Aluminium legering achterbrug?

AlexHozee

Die hard MF'er
2 feb 2008
324
41
Emmen
Ik ben van plan de achterbrug van mijn YZF750R te gaan verlengen, ca 4".
Nu is het een profiel met onder en boven een randje erop dus dat zal niet makkelijk te vinden zijn.
Weet iemand waar ze een groot assortiment hebben qau Aluminium?

Hier op Curacao is dit spul niet te krijgen en zo wel reteduur! dus als ik binnekort in NL ben ff meenemen in de koffer.

Dan de tweede vraag, wat is de samenstelling van het materiaal, kun je gewoon de standaard aluminium profielen erop lassen?

Alex
 
Ik ben van plan de achterbrug van mijn YZF750R te gaan verlengen, ca 4".
Nu is het een profiel met onder en boven een randje erop dus dat zal niet makkelijk te vinden zijn.
Weet iemand waar ze een groot assortiment hebben qau Aluminium?

Hier op Curacao is dit spul niet te krijgen en zo wel reteduur! dus als ik binnekort in NL ben ff meenemen in de koffer.

Dan de tweede vraag, wat is de samenstelling van het materiaal, kun je gewoon de standaard aluminium profielen erop lassen?

Alex

Ah :')
 

:P

Hayabusacountry

hayabusa.JPG
 
Ik ben van plan de achterbrug van mijn YZF750R te gaan verlengen, ca 4".
Nu is het een profiel met onder en boven een randje erop dus dat zal niet makkelijk te vinden zijn.
Weet iemand waar ze een groot assortiment hebben qau Aluminium?

Hier op Curacao is dit spul niet te krijgen en zo wel reteduur! dus als ik binnekort in NL ben ff meenemen in de koffer.

Dan de tweede vraag, wat is de samenstelling van het materiaal, kun je gewoon de standaard aluminium profielen erop lassen?

Alex

Als het een gegoten stuk is dan is lassen misschien niet zo verstandig. Gietal. heeft allerlei samenstellingen en dat gaat soms wel en soms niet goed. Zeker voor een crusiaal onderdeel als achterbrug zou ik er zelf niet mee durven rijden.

Indien het uit al. buis/koker is samengesteld dan kan je er een stuk tussenlassen. Maar na het lassen moet je het al. werkstuk enkele uren in een oven verhitten om spanningen eruit te laten vloeien. Vaak is het mat. vlak bij de las toch verzwakt ondanks de voorzorgen.
 
Volgens mij is de brug gemaakt van profiel. Zal het nog even verder uit zoeken.
De spanning eruit halen dmv verwarmen kan ik me wel in vinden, zo doe je het ook als je staal/rvs hebt gelast.

Wat ze hier doen ( Curacao ) is gewoon de tijd nemen, want dat hebben ze hier.
Ze plaatsen een stuk profiel ertussen met daarin een profiel met een kleinere afmeting om extra stevigheid te creëren.
Dit wordt eerst aan elkaar gelast en dan geplaatst.
Afschuinen en dan stukje voor stukje aflassen telkens op de tegenovergestelde plekken.

Hier rijdt 80% met verlengde bruggen en veelal hayabusa en gsx1000 met turbo en lachgas.
Bij de drag hier toch wel.
Er gebeuren veel ongelukken hier maar dat komt hoofdzakelijk door de drank en macho gedrag.
 
Is de brug al gelast?

Bijna elk aluminium, ook gietaluminium, zowel AlMg als AlSi variantien zijn prima te lassen.
Mits je de goede draad neemt, mits onvervuilde argon gebruikt word, mits voorverwarmen tot exact goede temp en mits langzaam afkoelen.

Van te voren moet ook bedacht worden waar de spanningen zich bevinden en zich gaan opbouwen tijdens en na het lassen.
Op basis daarvan kies je de lasvolgorde en voorbewerking ;)
 
Als 80% verlengde brug heeft zal er toch wel eentje zijn die het redelijk goedkoop voor je kan doen? Anders kratje bier kip stukjes meenemen?
 
Laatst bewerkt:
Is de brug al gelast?

Bijna elk aluminium, ook gietaluminium, zowel AlMg als AlSi variantien zijn prima te lassen.
Mits je de goede draad neemt, mits onvervuilde argon gebruikt word, mits voorverwarmen tot exact goede temp en mits langzaam afkoelen.

Van te voren moet ook bedacht worden waar de spanningen zich bevinden en zich gaan opbouwen tijdens en na het lassen.
Op basis daarvan kies je de lasvolgorde en voorbewerking ;)

Ik weet dat gelaste alu. onderdelen in een oven worden gegloeid, puur om spanningen ongedaan te maken. De inwendige spanningen zorgen voor problemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan