BMW K1200S versnellingsbak

fastlikehell

Rookie
1 mrt 2010
5
0
Well (gld)
Ik rijd al een paar jaar een BMW K1200S, meestal met veel plezier. Remus Hexacone, K&N filter, aangepaste mapping en 159,8pk op het achterwiel. Nix mis mee, zeker omdat ik er ook makkelijk 800km op een dag mee kan rijden (ik ben 60).
Mijn grootste ergernis is de versnellingsbak. Het is een BMW, en dan accepteer je wat geluiden bij het schakelen - maar nu staat de bak vast tussen de versnellingen, nadat hij een paar keer uit z'n drie is gesprongen. Dat betekent dat er wat slijtage is aan tandwielen, schakelwals en de overige onderdelen.
De bak wordt in Nederland en Duitsland wel te koop aangeboden op ebay en ik ben tamelijk handig. Mijn vraag is echter: heeft hier iemand al zo'n transplantatie uitgevoerd en waar moet ik speciaal op letten?

Bvd,

Frits
 
Achterbrug met cardanhuis en cardanas moet los, en de koppelingsdeksel met complete koppeling. Motorblokkeergereedschap heb je zowiesow nodig, en ook een handboek om de oliepompketting en de vrijloop die op de koppeling zit af te stellen.
 
Achterbrug met cardanhuis en cardanas moet los, en de koppelingsdeksel met complete koppeling. Motorblokkeergereedschap heb je zowiesow nodig, en ook een handboek om de oliepompketting en de vrijloop die op de koppeling zit af te stellen.

Dank je. Dat ik alle boutjes van het koppelingshuis (weer) moet vernieuwen wist ik, dat de oliepomp aandrijving hier liep wist ik niet.
 
Dank je. Dat ik alle boutjes van het koppelingshuis (weer) moet vernieuwen wist ik, dat de oliepomp aandrijving hier liep wist ik niet.

Moment dat je de koppeling loshaalt komt het aandrijftandwiel van de oliepomp ook los te hangen. Deze moet je voor montage weer afstellen (hier heb je ook een stukje speciaal gereedschap voor nodig, een exentrisch busje dat je in de juiste stand moet draaien voor je het spanblad vastzet).
 
Lang geleden gepost - maar toch een aanvulling: na een zoektocht heb ik een K1300GT bak uit 2010 in de K1200S uit 2005 gezet. Op zich een operatie die voor een beetje handige knutselaar wel te doen is. De koppeling moet vastgezet worden (na het verwijderen van het zijdeksel), en daar heb ik een stuk multiplex voor op maat gemaakt. De centrale moer is met meer dan 200NM aangetrokken, dus je hebt een goede zeskant dop en een tamelijk lang wring ijzer nodig om dit los te krijgen. Na het losmaken van de koppeling kun je, aan de andere kant van het blok, de versnellingsbak losmaken.

De bak kan dan uit het blok getrokken worden, de nieuwe kan er in geschoven worden - niet te ver, want de lagerbussen moeten goed geplaatst worden en het aanrijftandwiel van de oliepomp moet opmde as geschoven worden. Omdat ik niet alle BMW gereedschap heb, heb ik gekozen voor de volgende methode: met de hand de koppeling aandrukken tegen het oliepomp tandwiel terwijl je met een punttang de ketting naar de oliepomp heen en weer beweegt. Op een bepaald moment voel je de aandrijvingen in elkaar grijpen en schuift het koppelingshuis een paar millimeter naar achteren.

Uiteraard met alle ringen, borgingen etc de koppeling weer vastzetten, deksels monteren en o ja, de zender van de versnellingsaanduiding weer de juiste stand aan laten geven. Zoals bekend moeten de boutjes van het koppelingsdeksel allemaal vernieuwd worden (17 x 25mm, 1 x 20mm), maar de bouten van de versnellingsbak kunnen her-gebruikt worden.

Zorg dat de schroefraad van de aansluitingen naar de achterbrug perfect schoon is - deze bouten moet je er met de hand in kunnen draaien...

Aandrijving weer monteren en (voorzichtig) proefdraaien. Nu na een paar duizend kilometer na de transplantatie kan ik zeggen dat de K1200S zijn slechtste punt, de versnellingsbak kwijt is en een geweldige motor is.

Bedankt voor de adviezen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan