ktm exc enduro naar supermotard wielen

mxmike11

Rookie
16 jul 2013
17
0
hallo,
ik heb een exc 520 van 2001 en ik kan een wielen set kopen met deze maten.

RK Excel J17 M/C X MT3.50 DOT 407 Japan 503
Band: Michelin Pilot 12/60-17
As/ naaf binnen diameter: 20mm
Naaf dikte (breedte dus): 92mm


RK Excel J17 M/C X MT5.00 DOT 408 Japan 404
Band: Dunlop Radial 164/55R17
As/ naaf binnen diameter: 25mm
Naaf dikte (breedte dus): ca. 160mm (ca. maximum, was moeilijk meten met een standaard schuifmaat).

dat er evt asjes gedraaid moeten worden zit ik niet mee maar past de achterband etc ?

help! wil namelijk geen miskoop.
 
Een band die breed uit valt zal de achterbrug raken.
Ik reed met een 520 met 4,5 inch velg en dunlop slick 165.
Dit ging net.
Als je op een kartbaan rubber oppikt zal dat tegen de achterbrug komen en deze iets inslijten.
Met een 5 inch velg zal dit risco nog iets toenemen.
De band zal wel mooier op de velg passen en dat komt de grip zeker ten goede.
Je kan als het te erg is een stukje van de rand af snijden of slijpen.
 
Ik rijd zelf met een yamaha 450 2003-2005, en met een 5" velg en idd ook met 165 banden. Om zeker te zijn dat de band mijn ketting niet raakt loopt de band amper vrij van de achter brug aan de remschijfzijde. Maar als de band vervormt met rijden raakt hij de brug zeker weten. Slijtage is goed te zien.

Ik weet wel van een paar jongens hier uit de buurt die nog breder rijden dan 5". Die halen idd zoals v.d.v. aangeeft een klein stukje uit de achterbrug. Dus mijn ervaring is dat 5" de maximale breedte is, zonder verdere aanpassingen. Maar t gaat net, en je moet je niet storen aan slijtagesporen.
Mijn achterbrug is 18 cm breed, waar de band op zn breedst is.
 
Jouw KTM heeft zowel voor als achter 20mm assen. Misschien/waarschijnlijk is dit wel op te lossen door andere lagers te plaatsen.

Ik heb die van mij (520 2002) even gemeten en meet achter 15,7mm tussen de schijf en tandwiel (van binnenkant naar binnenkant). Gemeten met een rolmaatje.
Het achterwiel lijkt dus wel te passen.

Voor komt het niet zo precies, dat is vaak wel aan te passen door afstandsbussen en/of het wiel iets te verspaken.

Een 164 brede band is wel redelijk breed. Ik heb een Michelin van 160 en die raakt de ketting niet, maar aan de schijf kant zie je wel slijt sporen in de achterbrug van opgepikt rubber, zoals v.d.v. ook beschrijft.



Er kunnen geen rechten ontleend worden uit het bovenstaande verhaal.
 
Dat bedoel ik.

Ja dat snijden van de band begreep ik. Maar met dat slijpen dacht ik dat je de achterbrug bedoelde. Hmm een band slijpen ja kan ook, maar geeft wel een enorme rommel en stank. _O- .

Bij mijn eerste husky ook jaren gedaan uiterste puntje van de band gesneden, met een beetje zeepsop en een scherp stanleymes. Maar daar wordt je wel een x flauw van hoor. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan