Bandit 600 onderhoud

sponsje

Rookie
27 jun 2013
14
0
Beste mensen,

Mag ik hier mijn vraag plakken over de onderdelen die ik van plan ben aan te schaffen voor onderhoud aan de bandit?

Zo nee?, zal hij snel verdwijnen.

Bij aanschaf van mijn Bandit (GSF600 uit 2000) dit jaar in gedachte gehouden dat ik tot de winter wil rijden en dan onderhoud wil doen, voor het eerst(Dat ik onderhoud doe aan een motor). KM stand : 44000

Ik dacht de volgende onderdelen te vervangen.

Olie verversen, en wel met deze, tips, aan/afrader?.

MOTOROLIE HALF SYNTHETISCH FLES 5 LITER
10W40SJ5LTR By RMCP

Uiteraard het filter :
Oliefilter VOF020 (OEM:16510-06B00)

Bougies omdat ik niet weet wat er ooit mee gebeurt is, hoe lang ze er al inzitten etc.(blok draait overigens naar mijn mening prima)
Bougie NGK CR9EK

Remblokjes?? welke (dit ga ik nog even zoeken op de blokjes zelf denk ik ?)
Ik heb een factuur waar opstaat :
Remblok NISSIN 2P-213-NS.. maar weet nog niet welke ik nu moet hebben.

Kettingset, voorkeur? ik vind ze allemaal rond de zelfde prijs en heb geen idee betreffende merken.

Bandjes, er liggen nu bridgestone's onder, maar ik lees alleen negatieven verhalen over nieuwe banden van dit merk, ben zelf nog te onervaren om dit echt te merken gok ik. Dus kies ik voor:

Michelin Pilot Power 120/60ZR17M/C (55W) TL
&
Michelin Pilot Power 160/60ZR17M/C (69W) TL

Remvloeistof wil ik nog vervangen, koppeling is niet nodig denk ik.

De onderdelen die ik heb gekozen, opmerkingen? heb ik totaal iets niet passende gekozen?
 
ik weet niet hoeveel sleutel ervaring je hebt, maar ik zou ook zeker een werkplaatshandboek aanschaffen..

kijk voor onderdelen op bijvoorbeeld motozoom.nl / louis.de daar kan je vrij gemakkelijk je onderdelen selecteren a.d.v. het type motor.

Qua kettingen heb je ze uit één stuk en met een 'visje' en kettingen die je zelf moet klinken. De visjes kettingen en kettingen die je zelf moet klinken makkelijker te monteren omdat dan de achterbrug niet los moet. Het klinken van een ketting is moeilijker maar met goed gereedschap goed te doen.

Let bij de remvloeistof op de juiste dot type, vooral dot 5 is echt alleen voor specifieke remsystemen, niet te verwarren met dot 5.1 deze kan wel. Al staat in het werkplaatshandboek(wph) het type dot 4 (meestal). Het ontluchten van je remmen is wel heel belangrijk.

Hetzelfde geld voor je olie, de hoeveelheid die erin moet staat ook in wph, en meestal is idd halfsyntheet 10w40 wel goed.

Remblokken heb je gesinterd en 'gewoon' de gesinterde blokken zijn wat harder.

Remleidingen zouden misschien ook wel vervangen kunnen worden (om de 10 jaar).

Maar ik zou vooral simpel beginnen en kijken of je iemand kan vinden die mee kan helpen met wat sleutel ervaring aan motoren.
 
Ja het werkplaats handboek ben ik nu nog aan het doorspitten, zeer handig!

Rem olie & leidingen ga ik me wat meer in verdiepen, zeker haal ik (vooral de 1e keer) iemand met ervaring erbij (is zelf ook een bandit fan & goede monteur) maar ik was alvast wat voorwerk aan het doen m.b.t de juiste onderdelen.
 
Heb 12 jaar een bandit 600 S uit 2001 gehad. Ik reed zo tussen de 10 en 12 duizend kilometer per jaar. Elk jaar luchtfilter oliefilter met natuurlijk de olie en nieuwe bougies. De remvloeistof voor en achter elke 2 jaar. De 1e keer dat de kleppen zijn gesteld was bij ongeveer 60 000 km maar was totaal niet nodig bij nader inzien. Hetzelfde geld voor het gelijk afstellen van de carburateurs. Heb hem weggedaan met ruim over de 100 000 kilometer en hij liep nog als een zonnetje niks mis mee. Echt heel veel onderhoud heeft de bandit niet nodig om probleemloos rond te rijden.
 
eerst even controleren hoeveel materiaal je remblokken nog hebben. Als je de klauwen los hebt even schoonmaken en wel de remvloeistof vervangen.

controleren klepspeling en even kleur/spleet van bougies checken is mijns inziens ook een goed idee, zeker als je niet weet wat de staat van onderhoud is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan