BMW K1200S versnellingsbak

fastlikehell

Rookie
1 mrt 2010
5
0
Well (gld)
Ik rijd al een paar jaar een BMW K1200S, meestal met veel plezier. Remus Hexacone, K&N filter, aangepaste mapping en 159,8pk op het achterwiel. Nix mis mee, zeker omdat ik er ook makkelijk 800km op een dag mee kan rijden (ik ben 60).
Mijn grootste ergernis is de versnellingsbak. Het is een BMW, en dan accepteer je wat geluiden bij het schakelen - maar nu staat de bak vast tussen de versnellingen, nadat hij een paar keer uit z'n drie is gesprongen. Dat betekent dat er wat slijtage is aan tandwielen, schakelwals en de overige onderdelen.
De bak wordt in Nederland en Duitsland wel te koop aangeboden op ebay en ik ben tamelijk handig. Mijn vraag is echter: heeft hier iemand al zo'n transplantatie uitgevoerd en waar moet ik speciaal op letten?

Bvd,

Frits
 
Achterbrug met cardanhuis en cardanas moet los, en de koppelingsdeksel met complete koppeling. Motorblokkeergereedschap heb je zowiesow nodig, en ook een handboek om de oliepompketting en de vrijloop die op de koppeling zit af te stellen.
 
Achterbrug met cardanhuis en cardanas moet los, en de koppelingsdeksel met complete koppeling. Motorblokkeergereedschap heb je zowiesow nodig, en ook een handboek om de oliepompketting en de vrijloop die op de koppeling zit af te stellen.

Dank je. Dat ik alle boutjes van het koppelingshuis (weer) moet vernieuwen wist ik, dat de oliepomp aandrijving hier liep wist ik niet.
 
Dank je. Dat ik alle boutjes van het koppelingshuis (weer) moet vernieuwen wist ik, dat de oliepomp aandrijving hier liep wist ik niet.

Moment dat je de koppeling loshaalt komt het aandrijftandwiel van de oliepomp ook los te hangen. Deze moet je voor montage weer afstellen (hier heb je ook een stukje speciaal gereedschap voor nodig, een exentrisch busje dat je in de juiste stand moet draaien voor je het spanblad vastzet).