ZZR1100 4 jaar stil gestaan

HondaWillem

MF'er
9 mei 2012
110
0
Hallo, weer een probleem met de ouwe meuk...

Ik heb een ZZR1100 met kapot blok, zoals me is verteld(ligt al uit elkaar), dus een donorfiets erbij gehaald welke 4 jaar stil heeft gestaan.

Deze aan de loop gebracht, maar er komt een nogal raar geluid (tikkend/ratelend), ik vermoed de distributieketting, deze al een tandje strakker gezet om te kijken of het over ging, maar dit is niet het geval.

Het dekseltje op de zijkant heb ik er al af gehad en het lijkt erop dat het ketting de onderkant van de geleider niet eens raakt, zou hij te ver versleten zijn?

De jongen waar ik hem van heb gekocht heeft er een schuiver mee gemaakt maar ding liep toen zonder problemen. Hij was niet technisch maar een tik(of ratel) zoals deze zou elke leek toch wel moeten herkennen als niet gezond...

Ik twijfel ook nog of het niet stiekem uit de versnellingsbak komt, maar zou ook geen idee hebben wat dat kan veroorzaken.

Naast het distributieketting wat niet heel erg goed meer is, enig idee wat een rateled geluid veroorzaakt door stilstand?
 
Klinkt eerder als de dynamoketting vind ik.


Deze combi van ketting/spanner wil nog wel eens slaan:

DSC07166_zpsf7a51cc8.jpg
 
Laatst bewerkt:
net als de zrx is de zzr gevoelig voor een oliegebrek. Vooral als de motor op zijn kant heeft gelopen bij een schuiver is er een reële kans dat er een krukaslager is overleden.

De foto van de startkettingspanner is iets wat bij sommige blokken wel eens problemen geeft, maar dan vooral met starten zonder de koppeling in te trekken waarbij de spanner teveel terugslaat en butsen in de plaat van de koppeling maakt. Dit kan je door de olievulopening al zien. Zou alleen geen constante ratel veroorzaken bij mijn weten.
 
Bij lage toeren kan de ketting ook heen en weer slaan. Ook dit is iets dat zowel bij GPZ, ZZR, ZRX en GTR gebeurd. Het is dus inderdaad geen letterlijk constante ratel, maar het komt wel elke zoveel krukasrotaties terug in de vorm van een tik onder het deksel.
 
Bij lage toeren kan de ketting ook heen en weer slaan. Ook dit is iets dat zowel bij GPZ, ZZR, ZRX en GTR gebeurd. Het is dus inderdaad geen letterlijk constante ratel, maar het komt wel elke zoveel krukasrotaties terug in de vorm van een tik onder het deksel.

De tik/ratel is niet constant met zijn toerental maar komt wel regelmatig terug.
Ik krijg alleen het idee dat het aan de linkerkant van het blok vandaan komt, maar het dynamoketting klinkt wel aannemelijk...

Met de big-end problemen was/ben ik bekend maar had er nog niet zozeer bij stil gestaan ivm de schuiver, ik zal de vorige eigenaar hier eens naar vragen.

Filmpje zat ik gisteren zelf ook aan te denken, maar niet bij de hand en inmiddels bobine's, carburateurs en klepdeksel gedemonteerd :(

Eerst dynamo ketting maar eens controleren.
 
Was er bij de ZZR1100 geen probleem met de smering, dat door een modificatie kon worden opgelost? Misschien even nakijken of jouw fiets die modificatie wel heeft gehad?
 
ZZR heeft helemaal geen probleem met de smering. :?
De bestuurders hadden problemen met oliepeilen. |(
Staat hier een ZZR1100 met haast 2 ton op de tellert en nooit problemen gehad. :9~
Maar hij brengt braaf zijn motor voor onderhoud en houd alles in de gaten, nu verbruikt die wel een slokje olie, 1 op 5000 km.
Tussen elke beurt moet er een litertje bij.
 
ZZR heeft helemaal geen probleem met de smering. :?
De bestuurders hadden problemen met oliepeilen. |(
Staat hier een ZZR1100 met haast 2 ton op de tellert en nooit problemen gehad. :9~
Maar hij brengt braaf zijn motor voor onderhoud en houd alles in de gaten, nu verbruikt die wel een slokje olie, 1 op 5000 km.
Tussen elke beurt moet er een litertje bij.

En dit dan: http://zzrbikes.com/threads/82052-ZZR1100-number-3-failures ????
Of dit: http://www.kiddofspeed.com/garage1.html ?

Een collega had een ouder model ZZR1100. Ook die vertelde dat z'n brommer de modificatie had ondergaan.
 
Laatst bewerkt:
En dit dan: http://zzrbikes.com/threads/82052-ZZR1100-number-3-failures ????
Of dit: http://www.kiddofspeed.com/garage1.html ?

Een collega had een ouder model ZZR1100. Ook die vertelde dat z'n brommer de modificatie had ondergaan.


als een eigenaar niet goed zijn olieniveau in de gaten houd en er zit daarom te weinig olie in dan lijkt mij het geen manco van de motor, maar meer een manco van de eigenaar.
als er velen er last van hebben gehad dan zijn het gewoon ezels die met een te laag oliepeil rondrijden.
De ketting van de startmotor en dynamo vind ik wel een zwak punt, maar de ketting kost iets van 15 euro en als je die elke 40.000 km laat vervangen bij een beurt dan is er weinig aan de hand.
Preventief vervangen heet dat, en niet vervangen als het al stuk is.
 
als er velen er last van hebben gehad dan zijn het gewoon ezels die met een te laag oliepeil rondrijden.

Als ezel rij ik toch liever met te laag dan te hoog oliepeil - mocht dat echt zo kritisch zijn hebben we toch te maken met een foutje in de constructie. Je kan van een ezel moeilijk verwachten dat ie elke tankbeurt de olie checkt ;)
 
Als ezel rij ik toch liever met te laag dan te hoog oliepeil - mocht dat echt zo kritisch zijn hebben we toch te maken met een foutje in de constructie. Je kan van een ezel moeilijk verwachten dat ie elke tankbeurt de olie checkt ;)


Je bent pas een ezel als je een te hoog of te laag oliepeil hebt.
Als je het oliepeil op de voorgeschreven niveau houd dan blijft alles netjes heel.
Ik zie hier geen constructie fout in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan