Xenon verwijderen?

Mnrk

Die hard MF'er
9 jul 2011
747
8
Heren en dames, ik heb sinds kort een nieuwe fiets waar xenon op gemonteert zit. Tijdens het rijden met constante snelheid is deze perfect afgesteld...ware het niet dat ik wel eens gas wil geven of wil remmen en dan gaat die lichtbundel werkelijk alle kanten op!

Tot op heden met mijn andere motoren heb ik nooit het gevoel gehad dat mijn koplamp te weinig licht gaf, dus de meerwaarde van xenon voor mij als bestuurder vind ik hier minimaal...

Aangezien de lichtintensiteit van xenox wel vele malen groter is dan normale lampjes kan ik me zo voorstellen dat dit redelijk vervelend is voor andere weggebruikers, overweeg ik om het te (laten?) verwijderen. Is dit op eenvoudige wijze te doen, of zitten hier wel wat risico's/randvoorwaarden aan verbonden?
 
Klinkt alsof je lampje niet goed vast zit.

Denk je dat het plaatsen van een (normale) halogeen lamp je lichtbundel keurig op dezelfde hoogte houdt ongeacht je rijgedrag?
 
Klinkt alsof je lampje niet goed vast zit.

Denk je dat het plaatsen van een (normale) halogeen lamp je lichtbundel keurig op dezelfde hoogte houdt ongeacht je rijgedrag?

Ik heb het ook weleens gehad, h4 lamp moet je erin draaien, tenminste in het metalen gedeelte dat in de koplamp wordt geklemd, bij mij was ie los gekomen en trilde ook heel erg en de vliegtuigen konden mij ook zien!!!

Kwestie van lamp erin duwen en kwartslag draaien....
 
Ik heb het ook weleens gehad, h4 lamp moet je erin draaien, tenminste in het metalen gedeelte dat in de koplamp wordt geklemd, bij mij was ie los gekomen en trilde ook heel erg en de vliegtuigen konden mij ook zien!!!

Kwestie van lamp erin duwen en kwartslag draaien....
De houder moest je een kwartslag draaien zeker.
 
Zit er toevallig een lenslamp in?

Pak eens met de verlichting uit de fitting en voel of de lamp en reflector wel vast zitten.
Let op, verlichting die aan gestaan heeft is nog even heet!
 
Klinkt alsof je lampje niet goed vast zit.

Denk je dat het plaatsen van een (normale) halogeen lamp je lichtbundel keurig op dezelfde hoogte houdt ongeacht je rijgedrag?
Het veranderen van lamp gaat dat niet veranderen, wat wel veranderd is de hoeveelheid licht die iemand anders in z'n gezicht krijgt...Xenon heeft een 'hardere' straal/rand van het licht, dat wil ik een beetje verminderen door weer een normale lamp te monteren.

Overigens zit de lamp niet los of scheef, dat 'alle kanten op' is misschien een beetje overdreven maar hij duikt af en toe flink omlaag! Dit ga ik ook niet veranderen door normaal licht, maar het is minder heftig om te zien...
 
Laatst bewerkt:
Als het goed is dan zwerft je oude (H4?) koplampstekker daar nog ergens rond, en wordt deze gebruikt als (geschakelde) voeding van je Xenon.

Dan is het een kwestie van deze stekker weer aansluiten op een hallogeen lamp. De Xenon kit zit vervolgens nog waarschijnlijk met 1 plus/min draad vast aan je accu.

Persoonlijk kan ik ook niet wachten totdat deze gekte een keer aan banden wordt gelegd. Wordt je niet verblind door het strooilicht door stoffige koplampen, dan komt het wel doordat die lichtstraat je via het natte wegdek recht in je porem schijnt.
 
Als het goed is dan zwerft je oude (H4?) koplampstekker daar nog ergens rond, en wordt deze gebruikt als (geschakelde) voeding van je Xenon.

Dan is het een kwestie van deze stekker weer aansluiten op een hallogeen lamp. De Xenon kit zit vervolgens nog waarschijnlijk met 1 plus/min draad vast aan je accu.

Persoonlijk kan ik ook niet wachten totdat deze gekte een keer aan banden wordt gelegd. Wordt je niet verblind door het strooilicht door stoffige koplampen, dan komt het wel doordat die lichtstraat je via het natte wegdek recht in je porem schijnt.
Top, dankjewel! :Y
De koplampstekker zit er inderdaad nog los in het vooronder...alleen hoe die nu nog vast zit op de accu moet ik even bekijken.
 
Overigens zit de lamp niet los of scheef, dat 'alle kanten op' is misschien een beetje overdreven maar hij duikt af en toe flink omlaag!

Minder hard remmen? :+

Omlaag duiken heeft geen tegenligger last van. Omhoog komen wel, maar zolang je verlichting goed afgesteld is (dus zittend op de motor met die zware rugtas die je altijd bij je hebt) mag het geen problemen opleveren voor je tegenliggers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan