Honda CBR 600F vermogensdip

nOne

MF veteraan
15 aug 2008
2.665
85
Mijn trouwe motortje loopt helaas niet meer zo trouw. Met name tussen de 5 en 6000 toeren.

Vorig jaar tijdens de vakantie is de motor gevallen (vanaf stilstand), heeft toen ook iets gelekt maar tijdens het rijden is dat niet meer gebeurd. Het lijkt sindsdien te zijn opgetreden maar helemaal zeker kan ik dat niet zeggen.

Hij is inmiddels naar twee dealers geweest die vrijwel alle mogelijke oorzaken die ze konden bedenken hebben nagekeken,maar deze hebben niet kunnen vinden waar het aan ligt. Het ligt niet aan de benzinetoevoer, aan de carbs, aan de kleppen, enz...

Dus heeft iemand hier misschien nog tips wat het kan zijn?

Vermogensuitdraai:
2d6mtj7.jpg


'Lekken' na val:
2itfsee.jpg


Edit: o ja, ik ben niet zo technisch. Zelf dingen nakijken/controleren kan ik maar zeer beperkt... ;)
 
Laatst bewerkt:
Carter ontluchting komt uit in je airbox, misschien dat er tijdens je ongelukje olie in airbox is gelopen en dat zou dan het lekken kunnen zijn.

Luchtfilter al vervangen? Kan oorzaak zijn van dipje?
 
Luchtfilter is vervangen.

Was het inderdaad olie? Ik vind het maar dat er dan olie uit komt. Er kan best olie via de carterontluchting in de aibox komen (bij mijn F3 zit de onluchting inderdaad rechts). Maar er zit dan olie in de airbox, en dan loopt het nog niet zomaar naar buiten toe (De airbox is d.m.v. allerlij pakkingen afgesloten).

Zijn de messing buisjes (zie foto) niet verstopt met olie en vuiligheid? Is de gaskleppositie sensor niet vettig geworden (en geeft daarom wellicht foute informatie).

file.php


Het zou natuurlijk ook nog kunnen dat het er helemaal niets mee te maken heeft....
 
Bedankt voor je reactie! Zoals ik al zei ben ik zelf niet zo technisch, dus ik wilde je suggesties overleggen met iemand, maar die is helaas nog op vakantie.
 
Ik heb geen oplossing voor je, maar mijn cbr-etje doet eigenlijk hetzelfde. Ik ben rechtdoor gegaan in een bocht, gleed onderuit in het natte gras. Geen schade aan de motor( ging erg traag), maar sindsdien houdt hij in. Ook zo rond de 5500 tot 6000 toeren. Als daar voorbij bent is er niet meer aan de hand. Is het bij jou de ene keer erger dan de andere keer? Dat is bij mij iig wel. Ben je al wat wijzer geworden trouwens?
 
Heeft er misschien niets mee te maken....

Ik heb zopas de darmpjes van de mapsensor proper gemaakt, die zat totaal verstopt met vuiligheid, "ademt" sindsdien een pak beter.
Mijn mapsensor gaf wel een foutcode (FI), maar zat dan ook compleet verstopt.

Als er olie in je airbox is geweest kan dat ook in de darmpjes van de mapsensor (vacuumdarmpjes) terecht komen en dus stilletjes aan dichtslibben.

Kost niets als je het zelf doet, enkel wat tijd.

Succes
 
Ben benieuwd of het probleem al gevonden is . Olie via de carterontluchting lijkt me het meest logisch, het inhouden is ook ontstaan na het omvallen. Carbs goed schoonmaken lijkt me de oplossing.
 
Leuke grafiek van de rollenbank, maar ik zie geen A/F lijn? (air/fuel)

Verder zit je jezelf druk te maken over een probleem wat er in mijn ogen helemaal niet is. Ik zie een CBR met ik gok een originele set carburateurs en uitlaat? Daar zitten een paar milieu dipjes in ja. So what?
Die zitten ook in mijn CB1300.
 
Een niet bestaand probleem? Terwijl je soepel doortrekt vanuit onder in de toeren sputtert de motor van 5500 tot 6000 toeren en gaat daarna weer soepel verder, lijkt mij toch wel echt een probleem.
 
Bedankt voor de reacties! Een late reactie vanaf mijn kant, ben een tijd weg geweest voor mn werk en daarna is het er een beetje bij ingeschoten. Helaas heb ik momenteel een groot tijdgebrek door omstandigheden (o.a. nieuwe woonruimte), dus nog niet veel met de motor kunnen doen.

Opvallend dat er nog iemand is met hetzelfde probleem.
 
Leuke grafiek van de rollenbank, maar ik zie geen A/F lijn? (air/fuel)
Klopt, helaas kon dat waar ik hem heb laten testen niet. Misschien is dat de volgende stap, hoewel ik de motor misschien ook wel ga proberen te verkopen (uiteraard met opgave van dit probleem).

Verder zit je jezelf druk te maken over een probleem wat er in mijn ogen helemaal niet is. Ik zie een CBR met ik gok een originele set carburateurs en uitlaat? Daar zitten een paar milieu dipjes in ja. So what?
Die zitten ook in mijn CB1300.
Dit is geen 'dipje', dit is echt een mega dip. Er is zelfs sprake van dat ik in zn 6 niet voorbij de dip kom zonder terug te schakelen...
 
Heb zoiets eerder gezien bij dezelfde type motor, toen was er een ophangbeugeltje van de zijkuip verbogen en die kwam precies tussen de kleppendeksel/cilinder waardoor een klein stukje van de kleppendeksel was afgebroken. Motor liep perfect alleen ook deze dip en olie lekkage (kwam ook na een kleine schuiver op de rechter kant)
 
Viel nog wel mee hoe die liep....

Hier een Filmpje van hoe die reed: klik

Let niet op m'n toergedrag, was mijn 2de dag op een supersport...

Toeren teller heeft wel een beetje een eigen leven...
 
Terug
Bovenaan Onderaan