Zephyr houd af en toe in en lijkt op 2 cilinders te lopen

HondaWillem

MF'er
9 mei 2012
110
0
Hallo Forumgangers, ik heb een probleem met mijn Zephyr 550, tijdens een rit zondag was ik bezig met een inhaalactie welke prima verliep, maar nadat ik klaar was met inhalen en weer op een constante 110 km/u zat merkte ik dat die raar deed.
Inhouden, weer gaan trekken, constant zijn, weer inhouden, constant zijn en weer gaan trekken. Dit terwijl ik de gas niet bewoog. Nouja, op een gegeven moment maar aan de kant gezet, waar ik merkte dat die wel heel snel stationair liep.
Net even gestaan, en weer verder, reed opzich goed, maar ik merkte wel dat die inhield.

Vanochtend naar het werk had ik het weer, ik trok weg bij de stoplichten, vrij flink en toen ik weer gewoon reed, hield die in, ging niet weer trekken, en ik kon doen met de gashendel wat ik wilde, weinig tot geen reactie, alleen lucht aanzuig geluid en ik kon nog maar 60.
Duurde even voor ik hem weer op met moeite op 80 kreeg.

Op dat moment legde ik een link met warm, optrekken en daarna vervelend zijn maar toen ik naar huis ging deed hij na een kilometer al vervelend, niet warm, niet hard opgetrokken maar toch zeer vervelend, ben toen maar van de weg gegaan, kon niet eens meer 60.
Op het fietspad klonk het alsof die op 2 cilinders liep. Tijdje op het fietspad gereden, door een dorp gereden en het dorp uit liep die weer goed voor een aantal km, daarna weer inhouden....

Het zal wel in de carburateurs zitten, maar deze zijn net ultrasone schoon gemaakt. Motor heeft 2 jaar stil gestaan, nieuwe bougies en luchtfilter zitten erin. Zat tussen tank en carbs ook een filter maar die heb ik voor de zekerheid maar verwijderd vanmiddag, heeft dus niks geholpen.

Wie heeft een idee?
 
Ik heb helaas geen compressiemeter voor motorfietsen, alleen voor auto's en dat past niet.
Verder heb ik bosch bougies besteld om te kijken of dat iets verandert, ik blijf een rare smaak houden aan NGK bougies.

Even ter illustratie, mijn Kreidler kon ongeveer 2 km met een NGK bougie, een week op en neer school met Champion bougies en jaren met een Bosch.... En met tomosjes had ik dezelfde problemen, noem het toeval, ik probeer het denk ik toch maar.
Ik vind het raar. Bougies zijn gewoon ok, welk merk ook...
Verschil is minimaal, problemen zit doorgaans elders.
Compressie meter is er voor bougie gaten, niet voor auto's of motoren....
 
Ngk is prima.
Als je twijfelt; wissel bougies om met de lopende cilinders.

Controleer na even lopen of de bougies van niet lopende cilinder nat zijn.

Prober dit eens.

Ik heb jaren geleden zo'n probleem gehad. Oorzaak bleek uiteindelijk een kapotte bougie te zijn.
Als ik hem tegen het blok aanhield vonkte hij wel, maat ingebouwd niet(uitlaatbocht voelen).
Bleek hij onder compressie niet te vonken.
 
Hallo Forumgangers, gisteren de andere bougies geprobeerd, hielp uiteraard niks maar dan is het wel uitgesloten.

Daarna maar eens de membramen bekeken, deze waren goed.
Toen de gasnaalden eens onder echt goed licht bekeken, zag ik dat hier nog aanslag op zat, dus ben zelf zo stom geweest om in te weinig licht het spul in elkaar te zetten.

Na die schoon gemaakt te hebben en het zaakje weer gemonteerd te hebben pakte die een stuk feller op, dus dat probleem opgelost.

Blijf ik nog met 1 probleem zitten, hij gaat nog steeds uit zichzelf sneller en langzamer lopen stationair.
 
Hallo Forumgangers, gisteren de andere bougies geprobeerd, hielp uiteraard niks maar dan is het wel uitgesloten.

Daarna maar eens de membramen bekeken, deze waren goed.
Toen de gasnaalden eens onder echt goed licht bekeken, zag ik dat hier nog aanslag op zat, dus ben zelf zo stom geweest om in te weinig licht het spul in elkaar te zetten.

Na die schoon gemaakt te hebben en het zaakje weer gemonteerd te hebben pakte die een stuk feller op, dus dat probleem opgelost.

Blijf ik nog met 1 probleem zitten, hij gaat nog steeds uit zichzelf sneller en langzamer lopen stationair.
Carburateurs eens ultrasone laten reinigen, er zal best nog op meer plaatsen "aanslag" zitten dat de sproeiers nauwer maakt en daardoor een te arm mengsel verootzaakt.
 
Carbs zijn ultrasone gereinigd en gasbuizen zijn er wel in geweest, de naalden niet, die had ik bekeken en met de hand schoon gemaakt met te weinig licht... Binnenkort maar even een echt blokje om en dan de bougies eruit draaien om de kleur te bekijken.
 
Blijf ik nog met 1 probleem zitten, hij gaat nog steeds uit zichzelf sneller en langzamer lopen stationair.

pilotscrew's allemaal juist afgesteld en zijn deze compleet? (ringetje/rubbertje....naald niet krom of afgebroken?...)
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan