Vreemde snerp in motorgeluid

Sambucas

MF'er
21 sep 2010
160
0
Amsterdam/Haarlem
Eerst even een korte introductie:
Ik en mijn vriendin willen op 2 Honda NX 250 motoren door Africa gaan reizen (Amsterdam - Kaapstad, via de Oost-kust). We willen over 2 weken vertrekken.

Voor de ge-interesserden, we hebben een website: www.travelin.tk. We hebben 3 Honda NX 250 motors gekocht: "The Good", een goed onderhouden motor, die is er helemaal klaar voor, "The Ugly", een niet zo goed onderhouden motor (goedkoper en goed om gelijk wat sleutelervaring op te doen) en "The Bad", een sloopmotor, enkel en alleen voor de onderdelen.

We hebben de klepspeling op de motor gemeten: "The Good" had een goede klepspeling (0.22 mm), maar "The Ugly" en "The Bad" hadden krappe kleppen (0.05 - 0.1 mm). Eerst hebben we het hele kleppenmechanisme op "The Bad" motor gedemonteerd, omdat het toch alleen maar onderdelendonor is, dus we konden ons veroorloven fouten te maken.

Dit demonteren en assambleren ging goed, dus hebben we daarna de kleppen gesteld op "The Ugly", door de klepspellingplaatjes te vervangen. We hebben ook de rechter zijkant van de motor eraf gehad, om het olie schermpje op vervuiling te checken. ("The Bad" motor had aardig wat metaaldeeltjes in het olie schermpje > niet goed.)

Nu het probleem: Nadat we "The Ugly" weer in elkaar hadden gezet, startte hij in een slag en leek hij beter te lopen als daarvoor (een betere reactie op de choke en een minder luid en minder rammelend geluid, etc.), dus dat is mooi! Maar nu horen we een scherp snerpend regelmatig geluid als we hogere toeren draaien (5-6k en hoger). En een luide snerp als we het gas los laten, na hogere toeren gedraaid te hebben. In het laatste geval, als ik snel gas geef en weer los laat, hoor ik niet alleen een luide snerp, maar heeft de motor ook één misslag. Gelijk na de misslag slaat hij soms bijna of zelfs helemaal af.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Ik heb "The Good"NX 250 gecheckt, waar we niks aan gedaan hebben en die een goede klepspeling heeft, en deze motor heeft ook een beetje een regelmatig snerpend geluid, maar veel minder aanwezig. Ook heeft deze motor geen misslag als ik snel gas geef en loslaat. Maar ik hoor de regelmatige snerp licht op de achtergrond als ik hogere toeren draaien en zelfs als hij stationair draait. Is dit dus een typisch NX 250 geluid? Eerder heb ik het niet opgemerkt (heb de motor pas 2 maanden), maar toen ik het de andere motor het kreeg en ik goed ging luisteren, hoorde ik het op de goede motor ook.

Dus is dit een geluid wat typisch is voor NX 250s? En wat zou ervoor zorgen dat dit geluid luider/zo luid is geworden op "The Ugle" motor?? Heeft de misslag van de motor ermee te maken en wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn?? En de belangrijkste vraag: Kan het kwaad als ik gewoon doorrij met een motor met dit geluid of ben ik dan iets in de soep aan het draaien???

Alvast bedankt voor mensen die ons hiermee kunnen helpen! :)

(En als iemand vragen heeft, over dit probleem of ergens anders over, willen we die natuurlijk ook beantwoorden!)

Met motorgroeten!

Dave en Marly
www.travelin.tk
 
No worries, de metaaldeeltjes waren in de 3e motor: dit is de SLOOPmotor, enkel en alleen voor onderdelen, deze gaat niet mee op reis. (Deze loopt overigens perfect, zonder een enkel bijgeluidje en zag er verder van binnen netjes uit, op de metaaldeeltjes na dan.)

De motor met het bijgeluidje gaat wel mee op reis, maar had GEEN metaaldeeltjes. En voorbeeldig bruine olie (die nog ververst gaat worden voor we weg gaan, met nieuw oliefiltertje), dus het lijkt verder wel goed te zitten.

Bedankt voor de succeswensen!
 
Succes met de reis trouwens. ;)

Bedankt!

En we zullen het motorforum af en toe op de hoogte houden! Vooral van de technische uitdagingen, natuurlijk, want over alles wat goed gaat, is het maar saai vertellen... ;)

Oh ja, puntje 1 dan: de kilometerteller van "The Good" is ermee gestopt. Blijkt dat de plastic ring die door de velg wordt meegenomen en het wormwieltje aandrijft, vast is gelopen (verkeerd vet? wat is het goede vet?) en nu door de velg afgeschraapt is. Onderdeel konden ze in Frankrijk wel bestellen, maar 4 dagen levertijd en op zoiets simpels gaan we geen 4 dagen wachten. Dacht zelf om het plastic ringetje te verhogen met iets van exopy.

Meer volgt ongetwijfeld! ;)
 
Bedankt!

En we zullen het motorforum af en toe op de hoogte houden! Vooral van de technische uitdagingen, natuurlijk, want over alles wat goed gaat, is het maar saai vertellen... ;)

Oh ja, puntje 1 dan: de kilometerteller van "The Good" is ermee gestopt. Blijkt dat de plastic ring die door de velg wordt meegenomen en het wormwieltje aandrijft, vast is gelopen (verkeerd vet? wat is het goede vet?) en nu door de velg afgeschraapt is. Onderdeel konden ze in Frankrijk wel bestellen, maar 4 dagen levertijd en op zoiets simpels gaan we geen 4 dagen wachten. Dacht zelf om het plastic ringetje te verhogen met iets van exopy.

Meer volgt ongetwijfeld! ;)
Tijd voor een wijntje. :)
 
Ff een korte update:

We hebben het ondertussen gehaald tot Ethiopie. Met de motoren weinig problemen. Wel heeft een CDI het begeven in Egypte (Dahab, er zijn vervelendere plaatsen om pech te hebben...), maar daarvan wist ik gelukkig hoe ik die kon fixen (dankzij Motor-forum!) ;), dus die deed het snel weer. Verder was van de oudere fiets (de 'Ugly') de uitlaat doorgeroest bij de cylinderaansluiting, maar die hebben ze (ook in Egypte) gewoon weer aan elkaar gelast! Verder nog wat kleine dingetjes, maar zelfs de 'Ugly' doet het nog prima.

Helaas hebben we in Sudan wel een ongeluk gehad, waarbij ik (Dave) mijn arm heb gebroken. Dat was helaas zo gecompliceerd en de genezing duurde zo lang, dat we na 2,5 maand afwachten in Sudan en Ethiopie uiteindelijk toch terug naar Nederland gekomen zijn.
De motorfietsen hadden ook wat schade, maar dat is in die 2,5 maand Afrika allemaal al weer gefixt. De motoren staan nog in Ethiopie op ons te wachten!

Hopelijk is de arm binnenkort wel genezen en kunnen we begin 2012 onze reis hervatten voor het 2e deel: Ethiopie naar Zuid-Afrika! :)

Iedereen kan ons nog steeds volgen op: www.travelin.tk (al is er op dit moment weinig reisnieuws...)

Motor-rij/-reis groeten!
 
Ff een korte update:

We hebben het ondertussen gehaald tot Ethiopie. Met de motoren weinig problemen. Verder nog wat kleine dingetjes, maar zelfs de 'Ugly' doet het nog prima.

Helaas heeft het motorblok het nu wel begeven... :(

Nokkenasketting met een paar gebroken schakels, de timing verkeerd en dus een paar kromme kleppen en het ergste van alles: een van tanden gestript nokkenaskettingtandwiel op de krukas, helaas 1 deel met de krukas (ruk-constructie), dus kapotte krukas. :r

We hebben ondertussen een vervangend motorblok. *O*

Maar om herhaling te voorkomen, waren we wel benieuwd wat nu de oorzaak was. Op het NX250 gedeelte van het AVrider forum hebben we uiteindelijk gevonden dat dit het grootste zwakke punt van de Honda NX250 is: een nokkenaskettingspanner die het af en toe voor gezien houdt... |(

Als je foto's wilt zien van de schade en meer wilt lezen over de oorzaak en wat je ertegen kan doen (als je in het bezit bent van een Honda NX250):

Kijk hier

Hopelijk kunnen we over een paar dagen onze reis richting Zuid-Afrika vervolgen :] , we zitten nu wel lang genoeg in Ethiopie...

Motorgroeten!

Dave en Marly
www.travelin.tk
 
Update:

We zijn ondertussen in Tanzania.

Vanaf Ethiopie naar Tanzania weinig problemen: de CDI moest weer opnieuw gesoldeerd, een accu heeft het begeven en is vervangen en wat scheuren in de frames, die weer zijn gelast.

Op dit moment staan we stil vanwege de mechanical seal van de waterpomp, die het begeven heeft. Een nieuwe seal is onderweg vanuit Nederland, als die gemonteerd is, moeten we weer verder kunnen.

Met motorgroeten,
 
Update:

We zijn ondertussen in Tanzania.

Vanaf Ethiopie naar Tanzania weinig problemen: de CDI moest weer opnieuw gesoldeerd, een accu heeft het begeven en is vervangen en wat scheuren in de frames, die weer zijn gelast.

Op dit moment staan we stil vanwege de mechanical seal van de waterpomp, die het begeven heeft. Een nieuwe seal is onderweg vanuit Nederland, als die gemonteerd is, moeten we weer verder kunnen.

Met motorgroeten,
Bedankt voor de update. Leuk!
 
Pff wat een reis! Hoeveel km heb je er al op zitten?

Zitten ondertussen in het zuiden van Malawi en zijn al heen en weer geweest naar de kust van Mozambique en weer terug naar Malawi. Hierna door naar Zambia, om via Botswana en Namibia naar Kaapstad te rijden. Daar hebben we nog 4,5 maand voor.

Het aantal kilometers is ruim over de 30.000 op dit moment. Van 1 motor staat de teller op 60.000, de ander is over de 100.000. In het totaal komen we wel rond de 40.000 km voor de totale reis, gok ik.

Groeten!
 
Terug
Bovenaan Onderaan