Houdbaarheid olie

NortonJPS

MF'er
4 sep 2013
74
18
Ik heb nog een 60 liter afgesloten vat olie staan uit het guldentijdperk.
kan ik dit nog gebruiken?
de een zegt dat afgesloten olie onbeperkt houdbaar is, de ander zegt max 5 jaar.
 
Heb 30 jaar oude 2 t olie gebruikt dat was niet meer goed, dat was ook van een nog
Ongeopend verpaking , het gaf verstoping van de sproeier en een olie drap in de carbaratuur
Dit gebeurde lanzaam het was een heel gezoek voor ik er achter was dat het de 2t olie was
De olie zag er ook nog goed uit en rook ook goed ,dat zegt nog niet alles
Ik denk dat het ook aan de soort van de olie is en waar voor wordt het gebruikt
Ik kies voor zeker 3 a 4 jaar dan weg er mee de 2t olie


denk eerder dat deze 2 takt olie niet geschikt is voor de huidige benzine.
Maar toch vind ik het een verkeerde bezuiniging.
 
Kan dat ook nog?
Is de benzine zo veel veranderd de laatste jaren?


Ja heel erg veel.
Een kennis van mij had een oude katana 750 op de kop getikt met een stuk motorblok.
Staat al vanaf 1986 ergens in een schuur, tank helemaal vol en deze benzine was nog prima, was trouwens wel heerlijke gelode benzine die je uitlaat en bougietjes zulke mooie kleurtjes kon geven.
 
Oude brommer ooit verkocht, stond al een paar jaar in de schuur te niksen. Even goed schudden om de olie weer door de benzine te mixen, kraan open, keertje vlotteren en een klein duwtje geven, brommer liep net zo goed als toen hij weg was gezet. Het gedoe met vergumde carbs is van recentere jaren, sinds er ethanol in verwerkt wordt. Vroeger was de benzine nagenoeg onbeperkt houdbaar.
In de tijd van de oliecrisis in 1973, had mijn oude heer een voorraadje benzine ingeslagen, omdat je op het platteland ook toen al eigenlijk niet zonder vervoer kon. Je kon het spul probleemloos bewaren, nu begint na een aantal maanden de kwaliteit al achteruit te lopen.
 
ruwe aardolie gaat er ook aan als het te ondiep komt, waar aerobe bacterien (die dus zuurstof nodig hebben) erbij kunnen. Ik denk dat dat ook geldt voor de rest van de oliën, het is uiteindelijk een natuurproduct waar bacteriën van kunnen eten, en het kan dus bederven. Maar alleen als er dus lucht bij kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan