Wie rijden er allemaal een Honda Magna ? deel 3

Is er hier iemand die ervaring heeft met een dubbele schijfrem op de Supermagna.
Ik vind de remcapaciteit nou niet zo geweldig met die ene schijf, en zou die graag willen verbeteren.
Maar misschien moeten er dan andere veerpoten in.
Heeft iemand hier ervaring mee ?

Ik vind dat toch wel een beetje een zware ingreep.
Ik vond niet dat mijn supermagna echt slecht remde na de montage van een stalen leiding. Wel vergeleken met een moderne motor, maar ik denk dat het in vergelijking met de iets oudere magna's met 2 schijven nog wel meevalt.

Het is nog wel een aardige ingreep en je verneukt de hele uitstraling van je supermagna.
Ik denk dat ik zou investeren in een stalen leiding, nieuwe remblokken en nieuwe progessieve veren, dan duikt de voorvork niet meer zo ver in met remmen, en de wegligging word een stuk beter.
Nieuwe remvloeistof en voorvorkolioe en gaan met die banaan :)
 
Hallo.
Ik ben nieuw hier op dit forum.
Het is een heel leuk forum en ik zie vele zelfbouw projecten.
Ook veel bruikbare tips.
Ik ben een jaar of 6 eigenaar van een Supermagna van 88.
Ik vind het een geweldige motor, en ondanks dat hij al 25 jaar oud is heeft hij een hele mooie stoere vormgeving, en de prestaties doen niet onder voor hedendaagse motoren.
Zelf ben ik mooi weer rijder en maak c.a 4 a 5000 Km in een jaar.
Ik heb nog nooit panne gehad, het is een erg betrouwbare motor.
Alleen moest ik in het begin wennen aan de stuureigenschappen.
Door de schuine balhoofdshoek geeft hij in de bochten het gevoel om door te vallen en moet je eigelijk tegensturen, maar daar wen je aan.
Ik heb zelf wel wat veranderingen aangebracht aan de motor.
Allereerst de duozit en de sissybar verwijdert, dan heeft hij een stoerdere kont.


Ik rijdt toch altijd alleen, dus dat kon er af.
Toen heb ik op internet een mooi bagagedragertje gezien, die heb ik nagemaakt van roestvrij staal.
Ook heb ik er een ander onderkuipje opgezet, deze kwam van een andere motor, maar na wat aanpassingen paste hij er prima op, daarna in de kleur van de motor laten spuiten en zie hoe mooi het staat.
Daarna de voetensteunen en pedalen naar voren verplaatst zodat ik er beter op de motor zit, ik ben n.l. 1.95 m. lang.
Ook heb ik in elke uitlaat 4 gaten van 6 mm. geboort, hij heeft nu een lekkere sound.
Ik heb de zijdeksels van het motorblok met afbijtmiddel schoongemaakt en daarna stevig gepoetst,
Die zien er nu weer mooi strak uit, en met af en toe een beetje siliconenspray blijven ze het hele jaar netjes.
Ook heb ik er een oliedruk en een temperatuurmeter op gemonteerd zodat ik kan zien wat er in het blok gebeurt.
Wel jammer vind ik dat er geen middenbok onder zit/kan.
Ik heb wel een motorlift gekocht, maar de supermagna kan er niet op, want anders staat hij op zijn uitlaatbochten en dat kan nooit goed voor hem zijn.
Maar hier op dit forum al diverse tips gezien om hem toch op te lichten.
Ik zal binnenkort wat foto's maken, maar hier alvast 1 die ik vorig jaar gemaakt heb.[afbeelding]


Mooie motor Solero, ziet er strak uit en ja.... Welkom hier op dit forum....zet um maar onder je favorieten.
een vraagje..waar en hoe heb je de temp.meter aangesloten...want dat is inderdaad een minpuntje van de Supermagna...die mis ik ook nl.

Verder veel veilige km gewenst.
 
van die geboorde uitlaten moogt ge eens een filmke maken.
Camera er een paar meter achter en is een paar keer aan de gas rukken graag :-)
 
Is er hier iemand die ervaring heeft met een dubbele schijfrem op de Supermagna.
Ik vind de remcapaciteit nou niet zo geweldig met die ene schijf, en zou die graag willen verbeteren.
Maar misschien moeten er dan andere veerpoten in.
Heeft iemand hier ervaring mee ?


Ik heb er even over nagedacht. Als je vind dat het nodig is, dan moet je het natuurlijk vooral doen.
Het is niet dat ik er zwaar op tegen ben. Ik vraag me alleen af waarom het bijna niet gedaan word.
Ik denk dat als je de goedkope oplossing doet, het niet echt mooi word en weinig bijdraagt met meer remvermogen.
Als je de onderpoten van een oudere magna gebruikt, zoals Magnamaniac al zegt, en de remschijven. Remschijven zijn volgens mij van gietijzer en ik vind de schijven van de super mooier. En volgens mij is dit geen gietijzer. (of de remkwaliteit beter is, geen idee vraag me alleen af waarom Honda opeens overging naar 1 schijf).
Het zal er waarschijnlijk ongeveer zo uitgaan zien als je er ook andere schijven op gooit

full



Dat zijn toch wel weer extra kosten, maar het gaat nog.
En staan nog wel een paar meer voorbeelden op www.kabalis.com > specials.

Ook vraag ik me af waarom deze Kabalis 2 gasten een bak vol geld uitgeven aan de ombouw van hun supers, maar niet de voorrem uitbreiden naar 2 schijven?
Het zijn bikers dus waarschijnlijk gaat het niet om de snelheid, maar om de looks. De vorkpoten zijn orgineel, er zitten gedraaide aluminium bussen omheen voor een vette look, en ook de houders zijn vetter.

Zo'n gespaakt voorwiel van een VT 600 of 800, of wat is het, vind ik ook wel mooi. Maar je moet me niet aankomen met bijv. een gespaakt achterwiel van een oudere magna.

Alles is natuurlijk pas te maken. Staat me bij dat ik ook al eens een foto heb gezien van een super met een voorvork van een R1, maar dat leek nergens op>maar je hebt wel 2 schijven.

Ik vraag me eigenlijk alleen af in hoeverre dat de remmerij erop vooruit gaat als je alleen de vorkpoten en schijven van een 1e generatie magna monteert?

Ik kan me voorstellen dat je misschien gewent bent om te remmen met 2 vingers, dat ging mij nooit lukken met de super.
Zoals ik al zei misschien moet je gewoon investeren in een instelbare remhendel (als dat mogelijk is), stalen remleiding en misschien andere remblokken. En als je dan toch bezig bent zou ik er ook progressieve veren indoen. Daar knapt de wegligging, en het gevoel met remmen een stuk bij op.

Maar ik ben ook wel benieuwd hoe het er uitziet met 2schijven, dus laat je absoluut niet tegenhouden ;)
 
Laatst bewerkt:
Hele mooie Super die rode! En een nog mooiere locatie!

Ik blijf nog steeds niet geheel tevreden over mijn Super. Geen idee wat ik nog voor opties heb die me geen vermogen kosten. Sinds dat de koppakking achter vervangen is hoor ik bij warme motor de motor wat duidelijker draaien. Enerzijds denk ik door t vlakken van de kop dat de ketting wat slapper is komen te hangen, anderzijds de nokkenas kettingspanner. Hoe dan ook, t irriteert me. Rij nu op 10w40 en twijfel over te stappen naar 20w40/50 ivm dikte. Iemand hier ervaring mee?

Het zijn niet de kleppen iig. Geluid komt echt achter het koppelingsdeksel vandaan. Had nog gekeken naar de spanner maar die staat gewoon strak voor zover ik zie en voel. Geeft verder geen problemen hoor maar ik ben een azijnpisser. T moet gewoon als een naaimachientje lopen.

Iemand anders nog een idee? Geen zin om de ketting te moeten vervangen. Kan t blok er alweer onderuit en daar ben ik een beetje heel erg klaar mee nu


Ik heb me toch even wat meer verdiept in jouw nokkenasketting, omdat ik dat ook wel interessante "shit" vind.
Als ik het goed heb, heb je je blok eruit gewipt. Nokkenassen eruit gehaald, kop eraf, cilinder eraf.
En dan heb je de spanner erook uit gehad.

Ik kan me herinneren dat mijn sleutelmaatje zat te vloeken en te tieren, omdat hij het onderblok niet van het bovenblok kon krijgen. Toen kwam ie erachter dat de 2 spanners aan het onderste uiteinde in een uitsparing in het onderblok gehaakt zaten.
Omdat jij zegt dat de rammel toch echt uit het onderblok komt, verdenk ik jou ervan dat je het onderste uiteinde van de spanner niet goed vast gehaakt hebt.

Het onderste stuk van de spanner zwabbert alle kanten op en daar komt de ratel vandaan?
En misschien dat ie de ketting dan toch niet helemaal goed aanspant, ook al lijkt dat van bovenaf wel zo. Waardoor de 2 cilinders nog wat rouwer lopen, doordat de timing van de nokkenassen dan nog meer uit het lood staat. (Door het vlakken van de kop is de ketting "langer" geworden, de spanner drukt de ketting verder aan en de 2 nokkenassen verdraaien iets, waardoor de timing veranderd).

full
 
Wat ik hier op het forum tegenkwam met de zoekfunctie was, dat je een kop vlakken eigenlijk niet moet willen. Alleen als het echt niet anders kan.

Nadelen zijn dat je een eventueel kromgetrokken kop vlak gaat maken, waardoor je deze met het monteren niet meer rechttrekt, en de nokkenassen onderspanning gemonteerd worden, omdat de lagerhuizen niet meer in lijn liggen.
Ander nadeel is wat ik al eerder zei, de nokkenassenketting word "langer" waardoor de timing van de nokkenassen zich iets verzet.
Bij sommige motoren kun je de tandwielen op de nokkenassen iets verstellen om de timing weer goed te krijgen, maar volgens mij kan dat niet bij een magna.
Een oplossing zou zijn een dikkere voetpakking, waardoor de ketting weer korter word en de markeringstekens weer goed komen te staan staan.

Op V4musclebike.com kwam ik een spannermodificatie tegen. De uitleg bovenaan komt wel aardig overeen met jouw probleempje denk ik, eigenlijk lijkt me die modificatie wel wat voor jouw.
Alleen je lost je timingverloop er niet mee op.


http://v4musclebike.com/articles/ma...m Chain Tensioner Modification - Updated2.pdf

De ratel zal stationair wel een stuk minder worden. Volgens de poster was er tijdens het rijden geen ratel hoorbaar, maar dat kwam waarschijnlijk door het motorlawaai en de wind (dat je het dan niet hoort).


Heb je trouwens nog wat met je kleppen en klepzittingen gedaan?


Edit: link deed het niet.
 
Laatst bewerkt:
Op mijn "gewone" Magna 750 zitten twee schijven maar ik vind hem evengoed niet zo goed remmen. (ben een ZX 9 gewend) })
Als je harder wil remmen kan je beter de achterrem wat meer gebruiken.

Waarschijnlijk door die ouwe Yokohama band die erom zit bij mij blokkeerde mijn voorrem evengoed terwijl ik helemaal niet hard remde. De achterrem werk prima erbij. :o

Ik vind dat toch wel een beetje een zware ingreep.
Ik vond niet dat mijn supermagna echt slecht remde na de montage van een stalen leiding. Wel vergeleken met een moderne motor, maar ik denk dat het in vergelijking met de iets oudere magna's met 2 schijven nog wel meevalt.

Het is nog wel een aardige ingreep en je verneukt de hele uitstraling van je supermagna.
Ik denk dat ik zou investeren in een stalen leiding, nieuwe remblokken en nieuwe progessieve veren, dan duikt de voorvork niet meer zo ver in met remmen, en de wegligging word een stuk beter.
Nieuwe remvloeistof en voorvorkolioe en gaan met die banaan :)
 
Hee Boevie,

Thnx voor de tip. Dat van die modificatie wist ik al inderdaad. Dit is volgens mij alleen van toepassing op de oudere magna's De kop moest bij mij wel gevlakt worden ivm een uitgevreten stukje. IOM Fred Dijksman besloten dit te doen omdat het idd niet anders kon. Ik ga me nog eens verdiepen in het verhaal van die uitsparing van de NAKS. Hier heb ik niet op gelet. Heb m er namelijk gewoon uitgehaald en terug geplaatst. WPHB zei er ook niets over. Ik ga t eens uitzoeken. Thnx voor de tip iig.
 
Hee Boevie,

Thnx voor de tip. Dat van die modificatie wist ik al inderdaad. Dit is volgens mij alleen van toepassing op de oudere magna's De kop moest bij mij wel gevlakt worden ivm een uitgevreten stukje. IOM Fred Dijksman besloten dit te doen omdat het idd niet anders kon. Ik ga me nog eens verdiepen in het verhaal van die uitsparing van de NAKS. Hier heb ik niet op gelet. Heb m er namelijk gewoon uitgehaald en terug geplaatst. WPHB zei er ook niets over. Ik ga t eens uitzoeken. Thnx voor de tip iig.


Je had inderdaad geen keus.

Ik zag toevallig later nog weer die foto van de modificatie. Je ziet duidelijk onderaan de spanner dat oogje. Ik dacht eigenlijk dat die op de een of andere manier in het onderblok moet haken.
De tweede keer zag ik opeens die "draadveer" en die haakt ook ergens in. En die zit ook aan de eigenlijke spanner vast, bovenin het blok.
Het zou kunnen dat ik die 2 door elkaar haal. Nu je het zegt, het staat inderdaad niet in het werkplaatsboek.

Een paar andere dingen wat ik me afvraag: loopt het blok niet gewoon wat rauwer omdat de 2 nokkenassen zich iets gedraaid hebben? Het is eigenlijk hetzelfde als 2 cilinders extra niet synchroon zetten met de carburateurs. Het loopt niet meer soepel en klapperder klapper.

En het zou misschien ook kunnen dat de nokkenasketting zich bovenin het blok bij 1 van de 2 tandwielen, zich iets opkrult. En het beschermkapje raakt, of iets anders.
Maarja, je ze dat het geluid echt van onderen komt.
 
Laatst bewerkt:
Op mijn "gewone" Magna 750 zitten twee schijven maar ik vind hem evengoed niet zo goed remmen. (ben een ZX 9 gewend) })
Als je harder wil remmen kan je beter de achterrem wat meer gebruiken.

Waarschijnlijk door die ouwe Yokohama band die erom zit bij mij blokkeerde mijn voorrem evengoed terwijl ik helemaal niet hard remde. De achterrem werk prima erbij. :o


Godalleknetters, wat kun jij dom lullen zeg :(





:+

Is inderdaad wel een goeie, knetterharde flutbanden met 0 grip.
Solera heeft er trouwens wel Avon opliggen, daar zou het niet aan mogen liggen.

Het kan trouwens ook gewoon door de voorvork komen, denk ik. Te weinig olie, of dat spul is al meer dan 15 jaar oud.
Of het balhoofdlager. De wegligging word er dan niet beter op. En het is al niet alles met de orginele veren.
 
Bokje kan er wel onder. Moet dan enkel onder het motorblok, daar zitten wat ondersteunings punten onder welke zorgen dat ie de uitlaten niet raakt. Anders heeft zo een bokje altijd nog de optie voor framebuis dragers welke de motor optillen op enkel de buis. Je zit dan wel met je onderkuipje.

Verder een mooie Magna, en de juiste kleur:-)

full



Hier onder bedoel ik dus kun je kooi het voorwiel in de lucht krijgen:-)
 
Ik ben net uitgegleden op een stukje met olie behandeld asvalt.
de rechtse demperts zijn een beetje geschaafd.
Wij zijn op een paar verekkingen OK
 
Hoi mensen,
ik heb mijn dempers ook aangepast.
Dempers er uit, pijpje er af gezaagd, en terug er op.
klinkt goed eigenlijk.
ik zal een vid maken :)
 
Heren magna rijders. De Supermagna is de deur uit. Heb er een wereld tijd op gehad, hij heeft me door een burn-out geholpen en door een rottigste zomer ooit. Maar gaande weg de winter in bleef een racer of streetfighter kriebelen. Jullie weten dat ik door polsproblemen aan de Magna gekomen ben. Wel nu de Super heeft een nieuw baasje en ik een ander speeltje.

Honda Fireblade streetfighter laatste verlag hier mister greenthumb.
 
Ik bedank jullie voor alle tips en mee lees verhalen:-)

Heren succes en ik blijf zeker meelezen.


Grtz Dré aka Ulleke
 
Gisteren de Super in winterslaap gezet. Misschien toch nog maar een keertje het blok eruit wippen om m over te spuiten en gelijk de voorste kop mee te pakken. Heb t er wel een beetje mee gehad nu al dat verbouwen. Volgend jaar gaat ie er "zeer waarschijnlijk" uit voor een thunderace/pan european tenzij ik t weer niet kan verkroppen m weg te doen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan