de draden van de dynamo, dus dynamo los van de sr en dan per paartje draden de weerstand meten. Die weerstanden moeten per paar draden nagenoeg gelijk zijn. Meet ook eens de weerstand naar massa, dus tussen het frame en iedere draad. Deze moet oneindig zijn, ofwel niet te meten. Iedere andere waarde betekent sluiting.
 
Een sluiting in de dynamo verklaart ook de inzakkende spa ning bij hogere toeren. Waarschijnlijk heb je met je hvv teveel stroom gevraagd vand e dynamo. de coating van de draad op de spoelen is daan smelten en nu zit er ergens iets sluiting.

Meet eens paarsgewijs de weerstand over de draden van de dynamo, dus dynamo los van de sr en dan per paartje draden de weerstand meten. Die weerstanden moeten per paar draden nagenoeg gelijk zijn. Meet ook eens de weerstand naar massa, dus tussen het frame en iedere draad. Deze moet oneindig zijn, ofwel niet te meten. Iedere andere waarde betekent sluiting.
Waarom zou die spanning bij hoge toeren dan lager zijn dan bij lage toeren?
 
Als er een stukje van de isolatie gesmolten is gaan er 1 of meer windingen doorslaan. Bj hogere toeren is de opgewekte spanning hoger en dus slaat ie gemakkelijker door, waardoor de uitgaande spanning zakt. De kortsluiting wordt als het ware erger met het toerental.
 
Als er een stukje van de isolatie gesmolten is gaan er 1 of meer windingen doorslaan. Bj hogere toeren is de opgewekte spanning hoger en dus slaat ie gemakkelijker door, waardoor de uitgaande spanning zakt. De kortsluiting wordt als het ware erger met het toerental.
Dat zou kunnen.
Ik zou toch eerst eens de spanning meten met de stekker van de regelaar niet aangesloten.
Ga je weerstand meten dan meet je nog niks verkeerd als er pas een sluiting op treed bij 60 volt
 
Terug
Bovenaan Onderaan