Accu laadt niet op tijdens rijden

Cowardly

Rookie
29 aug 2005
29
0
Huizen
Hallo allemaal,

Via dit forum heb ik al menig onderwerp gevonden over accu's die niet laden. Vaak lag dit aan de SR of aan de Dynamo.

Echter heb ik deze gemeten en kom eigenlijk tot de conclusie dat deze onderdelen naar behorende werken.

Bij een stilstaande motor meet ik netjes de 0,2 Ohm tussen de gele draden.
Bij een draaiende motor meet ik de wisselspanning (die ook oploopt naar mare er meer gas gegeven word.)

Als ik de SR aansluit dan meet ik aan de uitgaande kant bijna 15V gelijkspanning.

Dit lijkt dus allemaal in orde.

Maar nu komt het,

Als het allemaal aangesloten is meet ik op de accu echter maar een krappe 13 V. Dit is natuurlijk niet genoeg om de accu op te laden.

Iemand een idee waar ik het verder moet zoeken?

Alvast bedankt

Gr,

Ronald
 
Is dat zo?
Hoe kom je aan die informatie?
De spanningsregelaar vernietigt het vermogen niet door het om te zetten in warmte.
De regelaar belast de dynamo waardoor de dynamospanning daalt.
De meeste warmte gaat verloren in de dynamo zelf.

Niet helemaal zo....dat ligt aan het type dynamo...Als je een permanent magneet dynamo hebt dan is er niets te regelen , dan wordt idd de teveel aan vermogen gewoon omgezet in warmte, maar komt steeds minder voor... De Z1000/900 hadden dit nog b.v.
 
Het gaat Om een CBR RR van 2001 (model jaar) SC44

Wat voor waardes zullen 'normaal' zijn als ik de weerstand meet?

Hoe kan ik de massa meten/controleren?

Met een multimeter tussen beide eindes van de massakabel weerstand meten......
Maar als je de kabel toch al los hebt, kun je net zo goed even de massacontacten opschuren, zodat de kabel goed contact maakt aan je frame....
 
Niet helemaal zo....dat ligt aan het type dynamo...Als je een permanent magneet dynamo hebt dan is er niets te regelen , dan wordt idd de teveel aan vermogen gewoon omgezet in warmte, maar komt steeds minder voor... De Z1000/900 hadden dit nog b.v.
Volgens mij heeft zo'n 90% van de motoren dat nog steeds.
 
Okay...dynamo's met een permanent magneet, kun je de bekrachtiging niet van regelen, dus die blijven maar maken en maken evenredig met het toerental....
Wat zo'n spanningsregelaar eigenlijk doet, is als de spanning te hoog oploopt, maakt hij even een directe verbinding met de massa, om zo de spanning in een keer weer naar 0 te laten vallen en dan begint het opbouwen weer op nieuw...
Op mijn toenmalige Z1000 zaten regelaars die regelmatig naar de kloten gingen, en daar heb ik toen met een darlington transistor en een zenerdiode een regelaar gemaakt, maar om te voorkomen dat die te heet werden, heb ik daar een 200w weerstand achter gehangen die ze ook gebruiken om geluidsversterkers te testen, en die vrat dan mijn extra geleverd vermogen op..
zo voorkwam ik dat de boel te heet werd
 
P=I²xR 10x10x0,1=10watt
Alleen die 10A slaat nergens op.
Een dynamo van 300 watt die je belast zonder dat je spanning onder 14 volt komt levert een stroom van P=uxI 300watt/14=21,4 ampere en dat is dus zonder te overbelasten.

Meer vragen is meer weten ;)
Ging me meer om de formule, niet om absolute waarden van een dynamo. Dat weet jij sowieso beter en kunt het beter uitleggen. Dat iemand bij 0,1 Ohm en 10 A een vermogen van slechts 1 Watt meent op te wekken is bedroevend. Daar hebben oa de heren Volta, Ampére, Ohm en Watt lang over nagedacht en leuke en logische formules voor bedacht.
Of zouden ze dat denkwerk voor niets gedaan hebben :')

Voor sommigen misschien wel wellicht. :+
 
Hou het toerental op een gelijk niet te hoog toerental en meet of alle spoelen dezelfde spanning geven.
Is dat zo dan is de spoel bijna altijd goed ,het gaat hierbij niet zo zeer om de waarde ,maar om de gelijke waarde.
De waarde op de meter kan soms wel meer dan 40 volt zijn.
Heb je een regelaar met de grote koelvinnen dan de regelaar niet warm laten worden en monteer hem op de juiste plaats aan de motor.
Bij deze regelaars wordt het teveel gewoon vernietigt in warmte.
Deze regelaars mag je nooit laten werken zonder de belasting met een accu.
De accu moet al bij iets meer dan 1000 toeren al op de volle spanning Laadspanning komen van 13,8 volt en zelfs bij aandoen van het licht niet noemenswaardig zakken.
Als de accu vol is mag de spanning niet moemenswaardig
zakken zakken bij het aandoen van het licht.
Als je pas gaat rijden met wat kouder weer zal de laadspanning bij moderne regelaars tijdelijk de laad spanning hoger zijn tot wel 14 , 2 volt b.v. de eerst 10 min. om daarna weer op 13,8 volt te regelen.
Dit is toelaatbaar voor droge accu's.
Als je alles nagemeten hebt dan blijft een slecht contact nog over of toch een regelaar die niet weet hoe het moet.
Meer weten ,meer vragen.
Ik ben erg benieuwt naar de bron waar je dit vandaan hebt.
Ik word graag op de hoogte gehouden van dit soort vernieuwingen.
Of geld voor dit hetzelfde als voor je berekeningen?
 
SC44 heeft toch dezelfde SR als een 600F4i als ik me niet vergis?

Daar heb ik nog een nieuwe van liggen (had hem op reserve maar heb de F4i inmiddels verkocht) mag weg voor weinig, je mag evt. ook komen testen of dat het probleem is maar dat is wel een eindje rijden voor je ;)

Stuur maar een PBtje als je interesse hebt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan