Remschijf achter te dun?

Filiamaris

Rookie
26 sep 2013
3
0
Hoi hoi,

Tja, ik heb op het forum al het een en ander gelezen over dit onderwerp maar wil toch nogmaals de vraag stellen in mijn context.

Ik heb net een Honda NTV650P gekocht uit 1993 met 39.000 op de teller (als die klopt).
Alles ziet er prima uit en werkt naar behoren, mijn enige zorg is de achter remschijf.
Volgends de handleiding zou die 5mm moeten zijn en minimaal 4mm. Nagemeten blijkt mijn achterschijf nu 3.1mm te zijn.
De voorschijf is nog in perfecte staat.
Een bevriende motorrijder zegt dat ik me er geen zorgen over hoef te maken aangezien 90% van de remkracht uit de voorkant komt.

Ik begrijp dat de schijf eerder krom kan trekken indien hij te dun is, maar wat is het ergste dat kan gebeuren indien ik daar dus gewoon op wacht?

Ook heb ik gelezen dat de zuigers van de blokken te ver naar buiten zouden moeten/de schijf niet meer halen, maar kan ik dat niet ondervangen door de blokken eerder te vervangen (indien ik 0.5mm over hou aan beide zijde vang ik toch dat verschil van 1mm op?)

Motor remt prima, en ik rij vrij rustig, maar een noodstop komt altijd onverwacht.

De vraag is dus: Kan ik hier (met bovenstaande in acht genomen) veilig mee rijden (met mogelijk minder remkracht achter) of kan er iets compleet vast komen te zitten ofzo??

Groeten,

Peter
 
Ik heb mijn schijven vervangen bij 11.500 km. :+
Nu van Kawa OEM (=Sunstar) naar Arashi.
Iets meer dan vier tientjes voor een nieuwe schijf achter.

full


 
Laatst bewerkt:
deze schijf zat ooit op een motor die ik gekocht heb. net iets meer dan 1mm dik op de dunste plaats (slijtgrens 4mm). andere schijf van het voorwiel was net hetzelfde.

1r407m.jpg


... en nog steeds perfekt recht. ik weet wat ik zou doen met de remschijf van TS.
 
Okay, ik ben overtuigd, ga de schijf vervangen.
Ik denk idd dat de blokjes hebben aangelopen, echter doen ze dat nu niet meer.
De blokjes die er op zitten zien er nog als nieuw uit, moet ik ze dan toch vervangen als ik de schijf vervang?
Ik ben redelijk nieuw op de motor maar wel technisch en redelijk wat ervaring met sleutelen aan dieselmotoren (op boten). Ik ben dan ook van plan om de schijf zelf te vervangen (heb ook de service manual) tenzij iemand me dit sterk afraad (met een goede reden ;-)).
Thanks!!

Als je de schijf vervangt, dan ook áltijd de blokjes vervangen. De oude blokjes zijn immers op de oude schijf ingesleten. Dat zorgt voor snelle extra slijtage op je nieuwe schijf en bovendien remt het de eerste tijd vaak slecht.

Als je de schijf vervangt: let op die rondjes (floaters) , waar de schijf op komt te hangen. Als die niet goed rond meer zijn: vervangen. Zorg dat je het juiste aanhaalkoppel gebruikt. Verder moet het niet zo moeilijk zijn.

Mbt het vastlopen van je achterrem: klopt, achteraan de motor wordt alles nu eenmaal smeriger door het opgeworpen vuil en vocht. Bovendien gebruiken veel mensen de achterrem niet of nauwelijks, waardoor de boel ook eerder vast gaat zitten.
Wen jezelf aan die achterrem regelmatig even te gebruiken, dan komt het spul veel minder snel vast te zitten.
Na een rit even (voorzichtig) voelen aan de schijven of ze nog (te) heet zijn is een goede controle of er iets vast zit.
 
Laatst bewerkt:
Remmen zijn het enige waar je NOOIT risico mee moet nemen. Gewoon vervangen dus, maar dat ben je ook van plan. Nieuwe schijf = nieuwe blokken.

Zonder problemen zelf te doen, je kan sleutelen, dus hier hoef je niet bang van te worden.
 
Volgens mij is dat niet waar. Het fijne weet ik er ook niet van maar zoek het maar eens op. Iets met de vering en gewichtsverplaatsing net als je gaat remmen dacht ik.

Het is waar wat je zegt in theorie, maar in de praktijk zijn we wat dit betreft geen geoefende rijders welke dat juist weten te gebruiken. Daarom bij een noodstop alleen het voorremmetje gebruiken. :)
 
Bij een noodstop heb je niets aan je achterrem.
Dat is alleen maar onnodig ballast waar je aan moet denken. Beter alles concentreren op de voorrem. Daarbij is de remkracht van de achterrem in zo'n situatie bijna nihil, omdat je achterwiel van de grond komt en zal blokkeren. :)

Niet helemaal waar. Als je je achterrem intrapt, zal je achterschokbreker minder ver uit gaan. Daardoor komt de motor minder op zijn neus te staan tijdens het remmen (de voorvering slaat dan niet tegen het onderste punt aan). Dat kan er weer voor zorgen dat je voorwiel niet gaat glijden. En wat er gebeurt als je voorwiel tijdens het remmen gaat glijden, dat begrijp je wel. :)

De remkracht is nihil, maar het effect op de geometrie van de motor mag je niet uitvlakken.
 
Laatst bewerkt:
Janbros; :N :N :N

Waarom bij 1 mm dan wel vervangen als dat dingetje nog perfect recht was? Zonde van je centen...

ik heb daar nooit mee gereden voor alle duidelijkheid. stonden gewoon op een moto die ik gekocht had voor onderdelen. maar iemand heeft daar dus wel zo lang mee rondgereden :o

maar een achterste remschijf vervangen omdat ze 0.2mm over de grens is :N
en als de remblokken nog goed zijn, gewoon laten zitten :Y Heb in de racerij nog nooit remblokken weten wisselen bij een gewone wielwissel, en nogtans : die mannen zouden rap klagen over hun remmen :+
 
Niet helemaal waar. Als je je achterrem intrapt, zal je achterschokbreker minder ver uit gaan. Daardoor komt de motor minder op zijn neus te staan tijdens het remmen (de voorvering slaat dan niet tegen het onderste punt aan). Dat kan er weer voor zorgen dat je voorwiel niet gaat glijden. En wat er gebeurt als je voorwiel tijdens het remmen gaat glijden, dat begrijp je wel. :)

De remkracht is nihil, maar het effect op de geometrie van de motor mag je niet uitvlakken.

niet helemaal waar. Als je eerst de achterrem gebruikt, trek je hem achter in de vering, de achterkant komt lager te staan. hierdoor verlaagd eveneens het zwaartepunt en heb je op de moment dat je de voorrem erbij haalt minder gewichtsverplaatsing naar voor, waardoor de voorband meer tijd heeft om goed te grippen en je dus sneller heel hard kan remmen.
En als je voorvering zonder je achterrem te gebruiken op haar eind zit, is je voor-vering slecht afgesteld en moet je dat niet verhelpen met je achtervering (wat toch niet lukt ...)
 
Hoeft niet, als je ogen hebt zie je het al op de foto.

uiteraard is ze niet over het gehele oppervlak gelijk afgesleten als dat is wat je bedoelt. wat ik bedoel met recht is dat er nul komma nul slingering opzit, terwijl iedereen zegt dat je teveel kans loopt dat de schijf krom (dus slingeren) gaat worden als je die verder gebruikt na de slijtgrens.
 
De NTV650 van 1988 tot 1990 had een remschijf voor van 5mm met slijtgrens 4mm.

De NTV650 vanaf 1990 had een remschijf voor van 6mm met slijtgrens 5mm.

Waarom zou een schijf van pakweg 4,6mm ineens gevaarlijk worden bij een motor van 1994 maar niet bij een motor van 1989 ??


Het zijn de fabrieks juristen die dit bepalen. Niet de techneuten.
 
Laatst bewerkt:
De NTV650 van 1988 tot 1990 had een remschijf voor van 5mm met slijtgrens 4mm.

De NTV650 vanaf 1990 had een remschijf voor van 6mm met slijtgrens 5mm.

Waarom zou een schijf van pakweg 4,6mm ineens gevaarlijk worden bij een motor van 1994 maar niet bij een motor van 1989 ??


Het zijn de fabrieks juristen die dit bepalen. Niet de techneuten.
Omdat ze merkten dat de schijf te dun was, en dat ze daarom standaard al een dikkere gingen monteren?

Tis maar een gok hoor.
 
De NTV650 van 1988 tot 1990 had een remschijf voor van 5mm met slijtgrens 4mm.
De NTV650 vanaf 1990 had een remschijf voor van 6mm met slijtgrens 5mm.
Waarom zou een schijf van pakweg 4,6mm ineens gevaarlijk worden bij een motor van 1994 maar niet bij een motor van 1989 ??
Het zijn de fabrieks juristen die dit bepalen. Niet de techneuten.

Omdat men er achter kwam dat de dunnere versie te veel klachten opleverde omdat hij snel kromtrok, bv. omdat een dunnere schijf z'n warmte minder goed kwijt kan en ook minder vormvast is?
Is maar een ideetje.
Ik denk nog steeds dat jij gelijk hebt, dat een jurist zei: laten we er een millimetertje bijdoen..... |(
 
de reden van de slijtagegrens kunnen er veel zijn .
Volgens mij heeft het te maken met een verantwoordelijkheid
die ten laste kan gelegd worden naar de fabrikant toe bij dodelijke ongevallen
in zake breuk aan die schijven
U moet weten dat opwarmen en afkoeling van deze gelegeerde metalen
een belangrijke structuur verandering kan meebrengen naar gelang hun leeft tijd.
Breuk ontstaat door kleine onzichtbare barstjes .
Met de aanduiding van de slijtage grens is wel een zekerheid ingecalculeerd .
Bij een zwaar ingesleten schijf is het loop vlak nog zelden vlak .
En met nieuwe blokken de rem capaciteit nooit optimaal de eerste km .
Dus het heeft zijn redenen .Rem schijven zijn eenmaal duur om hun
eigenschappen hier boven vermeld ,zolang mogelijk te kunnen door staan .
als u veiligheid er op aan komt zouden versleten onderdelen niet bediscussieerd mogen
worden ,maar ieder zijn eigen mening hier over .
 
Wel fijn die reactie van je "bevriende motorrijder" dat 90% van de remmen voor komt.
Ik denk dat meneer Honda dat ook al wist, en dus het ontwerp (en sterkte!) van de achterrem daarop aangepast heeft.......

Ik zou zeker vervangen, maar een goede tweedehands hoef je volgens mij ook niet uit de weg te gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan