Brandstof probleem Kawasaki zxr 400

ralf400

Die hard MF'er
15 mrt 2010
363
0
Roermond / Arnhem
Helaas ben ik erachter gekomen dat mijn benzinepomp niet goed werkt. De benzine die uit de pomp dient te komen is niet met een gelijkmatig interval. Soms helemaal geen benzine.

Wat ik al gedaan heb is een revisiesetje gemonteerd omdat de contactpuntjes versleten konden zijn. Dit heeft schijnbaar niet geholpen.

zelf denk ik het volgende:
- Pomp in zijn geheel kapot
- Los contact in de stekker
- Benzinekraan niet in de goede positie

Kan ik de pomp op de een of andere manier meten? Kan iemand die een ZXR heeft mij vertellen hoe de benzinekraan moet staan? Deze staat al 4 jaar in dezelfde positie, maar met een probleem ga je opeens over alles twijfelen.

Andere mogelijkheden hoor ik ook graag!
 
maakt de pomp lawaai (tikt ze heel snel) , ook al komt er geen benzine uit met open leiding ?

als ze niet tikt -> elektrisch probleem
tikt ze wel -> toevoer probleem. beginnen bij het begin : naftkraan uiteen en proper maken, en dan achterhaal je vanzelf wat ze doet in welke stand ;)
 
Nadat ik het nieuwe relais vast gesoldeerd heb op de benzine pomp startte de motor weer even. Echter wou hij niet echt oplopen in de toeren, zo rond de 4000 rpm bleef hij hangen en bij intrekken van de koppeling viel de motor helemaal uit.

Er komt niet altijd benzine uit met open leiding, ook is er geen tikkend geluid te horen. Zal dit nogmaals checken.
 
volgende doen:

- Benzineslang van de benzinekraan halen, helemaal linksom = aan, middenstand = uit, rechtsom = reserve. (check of er benzine uit komt.)

- Brandstofpomp aansluiten, en de kant die naar de carburateurs gaat los in een bakje hangen. Stekker van brandstofpomp los halen, en op de rode draad +12v, op de zwarte massa. Pomp maakt tikkend geluid en er moet "gelijkmatig" brandstof uitkomen.

- Meet eens je spanningsregelaar door. (accu spanning motor uit, en accu spanning motor aan... +-12v <-> +- 13,5 volt)

- Meet eens hoeveel spanning je op de brandstofpomp meet met lopende motor.
- Meet eens wat je op de gele draden van je spanningsregelaar meet (zoek dit ff op hoeveel dit mag zijn)

Gewoon even om te beginnen.. heb zo 123 niet de exacte waarden bij de hand...


Hier laatst van de ZXR400 de spanningsregelaar stuk, en daar door de brandstof en accu stuk gegaan..
 
Laatst bewerkt:
- Er komt geen brandstof uit de pomp als ik de slang eraf haal en probeer te starten.
- Als ik een multimeter aansluit op de stekker van de pomp dan meet ik met contact aan: 6,5 V (loopt iets op met de tijd) en als ik probeer te starten zakt dit naar 5,2 V.
- Spanning met lopende motor meten is niet mogelijk aangezien hij niet start, geen benzine......

Tips?
 
tijdens starten zakt de spanning inderdaad in.
(misschien is je accu wat aan de slechte kant)

wat je kunt doen:

- Brandstofpomp aansluiten, en de kant die naar de carburateurs gaat los in een bakje hangen. Stekker van brandstofpomp los halen, en op de rode draad +12v, op de zwarte massa. Pomp maakt tikkend geluid en er moet "gelijkmatig" brandstof uitkomen. (ff kort proberen)

Daarna:

Pomp weer aansluiten op carburateurs (als deze werkt) en dan weer direct op de accu aansluiten. Dan pompt hij je carburateurs vol benzine, en zal hij steeds langzamer "tikken/pompen", daarna alles aansluiten, starten, en nogmaals meten op de brandstofpomp.


Hier zelfde probleem gehad.
Als je carbu's leeg zijn, heeft de accu niet genoeg power om én te starten én ook nogeens je brandstofpomp vol aan te sturen.
Dus eerst carbu's vol pompen, dan starten, en dan meten..

Daarna, als je geluk hebt, zou alles moeten werken......
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan ik de pomp aansluiten op 12v dan? Bedoel je gewoon een draad trekken van de accu? Ik heb de uitgaande slang nu ook los gehaald, en dan komt er helemaal geen benzine uit de pomp als ik probeer te starten.
Dit zou met direct 12v dus anders kunnen zijn?
 
het is best mogelijk dat de pomp niet draait werkt tijdens het starten, om zoveel mogelijk elentriek te hebben voor de startmotor/ontsteking.

kontakt op en (soms) killswitch on en pomp moet werken. zo niet : spanning meten aan de stekker van de pomp (losgekoppeld), en er eens een koplamp aan hangen. moet batterijspanning hebben en de lamp moet branden. het is bv best mogelijk dat de bedrading bijna volledig over is, zodat je wel spanning meet, maar er niet genoeg stroom doorkan en de lamp dan toch n iet brandt
 
tank kraantje open,
slang aan de benzinekraan, via brandstoffilter naar de pomp,
vanaf de pomp de slang (uitgang) in een emmer gooien
Stekker van de brandstofpomp los
Rode draad aan de + van je Accu
Zwarte draad aan de - van je Accu
Pompen maar.

Als hij dat doet; aansluiten aan carburateur, aansluiten aan accu, laten pompen tot hij stopt. (Carburateur vol)

Stekker brandstofpomp weer aansluiten
Choke open
Starten, lopen....
 
Laatst bewerkt:
het is best mogelijk dat de pomp niet draait werkt tijdens het starten, om zoveel mogelijk elentriek te hebben voor de startmotor/ontsteking.

kontakt op en (soms) killswitch on en pomp moet werken. zo niet : spanning meten aan de stekker van de pomp (losgekoppeld), en er eens een koplamp aan hangen. moet batterijspanning hebben en de lamp moet branden. het is bv best mogelijk dat de bedrading bijna volledig over is, zodat je wel spanning meet, maar er niet genoeg stroom doorkan en de lamp dan toch n iet brandt


gaat het om de zxr400??

dat is geen injectiepomp he ;)

pomp werkt enkel bij indrukken startknop en op rpm signaal
 
Laatst bewerkt:
geen idee waar dit op slaagt, maar ik heb het effektief over een carbu-benzinepomp.


of het slaagt ( :? ) geen idee :+

kontakt op en (soms) killswitch on en pomp moet werken. zo niet : spanning meten aan de stekker van de pomp (losgekoppeld)

contact aan en killswitch aan gaat de pomp aan bij een injectiefiets idd. De pomp voor een carb fiets gaat alleen aan als je op de startknop drukt of als de motor eenmaal draait (op rpm signaal)
 
Precies,
Daarom meten = weten,
En daarom ook mijn advies om eerst de carbu's vol benzine te pompen, en dan pas te starten.

Is lastig bij een zxr400 om met lege carbu's te starten, want idd, de pomp slaat pas aan bij starten of rpm signaal.

Maar bij het starten trek ie zoveel stroom dat de pomp amper pompt.....
Stukje aanduwen kan ook ('t is maar een 400 he :D)
 
Laatst bewerkt:
Om geen nieuwe topic te starten want het gaat ook over de brandstofpomp van een zxr400.
Ik haal 480ml per minuut.
Is dit voldoende?


Het technisch boekje gebruikt druk. 11 tot 16kpa. Ik heb niets om dit te meten.


Ik ga het debiet een 2e maal meten, maar eerst mijn batterij terug laden, want platgestart. (reeds na 15sec = 120ml )
 
- Er komt geen brandstof uit de pomp als ik de slang eraf haal en probeer te starten.
- Als ik een multimeter aansluit op de stekker van de pomp dan meet ik met contact aan: 6,5 V (loopt iets op met de tijd) en als ik probeer te starten zakt dit naar 5,2 V.
- Spanning met lopende motor meten is niet mogelijk aangezien hij niet start, geen benzine......

Tips?
Nou wil ik niet heel dom overkomen, maar 6,5 volt met contact aan is toch VEEL te weinig? Spul zou toch gewoon 12 volt moeten krijgen van de accu?

Is er niet ergens een kabeltje brak?
 
Let even op waar je op reageert, oorspronkelijke vraag is uit 2013 :+
Verdomme. Ik netjes even kijken wat de laatste post is.. |(

In dat geval:
Om geen nieuwe topic te starten want het gaat ook over de brandstofpomp van een zxr400.
Ik haal 480ml per minuut.
Is dit voldoende?


Het technisch boekje gebruikt druk. 11 tot 16kpa. Ik heb niets om dit te meten.


Ik ga het debiet een 2e maal meten, maar eerst mijn batterij terug laden, want platgestart. (reeds na 15sec = 120ml )
:( hoezo jaag je oma weg?

Maar buiten dat je een nieuw topic moet starten.. 16kpa is iets van 0.15 bar. Als er uberhaupt iets uit komt haal je die druk al. Hoeveel eruit moet komen staat in een werkplaatshandboek.
 
Om geen nieuwe topic te starten want het gaat ook over de brandstofpomp van een zxr400.
Ik haal 480ml per minuut.
Is dit voldoende?
naar die drukken moet je niet kijken, pompen moeten ook helemaal geen druk geven.

over je debiet-vraag : je bent slim genoeg om daar zelf het antwoord op te weten ;)
maar ik ben in een goede bui dus help je even op weg : denk je dat je 400'tje (of eendert welke straat/circuimotor) meer benzine gaat verbruiken dan een halve L per minuut ? zo ja, is je pomp niet goed meer ...
 
@ Janbros : test was eigenlijk verkeerd. Membraan en of terugslagklepje is stuk. De benzine loopt er gewoon gravitair door zonder voeding. Geen "klik" of welk geluid ook bij voeding....
Game over. Was een pompje gevonden in een vochtige loods dat er al lang lag.
 
Ja, 2 takt 500cc verbruikt kot open max toerental meer dan een halve liter per minuut. :+ (proefondervindelijk)
Enkel om het laatste woord te hebben. *O*:Z

Dat gaat even goed tot je het voor sint-Pieter mag uitleggen als je pech hebt of rechter D'hondt van Dendermonde als je geluk hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan