K&N Luchtfilter voor GS500?

gallotti

Rookie
22 aug 2013
9
0
Dag MF'ers!

Ik heb enkele vragen omtrent het vernieuwen van mijn luchtfilter.

Zoals ik in de titel vermeld rijd ik met een Suzuki GS500 K4, en ondertussen is het tijd geworden om de luchtfilter te vervangen. Ik zou graag een K&N luchtfilter plaatsen, maar heb wat moeite om het verschil tussen 2 soorten te begrijpen zoals deze op GSTwins wordt uitgelegd:

1 - K&N Drop-In (SU-5589). Op de K&N website staat deze afgebeeld als een cilindervormige filter, terwijl deze op amazon wordt afgebeeld als een platte, ovale filter.
(http://www.knfilters.com/search/product.aspx?prod=SU-5589) vs (http://amzn.to/HLhjQf)

Wat is het verschil tussen die 2 filters? En heb ik dan 2 cilindervormige filters nodig voor in mijn gs500 of slechts 1?

2 - K&N Lunchbox (RU-2970). Op amazon zegt men dat deze lunchbox niet op mijn moto past. Maar op GSTwins lees ik dat deze er wel op moet passen...

(http://www.knfilters.com/search/product.aspx?prod=ru-2970)


Welke is volgens jullie de beste optie van de 2? Ik zoek niet naar de goedkoopste oplossing, wel de beste. En oja ik weet dat er een 'rejetting' zal moeten gebeuren ;)

Alvast bedankt!

UPDATE:

Aangezien de winter er aan komt en ik een stuk minder zal kunnen rijden, wacht ik best tot na de winter om de luchtfilter te vervangen of doe ik dit best ervoor??

update 2: Samen met de luchtfilter zal ik ook een dynojet kit plaatsen, misschien dat dit een effect heeft op welke luchtfilter ik moet nemen?
 
Laatst bewerkt:
Optie 1 is een vervanging van het originele filter. Dus origineel filter eruit en K&N erin. Je hoeft dan verder geen aanpassingen te doen. Het filter dat bij optie 1 onder Amazon staat ken ik niet, maar ik weet bijna zeker dat het niet van een GS500 is en ik denk zelfs dat het helemaal niet voor een Suzuki is.

Bij optie twee zul je de filterkast moeten demonteren en plaats je het filter direct op de carburateurs. Ik verwacht daarbij overigens wel dat je problemen krijgt met je afstelling, want dat filter zal meer lucht door laten.

Het best kun je even je filter eruit pakken, dan zie je hoe het eruit ziet. Als je verder niets aan de motor hebt aangepast, dus geen open uitlaat of tuning is mijn ervaring dat je het best originele onderdelen (dus het originele luchtfilter) kunt gebruiken. Daarmee loopt hij waarschijnlijk het beste.
 
Je moet deze hebben:
SU-5589.jpg
 
Optie 1 is een vervanging van het originele filter. Dus origineel filter eruit en K&N erin. Je hoeft dan verder geen aanpassingen te doen. Het filter dat bij optie 1 onder Amazon staat ken ik niet, maar ik weet bijna zeker dat het niet van een GS500 is en ik denk zelfs dat het helemaal niet voor een Suzuki is.

Bedankt voor je snelle reactie,

Optie 1 lijkt inderdaad het makkelijkste, maar is het extra werk bij optie 2 het niet waard? Omdat je vermeld dat deze meer lucht doorlaat.

De filter op Amazon heb ik gevonden door het productnaam 'K&N SU-5589' in te typen. Zou het kunnen dat ze een verkeerde afbeelding hebben gebruikt? Want de site geeft namelijk wel aan dat deze op mijn motor past. En gezien het prijsverschil van €30 zou dit wel wat budgetvriendelijker zijn (indien het de juiste filter is natuurlijk!)
 
Optie 2 is voor als je bijvoorbeeld een Dynojet-kit monteert (liefst ook met open uitlaat)
Luchtfilterkast komt te vervallen (of gedeeltelijk, weet niet precies hoe die eruit ziet bij een GS500)

Optie 2 geeft wel een heel mooi in inlaatgeluid :9~
Ik heb pasgeleden 2 losse open filters op een GPZ500S gemonteerd, pracht geluidje.
en i.s.m. met de gemonteerde dynojet kit gaat tie nu als de brandweer.
 
Optie 2 is voor als je bijvoorbeeld een Dynojet-kit monteert (liefst ook met open uitlaat)
Luchtfilterkast komt te vervallen (of gedeeltelijk, weet niet precies hoe die eruit ziet bij een GS500)

Optie 2 geeft wel een heel mooi in inlaatgeluid :9~
Ik heb pasgeleden 2 losse open filters op een GPZ500S gemonteerd, pracht geluidje.
en i.s.m. met de gemonteerde dynojet kit gaat tie nu als de brandweer.

Misschien had ik er dan best bij vermeld dat ik ook graag een dynojet kit samen met de luchtfilter zou plaatsen :D Maar ik ging dit voor een ander topic houden na ik zeker wist welke van de 2 luchtfilters ik moet nemen :p

Helaas zal de originele uitlaat er op blijven, hier heb ik geen geld voor :(
 
Dynojet kit is afhankelijk van de combi luchtfilter(huis)+uitlaat, niet andersom. Hoewel, kwestie van benadering. :)

Of je t nu doet, of na de winter, zal het luchtfilter niet weten :)

Succes!
 
Ik begrijp hierboven dat er een originele uitlaat op de motor zit. Het beste kun je dan voor het originele filter gaan, want dan weet je zeker dat de motor goed blijft lopen. Je kunt wel aan de inlaatkant vanalles gaan veranderen met een open filter en andere sproeiers, maar als je de doorstroming aan de uitlaatzijde niet aanpast zal dat niet veel opleveren. Waarschijnlijk ben je veel tijd (en geld) kwijt om de motor mooi aan het lopen te krijgen en het is maar de vraag of het je wat vermogenswinst oplevert.
 
Ik begrijp hierboven dat er een originele uitlaat op de motor zit. Het beste kun je dan voor het originele filter gaan, want dan weet je zeker dat de motor goed blijft lopen.

Bedoel je nu dat ik best de stock OEM luchtfilter er opnieuw insteek ipv een K&N?

Hangt er vanaf wat je wilt, nu en in de (nabije) toekomst.
En hoeveel centjes je daarvoor over hebt.

Bedankt voor jullie input, ik heb inderdaad momenteel de originele uitlaat erop zitten en zal dit zo laten ook, ik spaar liever geld voor een deftig uitlaatsysteem voor wanneer ik een stapje hoger mag en een zwaardere motor koop ;)

Ik heb het geld ervoor over dat nodig is voor een luchtfilter van topkwaliteit en de dynojetkit + de kosten die het met zich meebrengt voor het afstellen van de carburateurs :)
 
In de winter en/of buitenstalling kan een K&N toch wat vochtig worden.. en olie drijft op water. :P

Je originele luchtfilter kan je ook eens van binnen naar buiten uitblazen met de compressor.
Kan die weer even mee..

Van de zomer kan je dan voor die vette PK winst gaan op de GS500. :+
 
Bedoel je nu dat ik best de stock OEM luchtfilter er opnieuw insteek ipv een K&N?Bedankt voor jullie input, ik heb inderdaad momenteel de originele uitlaat erop zitten en zal dit zo laten ook, ik spaar liever geld voor een deftig uitlaatsysteem voor wanneer ik een stapje hoger mag en een zwaardere motor koop ;)

Ik heb het geld ervoor over dat nodig is voor een luchtfilter van topkwaliteit en de dynojetkit + de kosten die het met zich meebrengt voor het afstellen van de carburateurs :)
Ok, ik snap je economische gedachten. Prima :)

Maar wat wil je precies bereiken met dat luchtfilter en de dynojet-set :?
 
Was als in 'gamma' of I'm with stupid. ;) Moet je niet op tijd naar bed trouwens. :+
Morgen weer tussen de motoren sleutelen, beetje scherp zitten zijn. :? ;)
Eerst tandarts :X

Dikke vette verdoving onder en boven.

De motor die morgen aan de beurt is, heeft een beetje pech, denk ik :')

Of de klant die morgen belt _O-
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan