nokkenassen afstellen met oude ketting (soes GS)

peter-H

Rookie
3 nov 2011
24
0
Vanwege vervangen klepseals + koppakking nu weer toe aan het plaatsen en afstellen van de nokkenassen. Nokkenasketting niet gelijk meevervangen (de rek valt nog net binnen de grenzen) onder het mom van "kan altijd later nog."

Nu met het afstellen van de nokkenassen het volgende dilemma:

Als de krukas precies op het merkteken staat (TDC cil. 1 + 4), dan komt het merkteken op de uitlaat-nokkenas ofwel iets voorbij het merkpunt (in dit geval het pakkingvlak van de cilinderkop), ofwel iets ervoor.

Tot zover logisch, want de nokkenasketting is immers al wat opgerekt. De juiste afstelling lijkt me dan ook dat de nokkenassen iets horen 'achter te lopen' op de krukas (vanwege rek).

Maar: de afstand dat ie dan 'achter' loopt is groter dan de afstand die ie 'voor' zou lopen als ik 'm een tandje eerder zet.

Wat is wijsheid, behalve "koop toch maar gewoon een nieuwe ketting"?
En nee, ik was zo eigenwijs om voorafgaand aan demontage de stand te noteren, want dat "staat toch wel in het WPHB."

Zou zo'n oude Soes GS er erg veel problemen mee hebben als z'n kleptiming 1 tandje voor of achter loopt?

Weet iemand de lengte per X aantal schakels van een nieuwe distributieketting? Dan kan ik kijken of het 'achterlopen' uitsluitend te wijten is aan kettingrek..

alvast bedankt voor het meedenken.

ptr.
 
Je kunt een tandje vooruit, en een tangje achteruit, de beste positie ligt in het midden. Meer kan je er niet van maken.
Ik zou wel controleren of het BDP op het vliegwiel wel exact BDP is.
 
volgens mij klopt het niet helemaal wat je zegt. 1 tand er voor of erna loopt niet. de rek is nooit 1 hele tand . de rek is boven en onder gelijk toch . als de nokken as boven net voor merk is , zet je hem onder op de krukas ook net er voor. en dacht zo uit het hoofd dat 20 schakelpennen tussen de tweede as zit .,,, dus mijn conclussie zou zijn dat ze er allemaal beetje voor komen dan.
 
Hmm, nog eens 'n keer heeeel nauwkeurig gekeken.

De BDP/TDC markering op ontstekingsplaat klopt in ieder geval wel exact met werkelijke BDP. (gekeken naar zuiger via bougiegat.)

En als ie daar op staat, dan staat de markering op de nokkenas ongeveer precies een half schakeltje achter (ietsje meer misschien). Zou ik 'm een tandje vooruit draaien door de ketting te verleggen, dan zou ie een half schakeltje voor staan.

De ketting meet 780 mm over 10 schakels, dus 7,8 mm per schakel. Het tandje van het het tandwiel op de nokkenas zit ook ongeveer 3 mm voor de plek waar ie volgens het boekje hoort te staan. Ik wijt dat dan maar aan de rek (slijtage) van de ketting. Zeg dat het stuk ketting van krukas naar uitlaat-nokkenas zo ongeveer 30 cm is, dan betekent 3mm dus 1% rek. Lijkt me wel aannemelijk dat dat zo'n beetje tegen de grenzen van de tolerantie aan zit.

Ik laat 'm dus maar zo staan (half schakeltje 'te laat'), anders zou ik de slijtage aan 't overcompenseren zijn. 'k mag toch aannemen dat ze bij Suzuki wel rekening houden met slijtage.

Morgen verder met de uitlaat, carbu's en tank terug monteren. Dan alle draadjes en de accu weer aansluiten. Benzine en olie d'r in gooien, en kijken wat ie doet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan