Bandit 400 versnellingsbak demonteren

Velthuis

Die hard MF'er
16 jan 2013
339
25
Vierlingsbeek
Hoi

Weet iemand of het complete blok gedemonteerd moet worden bij een Bandit 400 om de schakelvorken en tandwielen te kunnen vervangen?
Blok uit het frame is niet zo'n probleem, maar het zou fijn zijn als de kop, zuigers en nokkenas ketting op hun plek kunnen blijven zitten.

Het wph zegt hier helaas niets over..
 
Ik heb nog wel een WPHB digitaal, of heb je die al? Daar staat het vast in.

Ik heb ook nog een complete bandit 400 staan met 10.000km op de teller die voor een schappelijke prijs weg mag. Ooit begonnen met verbouwen, maar er zijn een paar andere motoren tussendoor gekomen.
 
Op zich kun je dat zelf even nagaan. Kijk even of de carterhelften horizontaal of verticaal gesplitst kunnen worden. Ik gok dat bij de Bandit de carterhelften horizontaal gesplitst worden, wat betekent dat cilinders, ciliderkoppen etc kunnen blijven zitten. Waarschijnlijk kan de krukas ook op zijn plaats blijven. Doorgaans pak je bij een Suzuki het onderste deel van het carter eraf en daar zit de bak in. Het is overigens wel een klusje dat enige sleutelervaring vereist. Er moeten nogal wat bouten los gedraaid worden en die moeten in volgorde en op moment terug geplaatst worden. Ook zullen koppeling, stator etc, gedemonteerd moeten worden. Daarnaast heb je speciale vloeibare pakking nodig bij het monteren van de carterhelften. Waarschijnlijk is het gemakkelijker om sloopblok te monteren, mits ergens te koop.
 
Op zich kun je dat zelf even nagaan. Kijk even of de carterhelften horizontaal of verticaal gesplitst kunnen worden. Ik gok dat bij de Bandit de carterhelften horizontaal gesplitst worden, wat betekent dat cilinders, ciliderkoppen etc kunnen blijven zitten. Waarschijnlijk kan de krukas ook op zijn plaats blijven. Doorgaans pak je bij een Suzuki het onderste deel van het carter eraf en daar zit de bak in. Het is overigens wel een klusje dat enige sleutelervaring vereist. Er moeten nogal wat bouten los gedraaid worden en die moeten in volgorde en op moment terug geplaatst worden. Ook zullen koppeling, stator etc, gedemonteerd moeten worden. Daarnaast heb je speciale vloeibare pakking nodig bij het monteren van de carterhelften. Waarschijnlijk is het gemakkelijker om sloopblok te monteren, mits ergens te koop.

Dat de carterhelften horizontaal gedeeld zijn is geen garantie dat de cilinders kunnen blijven zitten. Bij sommige motoren zitten er nog boutjes onder het cilinderblok, o.a. yamaha heeft dat geintje bij een aantal modellen uitgehaald.
 
Heren, bedankt.

Weet zo 1-2-3 niet of het blok horizontaal gesplitst kan worden. Volgens mij wel.
Ik heb een digitale versie van het WPH, maar de versnellingsbak wordt pas beschreven als het complete blok uit elkaar ligt. Het zegt niets over het feit dat de kop zou kunnen blijven zitten.

De reden waarom ik hiernaar aan het kijken ben is omdat de 2de versnelling er 2 keer uit is gesprongen tijdens hard accelereren. Het kan een koppeling afstelling, verkeerd schakelgebruik of een versleten schakelvork zijn.

Als winterprojectje zou ik op zich de bak wel willen voorzien van nieuwe onderdelen maar heb geen zin om een compleet blok te moeten demonteren. Temeer omdat het blok zelf perfect is, geen lekkages, olieverbruik etc etc.

Op pagina 44 tot 99 wordt het motorgedeelte met versnellingsbak beschreven:
https://docs.google.com/uc?export=d...4NTVhODktYjc2NS00OTQ5LWI4MWMtYjY1ODkzZDk2ODhj
 
Heren, bedankt.

Weet zo 1-2-3 niet of het blok horizontaal gesplitst kan worden. Volgens mij wel.
Ik heb een digitale versie van het WPH, maar de versnellingsbak wordt pas beschreven als het complete blok uit elkaar ligt. Het zegt niets over het feit dat de kop zou kunnen blijven zitten.

De reden waarom ik hiernaar aan het kijken ben is omdat de 2de versnelling er 2 keer uit is gesprongen tijdens hard accelereren. Het kan een koppeling afstelling, verkeerd schakelgebruik of een versleten schakelvork zijn.

Als winterprojectje zou ik op zich de bak wel willen voorzien van nieuwe onderdelen maar heb geen zin om een compleet blok te moeten demonteren. Temeer omdat het blok zelf perfect is, geen lekkages, olieverbruik etc etc.




Op pagina 44 tot 99 wordt het motorgedeelte met versnellingsbak beschreven:
https://docs.google.com/uc?export=d...4NTVhODktYjc2NS00OTQ5LWI4MWMtYjY1ODkzZDk2ODhj





Bovenkant kan gewoon blijven zitten, wel de zijdeksels en koppeling demonteren, anders moet je zo hard slaan ;-)

ik kan het ook wel doen voor je :W
 
Bijna alle Suzuki blokken uit die periode worden horizontaal gesplitst, zonder rariteiten. Blok op z'n kop leggen, onderste (nu bovenste dus...) helft er af en leef je uit. Middagje werk als je weet wat je doet, ochtend meerekenen als je het voor het eerst doet :)
 
Heren, bedankt.

Weet zo 1-2-3 niet of het blok horizontaal gesplitst kan worden. Volgens mij wel.
Ik heb een digitale versie van het WPH, maar de versnellingsbak wordt pas beschreven als het complete blok uit elkaar ligt. Het zegt niets over het feit dat de kop zou kunnen blijven zitten.

De reden waarom ik hiernaar aan het kijken ben is omdat de 2de versnelling er 2 keer uit is gesprongen tijdens hard accelereren. Het kan een koppeling afstelling, verkeerd schakelgebruik of een versleten schakelvork zijn.

Als winterprojectje zou ik op zich de bak wel willen voorzien van nieuwe onderdelen maar heb geen zin om een compleet blok te moeten demonteren. Temeer omdat het blok zelf perfect is, geen lekkages, olieverbruik etc etc.

Op pagina 44 tot 99 wordt het motorgedeelte met versnellingsbak beschreven:
https://docs.google.com/uc?export=d...4NTVhODktYjc2NS00OTQ5LWI4MWMtYjY1ODkzZDk2ODhj

Dan zijn de nokken op tandwiel 2e versnelling versleten.
Vervangen.
 
Er zitten wel een paar verborgen bouten in zo'n blok (of bouten die makkelijk vergeten worden)
Achter de koppeling en bij de dynamo bv
Je bent zo'n 300 euro aan onderdelen kwijt (zonder pakkingen) een ander blok is de snelste,makkelijkste en de goedkoopste manier
(en als ik het zo in schat dan is deze klus wat te hoog gegrepen voor je)
 
Er zitten wel een paar verborgen bouten in zo'n blok (of bouten die makkelijk vergeten worden)
Achter de koppeling en bij de dynamo bv
Je bent zo'n 300 euro aan onderdelen kwijt (zonder pakkingen) een ander blok is de snelste,makkelijkste en de goedkoopste manier
(en als ik het zo in schat dan is deze klus wat te hoog gegrepen voor je)
Met garantie?
Anders heb je weer een doorslaande tweede versnelling. Schijnt vaker te gebeuren....
 
Er zitten wel een paar verborgen bouten in zo'n blok (of bouten die makkelijk vergeten worden)
Achter de koppeling en bij de dynamo bv
Je bent zo'n 300 euro aan onderdelen kwijt (zonder pakkingen) een ander blok is de snelste,makkelijkste en de goedkoopste manier
(en als ik het zo in schat dan is deze klus wat te hoog gegrepen voor je)

Een schakelvork en tandwiel kosten bij elkaar +/- 100 euro. Pakkingen voor de 2 zijcovers kosten bij elkaar 40 euro , carter pakking 10 euro.

Wat is er nog meer nodig aan onderdelen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan