ketting

martin72

Die hard MF'er
18 apr 2013
328
15
westmaas
wie kan mij het verschil uitleggen tussen een vaste ketting, en een ketting met schalm of 1 die je moet klinken.
ik moet mijn ketting laten vervangen maar ik begrijp al die verschillende kettingen niet,
 
wie kan mij het verschil uitleggen tussen een vaste ketting, en een ketting met schalm of 1 die je moet klinken.
ik moet mijn ketting laten vervangen maar ik begrijp al die verschillende kettingen niet,

Vaste ketting = uit een stuk (eindloos).
Met schalm =met verbindingsschakel (met waterpomptang verbindingsschakel erop schuiven, en ook weer te verwijderen).
Klinken = de ketting verbindingsschakel met speciaal gereedschap klinken en ook weer breken , je maakt er als het ware een eindloos ketting van.

GREETZ
 
Klopt..
En daarnaast heb je dan nog O-ring en X-ring varianten waarbij de X-ring beter zou moeten zijn als in minder slijtage en minder vermogensverlies door de ketting zelf..
 
Een ketting met een schalm/visje wordt TEN ZEERSTE AFGERADEN op motorfietsen van meer dan 125cc. ( en dat is al een oud advies, tegenwoordig hebben 125cc fietsen ook al behoorlijk wat pit, dus ik zou het gewoon helemaal niet doen )
 
Laatste ketting met schalm die ik gezien heb was op mijn brommer. Op een motor zou ik het niet doen. Klinken is het handigst omdat je dan je brug er niet uit hoeft te halen.

En hoezo moet je je keting laten vervangen? Dat kun je prima zelf doen.
 
Laatst bewerkt:
Of een enuma ketting met goeie sluitschakel scoren
schraubschloss2op.jpg
 
Laatst bewerkt:
En dan heb je ook nog holle en massieve klinkschakels, wat is daar dan het verschil tussen?

:^
wat is er 'beter' aan een klinkschakel met massieve pinnen? (bijv. regina)

Deze kun je niet klinken met een standaard DID kettingpons, je hebt een speciaal model voor massieve pinnen nodig. De zogenoemde 'quad-stake' pons.
 
Laatst bewerkt:
wat ik nog niet snap is dat er in het wph staat dat je de bovenloop moet meten tussen twintig schakels ik neem aan dat dat de bovenkant van de ketting is en dat die maat 323 moet zijn hoe meet je dat dan is dat van pennetje tot pennetje tussen twintig schakels want ik kom niet aan die maat en waarom moet je remklauw eigenlijk los. het gaan om een kawasaki gpx600r, eigenlijk zou ik wel eens willen weten hoe je nou weet of je ketting en tandwielen op zijn
 
Laatst bewerkt:
Als je ketting slijt word deze langer doordat er speling ontstaat tussen de pennen en rollen.
Als je de ketting beert pakt aan de achterkant op het achterkettingwiel en je trekt hem naar achter dan mag je hem maar een beetje van het kettingwiel kunnen lichten
Als er zoveel speling tussen de ketting en kettingwiel zit dat je er b.v een m3 boutje tussen kan steken dan is de ketting versleten
 
Terug
Bovenaan Onderaan