Gesinterde ketting

Gebo51

Rookie
18 jun 2013
20
0
Op de Honda CB1100 C-ABS zit een '#530 gesinterde ketting'. Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een 'standaard' en een 'gesinterde' ketting?
Dank alvast.
 
De gesinterde kettingen van tsubaki hebben de rollen geimpregneerd met olie, die zijn zelfsmerend. Dus het zal om een verlenging van de levensduur gaan, of lichter lopen. Ze leveren ze veel aan de voedingsmiddelen industrie, omdat men daar dan niet hoeft te smeren.
 
Hmja, da's natuurlijk ook waar. Ik denk dan bv. aan de "haaienhuid"structuur die in het water juist minder weerstand geeft dan een volkomen gladde huid.

Bovendien: de rollen hebben het meeste contact en ik neem aan dat die ook bij een gesinterde ketting wel uit plaatmateriaal zijn gemaakt?

De rollen zijn juist gesinterd en vervolgens is het metaal met een smeermiddel geïmpregneerd. Gesinterd hoeft niet te betekenen zwak, zeker niet als ze nog een oppervlakte versterkende behandeling krijgen.
 
Ik vraag me meer af wat het doel van een gesinterde ketting is..
Zo ver ik weet is het niet lichter of sterker..
Denk ook niet dat het goedkoper is om te maken.
wat bij voorbeeld kan is wat brons door de mix doen. als je dat smelt ben je de zelfsmerende werking van het brons kwijt omdat het opgaat in het andere metaal. sinter je het echter dan blijven het kleine balletjes brons met alle zelfsmerende werking van dien. en dat smeert dan ook de andere metaaldelen in de ketting. je kan dus een combinatie van eigenschappen kweken die met een gesmolten metaal niet mogelijk zijn.
daarom zijn er ook gesinterde remblokken. erg slijtvast maar niet zo erg dat je de groeven in je schijf trekt. en door het samenstellen van het juiste poeder kan je dus de eigenschappen van verschillende grondstoffen combineren tot je het resultaat hebt berijkt wat je voor ogen had.
 
De gesinterde kettingen van tsubaki hebben de rollen geimpregneerd met olie, die zijn zelfsmerend. Dus het zal om een verlenging van de levensduur gaan, of lichter lopen. Ze leveren ze veel aan de voedingsmiddelen industrie, omdat men daar dan niet hoeft te smeren.

Ah, ok..

Maar is die zelfsmerende werking dan voldoende voor de levensduur van de ketting?
Daat dat nooit op, om zo maar even te zeggen?
 
Ah, ok..
Maar is die zelfsmerende werking dan voldoende voor de levensduur van de ketting?
Daat dat nooit op, om zo maar even te zeggen?

Zelfs als dat niet zo is, dan kan één smeerbeurtje van de rollen veel langer meegaan dan op een gewone ketting. Eigenlijk geen slecht idee dus.
Blijft over de slijtage van de zijkanten van de ketting (de gestanste delen) op de tandwielen.
 
Zelfs als dat niet zo is, dan kan één smeerbeurtje van de rollen veel langer meegaan dan op een gewone ketting. Eigenlijk geen slecht idee dus.
Blijft over de slijtage van de zijkanten van de ketting (de gestanste delen) op de tandwielen.
Bedoel je de schalmen?
Wat moet daar aan verslijten?
 
Bedoel je de schalmen?
Wat moet daar aan verslijten?

Zoals Vroembert ook al aangeeft: die maken contact met de tanden van de kettingtandwielen. Je ziet vaak die "haaietanden" als gevolg van slijtage door de rollen, maar je ziet ook dat de tanden aan de zijkant slijten, volgens mij door de schalmen (die was ik ff kwijt).
 
Minder glad qua oppervlakte wil niet zeggen, dat het meer weerstand geeft, het kan zelfs minder weerstand geven. Een volkomen glad oppervlak heeft een groter raakvlak, dan een oppervlak met b.v. allemaal kleine bobbeltjes
Een glad oppervlak heeft toch een kleiner raakvlak ?

. Tegenwoordig kunnen ze metallurgische processen heel nauwkeurig sturen en zo ook invloed uitoefenen op de oppervlakte.
Daarnaast kunnen oppervlaktes ook behandelingen krijgen, om de eigenschappen te veranderen of verbeteren. Tsubaki heeft het over kogelstralen van de onderdelen.

Shotpeenen ?
Overview
 
Ah, ok..

Maar is die zelfsmerende werking dan voldoende voor de levensduur van de ketting?
Daat dat nooit op, om zo maar even te zeggen?
ja dat gaat het leven van de ketting mee. maar niemand zegt dat het even lang mee gaat als de ketting van de concurrent. maar wel langer als een ketting van de concurrent die gesmeerd hoort te worden wat je dan vervolgens achterwege laat. zelfsmerend is niet zaligmakend kwa levensduur maar sommige mensen hebben geen zin in dagelijks onderhoud van smeren en poetsen van het achterwiel en daarvoor is het een goede oplossing. moet je iets vaker de ketting vervangen maar je hoeft niet elke keer op de knietjes naast de motor na of tijdens een rit. is voor sommige ook wat waard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan