De GT750 van Joost

Nou, het lukte natuurlijk totaal niet om er fotos van te maken, maar hier zijn een paar vreselijke telefoon foto's:

[~[url="http://i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/2013-08-22180016.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http://i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/2013-08-22180037.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http://i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/2013-08-22180120.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http://i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/2013-08-22180144.jpg"]afbeelding~][/URL]

De laatste 2 foto's zie je helemaal aan het einde van het kanaal een rand, diezelfde rand wijs ik ook naar met de schroevendraaier op de 3de foto. De eerste foto laat de slechte afwerking in het algemeen zien.

Ik snap dat een ribbeltje meer of minder dat ding niet heel anders om gaat lopen, maar als je 100 van zulke randjes weghaald heeft het wel zin. En als het dan toch open gaat, dan moet het wel goed ;)

Nix aan doen :N De lucht/benzine/olie moeten worden gemixed en daarvoor is de/die ruwheid :Y De GT750 heeft niet veel toeren nodig om aan z'n max=koppel te komen en je zal zien dat dit contra-productief gaat werken..........en je het cil-blok kan weggooien |(

Allemaal zeer intressant wat je probeert met injectie *O* maar m.b.t. dat onderwerp hebben de fabrikanten de handdoek al lang geleden in de ring gegooid ...........

Wil je max-vermogen..........elke cilinder z'n eigen uitlaat dus (zekerrrrrrrr) geen 3 in 1 hoewel dat een enorm heerlijk geluid is :9 maar een dooddoener voor het vermogen van een 2-takt meercilinder...........
 
3 goed berekende expansiepijpen en wat aanpassen van de poort hoogtes en het netjes afwerken van de poorten levert toch al gauw meer dan 100pk op. Haalden ze toen de sidecar jongens er nog masaal mee reden ook makkelijk uit.
En dan voldoende grote throttlebody's er achter en goed afgestelde injectoren dan moet het goed komen.
 
Die ruwheid heeft weinig met mixen te maken ,dat is gewoon gietwerk dat onbewerkt is.
Waarom hebben ze dat dan niet gladgemaakt in Japan?,Waarom zouden ze,het kost teveel tijd
en voor een straatmotor is de winst die je behaald door het wel te doen minimaal.
Wat wel werkt is een goede tuning in combinatie met goede pijpen zoals daddyphilipsen al zei.
 
Maar wat vinden jullie (bovenstaande 2-takt kenners) dan van de aansluiting cilinder-kop?
Die op de eerdere foto`s staan?
 
Die aan de inlaatkant?
Ik zou het middenspijltje messcherp maken zodat deze minder turbulentie veroorzaakt en ik zou de diameter zover mogelijk vergroten zonder dat de wanddikte van de flens te klein wordt. Kun je denkelijk toch wel 2mm winnen.
Verder alle gietgallen weg slijpen.
Bij de onderkant van de cilinder kun je de randen van de spoelpoort ook gewoon veel scherper maken als dat hij nu is dat scheelt ook veel turbulentie.
De poorten helemaal polijsten heeft geen nut maar gewoon glad schuren met een korrel 80 is altyd goed.
 
Wat vroeger veel gedaan werd was een voetplaat van 4mm maken en die tussen carter en cilinder monteren en van het cilinderblok 4mm af te laten frezen. Hierdoor verander je de poorttiming (lees uitlaatpoort en spoelpoorten staan langer open) HIerdoor krijg je een beter cilindervulling maar dan moet je wel goed berekende expansiepijpen hebben want die zijn dan onmisbaar. Deze zorgen er dan voor dat je mengsel als het ware naar binnen gezogen wordt. Even in jip en janneke taal hoor.
Aan de inlaat kant zal je waarschijlijk dan ook 4mm van de rok van de zuiger af moeten halen of in ieder geval een uitholling van 4mm in het model van de inlaatpoort. Beetje meer zal denkelijk ook wel kunnen.
Uit zo'n blok moet toch wel 130pk+ te halen zijn lijkt mij
Maar dit gaat wel ten koste van je powerband want die wordt een stuk piekeriger, lees smaller.
 
Laatst bewerkt:
Wat je ook kan doen ipv affrezen van je cilinderblok is je kop op laten lassen en dan de verbrandingsruimtes er weer uit laat draaien en dan wel zodanig dat hij 4mm in de cilinderbus valt. Voordeel is dat je dan je cilinders verder standaard kan houden.

Kijk anders eens op deze site onder de link stuff
http://home.planet.nl/~roelwijn/
Daar staat hoe je een T500 een stuk sneller kan krijgen en dat is qua opbouw vegelijkbaar met jou waterkokert
 
Ik vroeg eigenlijk alleen maar of iemand een idee had over hoe ik die randjes goed weg kon halen, gaat het topic opeens de andere kant op:p

Er zit een groot verschil tussen turbulente luchtstroom, wat nodig is voor de menging van lucht en benzine, en simpelweg obstructies in de kanalen. Wat er nu inzit zijn obstructies, opschuren met korrel 80 levert turbulente luhtstroom. Daarnaast injecteert een gt zn olie niet in de inlaat en vernevelen de injectoren beter dan dat de carbs van kunnen dromen;)

Ik heb niet echt de intentie om deze cilinders ver te gaan opvoeren, ik heb alle gegevens om er een TR spec van te maken en software voor fatsoenlijke uitlaten maar voor meer pk heb ik heel andere ideeen, iedereen heeft al een TR;)

En voor injectie op 2 takt, kijk eens naar rotax e-tec blokken, evinrude en mercury. Allemaal bewezen betrouwbaar 100+ pk:)

Dus ik ben vooral benieuwd of mensen een standaard cilinder wel eens hebben "schoon gemaakt" qua gietmallen ed en wat jullie mening is mbt het cilinderkop verhaal. Ik denk namelijk dat er redelijk wat pks te vinden zijn in de kop.
 
Ik vroeg eigenlijk alleen maar of iemand een idee had over hoe ik die randjes goed weg kon halen, gaat het topic opeens de andere kant op:p

Er zit een groot verschil tussen turbulente luchtstroom, wat nodig is voor de menging van lucht en benzine, en simpelweg obstructies in de kanalen. Wat er nu inzit zijn obstructies, opschuren met korrel 80 levert turbulente luhtstroom. Daarnaast injecteert een gt zn olie niet in de inlaat ...................

Bij de onderste 2 foto's ..........die messing buisjes..........dat is wel degelijk de olie-injectie in de inlaat :Y Deze wijze van olie injectie hebben alle T & GT modellen van Suzuki *D
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt niet helemaal Hans Evinrude haalt zeer goede en schone resultaten met injectie op een 2takt.

Geen "speld" tussen te krijgen Bas, wat dat betreft helemaal gelijk :Y
Maar Evinrude rijd niet op 2 wielen en die blokken zijn helemaal ontworpen om met de injectie te kunnen werken/draaien en dat kunnen we van een GT750 blok niet vast stellen :N

Maarrrrrrrrr.......alle lof :} :} voor Joost dat hij die uitdaging aangaat en ons deelgenoot laat zijn tijdens zijn "injectie project" *O* Het is gewoon super intressant :9~
 
Wat je ook kan doen ipv affrezen van je cilinderblok is je kop op laten lassen en dan de verbrandingsruimtes er weer uit laat draaien en dan wel zodanig dat hij 4mm in de cilinderbus valt. Voordeel is dat je dan je cilinders verder standaard kan houden.

Kijk anders eens op deze site onder de link stuff
http://home.planet.nl/~roelwijn/
Daar staat hoe je een T500 een stuk sneller kan krijgen en dat is qua opbouw vegelijkbaar met jou waterkokert

Dat is in de "echte" racerij in de jaren 70 niet :N gedaan bij een 750 en het voorbeeld c.q. link die je aanhaald was voor de liefhebber die een beetje sneller wilde zijn tijdens amateur-
races met een goedkope basicracer zoals de toen goedkope T500. De laatste natuurlijk een luchtgekoelde 2-takt. De watergekoelde TR500 uit die tijd had heel andere (poort) timingen dan een standaard T500.

Bij alle 2-takten zijn vele moderne uitvindingen toegevoegd zoals roterende inlaten, membramen geheel of gedeeltelijk m.b.t. de inlaten , powerboxen tussen de inlaten, de powervalves in de uitlaten en veel combinaties hier van. Maar alles voor de vermogens -winst :9~ :9

Met de injectie is geprobeerd om te voldoen aan de strenge milieu-eisen -O- maar is kennelijk minder succesvol gebleken (lees kosten) ten opzichte van het gebruik bij de 4-takten...............
 
Laatst bewerkt:
Mag toch aan nemen dat joostvdw de strekking van wat er in het artikel allemaal beschreven wordt wel snapt?
Als je zelf ff injectie op je gt maakt dan heb je wel wat verstand ergens zitten lijkt mij.
Drm schreef ik ook dat zijn soes qua opbouw op de t500 leek en hij is zelf dan echt wel in staat om ff de poorthoogtes om te zetten in krukas graden en dat dan weer ff terug te rekenen naar zijn slag van de krukas en dat dan weer om te rekenen naar poorthoogtes.
Pfff wordt er af en toe zo moe van dat gemieren**k
 
Bij alle 2-takten zijn vele moderne uitvindingen toegevoegd zoals roterende inlaten, membramen geheel of gedeeltelijk m.b.t. de inlaten , powerboxen tussen de inlaten, de powervalves in de uitlaten en veel combinaties hier van. Maar alles voor de vermogens -winst
Enig idee hoe modern deze dingen zijn waar je over schrijft?
Gaat ongeveer terug naar de jaren 30 van de vorige eeuw en de powerboxen en powervalves zijn al van de jaren 80 van de vorige eeuw Dus hoezo modern? Als we dan toch aan het mieren**ken zijn 8-)
DKW had in de jaren 30 al een turbo op zijn 2takt racer dus bedoel maar
Er is niet veel nieuws onder de zon hoor.
 
Bij de onderste 2 foto's ..........die messing buisjes..........dat is wel degelijk de olie-injectie in de inlaat :Y Deze wijze van olie injectie hebben alle T & GT modellen van Suzuki *D

Als ik het goed heb zijn die messing buisjes niet de olie-injectie maar van het SRIS (Suzuki Recycle Injection System), dus de olie die onderin de krukasholte is gekomen wordt daar weer naar de verbrandingskamer gebracht. :)
 
Als ik het goed heb zijn die messing buisjes niet de olie-injectie maar van het SRIS (Suzuki Recycle Injection System), dus de olie die onderin de krukasholte is gekomen wordt daar weer naar de verbrandingskamer gebracht. :)

Alle Suzuki T & GT motoren hebben zo'n buisje voor de olie-injectie in het inlaatkanaal :Y
Het SRIS zit inderdaad op de GT750 en is vanaf de voorzijde van het cilinderblok doorgelust naar de linkercilinder en aangesloten op de onderzijde van dat inlaatkanaal.
 
Laatst bewerkt:
Enig idee hoe modern deze dingen zijn waar je over schrijft?
Gaat ongeveer terug naar de jaren 30 van de vorige eeuw en de powerboxen en powervalves zijn al van de jaren 80 van de vorige eeuw Dus hoezo modern? Als we dan toch aan het mieren**ken zijn 8-)
DKW had in de jaren 30 al een turbo op zijn 2takt racer dus bedoel maar
Er is niet veel nieuws onder de zon hoor.

Ik had er inderdaad ff de "vorige eeuw" bij moeten zetten :+ en voor toen modern ;)
 
Mannen, ik waardeer elke vorm van input:) Zoals daddyphilipsen al zegt, ik kan zelf heel goed eruit halen wat ik wilde weten of bepalen of het relevant is voor mij, komt helemaal goed.

De voornaamste reden voor mij om injectie op een 2takt te zetten is omdat het mengsel veel nauwkeuriger te regelen is dan met carbs en omdat ik natuurlijk ook gewoon een leuk project vind. Uitstoot staat ver ver onderaan mn lijstje met prioriteiten ;)

Reinhoud; Bedankt voor het compliment :) Volgens de fabrikant van de sensor kan deze lichte olie vervuiling hebben, zij stellen 1 op 1000 dat dat nog kan. Nu doet een verse goede GT ongeveer 1 op 1000 maar ga er maar vanuit dat ze (de sensoren) een stuk sneller stuk gaan dan in een nieuwe auto. Naast het olie verbruik zijn ze verder prima te gebruiken, het blijft tenslotte benzine en lucht, 2takt of 4 takt. Ik wil overstappen naar Exhaust Gas Temperature probes, dan kan ik per cilinder bekijken wat er gebeurt.
 
Ik vind dit echt een rete interessant topic, wat een goed idee om een injectie systeem op een gt 750 te zetten! Ik ben er van overtuigd dat jij dit goed werkend gaat krijgen. IN een grijs verleden heb ik mijn cylinderblok laten polijsten waarbij alle inlaatkanalen ontdaan zijn van hindernissen. Het ding liep daarna niet goed overigens. Later bleek dat ik de sris leidingen verkeerd had aangesloten. Toen dat weer gefixt was liep die erg goed, maar niet veel sneller als 180. Denk overigens dat het allemaal meer suggestie was dan realiteit die vermogenswinst. Ach ja het fantastische geluid van de drie allspeed expansies en het lagere gewicht.
 
Super interessant allemaal Joost !

Topic stond al gemarkeerd en blijft natuurlijk gemarkeerd , het zal allemaal niet vanzelf gaan maar jij gaat er wel wat mooist en werkends van maken !

Groeten Magnamannetje.
 
Ik moest van Joost even zijn topic updaten, dus bij deze:

7h2CfNS.jpg


Wie weet wat er nu allemaal weer op de foto staat...
 
Een "jongeling" met bril die intressant staat te kijken naar iets en voor hem een gedeeltelijk geleegd GT 750 carter & verder een chaos van gereedschap en onderdelen rechts van hem :+

Jij mag niet meer meedoen met raadplaatjes!

Sinterklaas kadootjes.....???!!!! :Y

Dan ben ik vast heel stout geweest want ik heb dit gekregen voor sinterklaas;























(ja dat is een stuk keerring)

(stukjes iets?)

(stukjes iets in het carter gesmashed?)

(deze lijkt nog goed!)



De schade;
- 3 zuigers en boringen
- buitenste zuigers waren +1.0mm en binnenste +0.5mm
- 3 small ends (1 viel in mn handen uit elkaar)
- 3 big-ends
- 1 imitatie drijfstang
- 4 krukaslagers
- uiteraard de krukas seals
- alle baklagers
- lagers van de secondaire as (je weet wel, van de waterpomp en tach aandrijving)
- en als klap op de vuurpijl lijkt de krukas krom

Dus, wie heeft er een blok over? Of een nier?

Ik had al nieuwe zuigers gekocht, maar die blijken nu voor het vroege type krukas te zijn en mag je raden welke ik heb? Ook missen de clinder locating studs en zijn er overal sporen van een prutser.

Al met al is het allemaal een beetje sh*t, ik heb wel de intentie om het te repareren, maar moet mijn doelstelling wel beetje bijschaven. Geen aangepaste porttiming of andere fancy dingen, eerst maar weer repareren en rijden, dat lijkt me voorlopig genoeg.

Ben nu aan het rond kijken waar ik de onderdelen het best vandaan kan halen, er zijn meerdere leveranciers, maar de prijzen varieren nogal.

Ik zal dit slechte nieuws even laten bezinken maar verwacht wat vragen de komende dagen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan