Sprint RS met Squire RS1

Ja, zijn alweer een week verder en er is maar bitter weinig gewerkt aan de span.
Enkel vandaag nog eens tijd gehad. Heb de steun achter-boven en de versteviging gemaakt. Ik denk dat het zo wel goed is.
full
 
Replier
Offline

Geplaatst op woensdag 06 november 2013 21:55


Je kan beter stapje voor stapje gaan, aansluiting voor aansluiting. Dan is het ook makkelijker reageren.

Ja JFJ, ik begin het zo stilaan te snappen. Heb nu al enkele dagen liggen nadenken alleen al voor de achterste bevestiging van het sub-frame. Ik hoop dat de foto onder mijn idee kan verduidelijken. (nie makkelijk voor een leek!!)
Even uitleggen : De 2 witte pijlen duiden op de bevestigingspunten v/d middenbok. Het rode gedeelte is een metalen versteviging tss deze 2 punten (gaat over de uitlaat). Groen duidt op extra bevestiging van rood en frame, ik weet alleen niet of dit nodig is. Geel wordt ook met de bevestigingspunten v/d middenbok verbonden en dient om het sub-frame aan te bevestigen ( gaat onder de uitlaat door). Zouden rood en geel ook met elkaar moeten verbonden worden? Het rechter gedeelte van rood en geel gaat wel achter de uitlaat door en niet zo als op de foto.Menigen en suggesties zijn welkom.
full


De achter bekleding ook even terug gezet. De originele opening komt goed uit voor de achter-boven verbinding. Denk dat ik niet veel meer zal moeten weg snijden.
full
 
Zo maak je het best ingewikkeld. Ik zou gewoon de rechterkant van het massieve blok (waar al die alu lipjes op zitten) pakken, en met een dikke verbinding onderlangs naar de andere kant gaan.
Puur voor het gevoel aan de linker kant weer bevestigen, want ik geloof nooit dat er met zo'n dikke alu verbinding wat mis kan gaan, maar goed..

Paar foto's terug was toch te zien dat daar een sterk montage punt aan de zijkant zit?
 
Deze bedoel ik. De verbinding net boven die twee M10 bouten is massief en supersterk naar de andere kant van de motor. Zitten die bouten ook aan de andere kant? Daar zit je toch geramd mee? Volgens mij is het niet eens nodig om naar de andere kant te gaan als je hier goed kan monteren. Misschien plaatselijk wat afvlakken en inboren, maar iets omhoog zit ook een derde punt. Je kan uitvullen met bussen om er een dikke 12mm schetsplaat aan te bouten waar je hulpframe op uit komt.

full
 
Laatst bewerkt:
Is M8 zo te zien, maar mooi punt voor montage. De mijne heeft alleen een bevestiging aan de linkerkant op de oude aansluiting voor zijstandaard. Rechts zit hij een stuk hoger vast, op het draaipunt van de achterbrug. Ook twee x M10 in een massief stuk alu.
 
Laatst bewerkt:
Ok, ik volg je redenering. Als ik goed begrijp is het niet echt noodzakelijk om aan de linker zijde het hulp-frame te laten doorlopen. Mijn idee was eigenlijk een buizen-frame te maken, zowel links als rechts, beetje zoals de oude ijzere frames. Vandaar die ingewikkelde constructie.
 
Eensch met JFJ. Ik zou een bus maken die op de link in het midden komt. Dan twee busjes in de gaten waar de imbuskoppen in vallen en over deze drie punten een stevige plaat lassen.
Een wiegframe nabouwen is wat veel bouwers doen. Maar dat is onzin. Het motorblok is een deel van het frame, dat kan je prima gebruiken. Een motor is tegenwoordig veel massiever als die motoren van vroeger met een featherbed frame.
 
Vandaag een paar bevestigingspunten gemaakt voor de schoorstangen. Maakt het volgens jullie iets uit als de schroefverbinding ( voor de onderste verbindingen ) horizontaal of vertikaal wordt uitgevoerd?
full


Dan heb ik ook nog een 2de vraag, nl. welk is de minimum diameter en wand dikte voor de buizen v/h hulp-frame?
 
Verticaal, dan kun je zonder spanning de vlucht verstellen :+


Geintje,
Ik heb ze verticaal maar kan het toespoor aan het wiel verstellen.

Ik heb alles gemaakt van 5/4 gasbuis. Die is 33,7 42,4 x 3,25 mm.
Volgens mij is dat een keer of 3 overbemeten maar met een dikke buis heb je ook meer laslengte en dat maakt de verbindingen vanzelf sterker. En de wanddikte van 3,25 is makkelijk met de electrode te lassen. Ik had toen nog geen TIG apparaat.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is dat duims gasbuis hoor.. vijf kwart is dikker.
 
JFJ heeft qua maatvoering gelijk

5/4 is 42,4 mm

ik gebruik bij voorkeur altijd gewone constructie buis ipv gasbuis, Gasbuis vind ik onnodig dik en dus te zwaar.
Voordeel van Gasbuis is wel dat het zachter is en daardoor veel makkelijker te buigen en mede door de dikkere wanddikte en dat het zachter is minder gauw verfrommeld tijdens het buigen van scherpe bochten. maar het is daardoor ook minder stijf, maar dat compenseert de wanddikte vast wel ruimschoots.

Maar met warm gewalst constructiebuis wil dat met een hydraulische pijpenbuiger ook prima. Koud gewalste pijp heb ik wel moeite mee om dat met echt haakse bochten ook rimpelvrij te krijgen
 
Buigpompje voldoet dan eigenlijk al niet meer, ook niet bij dunnere pijp.
Dan heb je eigenlijk een buigmachientje nodig met van die rollen.

Constructiebuis heeft toch ook een afwijkende maat van half duims, drie kwart, duims, enz?
 
Laatst bewerkt:
warmgewalste constructiebuis met wanddiktes van 2-2,5 mm kan ik prima buigen hoor.
buitenmaten van gasbuis en constructiepijp is voor zover ik weet gelijk
 
Ok, dan ga ik vandaag maar eens op zoek naar een buis van 5/4. Is ook de maat v/h buizen frame v/d bak. De achter onder aansluiting begint, in theorie althans, ook vorm te krijgen.
 
Gisteren redelijk kunnen door werken. De steun achter-onder is bijna klaar. Is misschien wat zwaar uitgevoerd maar voordeel is wel dat het zwaartepunt lager komt te liggen.
full

full


Vandaag wordt niks, eindejaars feestje weet je :+ . Morgen gaan we weer verder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan