2 cilinders rijk, 2 cilinders arm

Wegenbouwer

MF'er
10 jul 2013
31
0
Haarlemmermeer
Hallo,

Betreft een GSX 1400, die slecht loopt, op lage toeren lijkt het redelijk, op hoge toeren is het sputteren en veel knallen.

De foto's spreken voor zich, dit is de eerste keer dat ik de uitlaat gedemonteerd heb, zie lijstje onderaan wat ik reeds heb gedaan.

16258726xc.jpg


16258755up.jpg


Wat ik tot nu toe heb gedaan:
-PC3 aangesloten en af laten stellen op dyno.
-Iridium bougies
-K&N luchtfilter
-dB killer terug
-PAIR systeem verwijderd en afgedopt
-brandstoffilter gereinigd (druk pomp gecontroleerd)
-Throttle body losgehaald, gereinigd met carburateur reiniger.
-Injectoren+brandstofrail sonisch laten reinigen
-2 X putoline injector cleaner + Vpower erdoorheen gejaagd.
-Gaskleppen zijn gesynchroniseerd.
-Diverse test van alle sensoren en de bedrading naar ECM.
-Rommelen met de TPS en de TP, is me allemaal bekend.
-Weerstand bobine spoelen 1e/2e gemeten (deze sturen cilinders 1+4/ 2+3 aan)

Wat ik nog moet doen:
-Compressie cilinders meten
-Standaard uitlaatsysteem (heb ik liggen) monteren ipv full laser systeem .

Alvast bedank voor jullie reacties, groet Pjotr
 
Alles terug naar standaard was ook mijn idee, vandaar aanschaf standaard uitlaat

Het mappen heeft het feitelijke probleem alleen maar verdoezeld, voor het mappen wist ik dat het mis was, na het mappen nogsteeds.

De AFR sonde is in het gebied waar alle 4 de cilinders bij elkaar gekomen zijn gelegd. Niet per cilinder dus. Duidelijk het gemiddelde dus.

NB: De ECM kan de injectoren wel onafhankelijk aansturen, dit is onmogelijk af te stellen, alleen wanneer je de ECM flashed ofzo?

Bedankt voor het meedenken, we komen ergens.
 
Je hebt een PC 3 daarvan is, volgens de site, per cilinder een aanpassing aan de map te maken zijn.

Maar nu is prio 1 een goede diagnose stellen van het onderliggende probleem. Anders ga je alleen de symptomen bestrijden.
 
Laatst bewerkt:
Ploffen en knallen bij meer dan 40% gasklep opening duidt toch ook wel op een gebrek aan brandstof en die 2 uitlaatpoorten en voorbochten die bijna wit zijn laten dat ook wel duidelijk zien.

Als jou soes daadwerkelijk sequentiele injectie heeft dan lijkt mij het probleem te zitten in de nokkenas positie sensor. Gewoon ff alle connectors bij langs lopen en goed kijken of dat allemaal wel goed contact maakt.
Staat vast ook wel ergens beschreven hoe je die nokkenas sensor kan door meten.
Sequentiele injectie heeft nu eenmaal veel meer data nodig om goed te kunnen werken. Dus ook krukassensor testen/doormeten dan lijkt mij.
Succes met zoeken
 
andere zoekrichting:
mijn motor (Zephyr 1100) heeft per 2 carbs (1+3 en 2+4) een vacuumaftakking.
1 en 3 zitten aan de vacuumleiding die de benzinekraan open trekt
2 en 4 zitten op een of ander regelkastje, heb even geen idee waar het voor dient.
Maar wat ik maar wil zeggen is dat als er in 1 van die 2 vacuum leidinkjes een LEK zit dan zullen er 2 cilinders te arm gaan draaien want die 2 kunnen immers via de lekkende vacuum leiding veel valse lucht aanzuigen.

Misschien is het zelfde systeem ook toegepast op de gsx1400? m.a.w. check of het gehele vacuum systeem dat is aangesloten op de gasklephuizen wel 100% dicht is.

Nog een 2de zoekrichting: geen idee hoe de gasklephuizen vast zitten aan het blok maar als daar rubbers tussen zitten zou ik die ook nauwkeurig checken op csheurtjes/vacuumlekken.
 
Inmiddels verder gegaan, de motor is nu helemaal standaard.

Ben afgegaan op wat Zot zei:

Ik heb de brandstofrail met injectoren naast de motor gehangen en gestart en ja hoor: Injector 1 gaf bijna geen brandstof. Verder zat het rubber van throttle body nr. 3 niet goed (valse lucht) :$ (mijn schuld, schaam schaam).
Vervolgens ben ik de injectoren van de rail gaan halen, er kwam gewoon fijne roest uit gelopen.
Ik heb de injectoren schoongemaakt met een doseerspuit om druk te zetten en 4,5 volt batterij om de injectoren open te zetten. Tevens de rail, brandstofpomp, de leidingen schoon gemaakt.

Starten, wat gelijk opvalt is hoe soepel hij loopt, wegrijden gaat super strak, volgas is mogelijk, motor loopt zoals het heurt! Heb de stationairschroef flink terug moeten nemen.
Maar toen: Gelijk valt op dat de motor heel snel heet wordt, na uitzetten tikt de uitlaat flink na. Hij draait direct reagerend en koppelrijk tot de 5500 toeren, daarna is het alsof de toerenbegrezer erin gaat, maar hij kan meer toeten draaien sputterend en stotend.

Super warm plus afsterven op hoge toeren = hehe.
De vraag is wat kan dit zijn bij ene standaard setup?

to do/ aangereikte oplossingen:
-Compressie per cilinder meten, had ik al moeten doen.
-Controle Intake air pressure Sensor (IAP Sensor) (basic injection timing)
-Controle Crankshaft Position Sensor (CKP Sensor) (basic injection timing)
-Controle CAMSHAFT POSITION SENSOR (CMP SENSOR) (compensation injection timing)
-Controle nokkenas timing (waarschijnlijk niet aan de orde)
 
Als er roest uit de injectoren kwam lopen, ga dan maar eens de tank op roest controleren. Groot kans dat er inmiddels al weer troep in de injectoren zit.
 
Ik heb ook de tank geledigd en geïnspecteerd met een lampje. Deze ziet er nog verrassend goed uit, een paar vlokjes roest lagen onderin. Brandstofpomp heeft grof filter extern, deze ook schoongemaakt Verder heb ik alle 4 de injectoren gereviseerd, drie rubbertjes en het filtertje vervangen.
Wanneer ik in zn vrij gas geef, toert hij soepeltjes met weinig gasklepopening op naar de 5500 tpm, daarna heeft hij veel meer gasklepopening nodig om hoger te komen met al het gesputter van dien.
 
Laatst bewerkt:
compressie meten en benzine druk meten?
Als er al fijne roest uit de injectoren komt dan heeft de motor lang stil gestaan.
Verstopping in de injectorrail waardoor er te weinig benzine bij de injectoren komt?
Succes met zoeken. Zal je nodig hebben helaas.
 
Benzine druk moet goed zijn maar dat zal het niet zijn. Wat is de opbrengst van de benzinepomp per minuut , die lijkt te kort te schieten omdat bij meer vermogen er een te kor aan benzine is.
Dus opbrengst te kort te weinig benzine verkeerde pomp defectepomp
 
Brandstopomp lijkt aannnelijk op het eerste gezicht. Echter sputtert hij in zn vrij al bij zeer kleine gasklepopening bij 5500 toeren. Terwijl er bijvoorbeeld met 3/4 gas bij 3000 toeren niet aan de hand is tot hij 5500. In het eerste geval zou ik veel meer toeren moeten kunnen maken, waarbij ik in het tweede geval gelijk een afstervende motor zou moetne hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan