Problemen met kettingschakel

82dt

MF veteraan
26 apr 2004
1.305
2
Adegem, BELGIE
Hallo iedereen,

Ik heb voor m'n husqvarna een nieuwe DID ketting gekocht (520 VX). Ze was wat te lang en daarom heb ik ze ingekort. Toen ik de ketting wou sluiten met de bijhorende schakel (met zo'n plaatje die er over schuift en dus niet klinken), liep dit helemaal niet zo vlot als ik verwacht had.

Ik heb vanalles geprobeerd maar het lukte maar niet vlot (wellicht doordat het plaatje niet voldoende over de schakel kon schuiven) en toen is het plaatke kapot gesprongen.

Nu m'n belangrijkste vraag: a) wat heb ik fout gedaan? en b) kan ik zo'n plaatje afzonderlijk aankopen of moet ik terug een volledig sluitschakel kopen.

Wellicht zijn het niet de correcte benamingen allemaal dus daarom hieronder een pic
full
 
Bij alle motorfietsen met ketting die ik heb gehad (zijn er meer dan hieronder staan) is de ketting altijd voorzien geweest van een sluitschakel met visje. En nooit problemen mee gehad. Het is een kwestie van de juiste schakel bij de ketting gebruiken.

De sluitplaat vangt alle krachten op. Het visje houdt alleen de sluitplaat op zijn plek. Verder is het visje zo gemaakt dat het ook in tegengestelde richting niet zal happen.

Als er al eens iets fout gaat met zo'n schakel is het visje er lomp op geplaatst waardoor het zijn veerkracht kwijt is, een uitstekende kant heeft gekregen of niet goed in de groef gezeten heeft.
Als je ketting een op de grond liggende tak raakt net tegen het visje is de kans groot dat dat visje los komt en je je ketting verliest.
Dat heeft niks met te lomp plaatsen te maken.
Verder uis het zo dat door zand e.d. in de kettinggeleider dat visje zo dun slijt als een krant en dus geregeld vervangen moet worden wil je het niet verliezen.
 
Even weer iets anders waarom wordt door de ketting fabrikant het visje niet vervangen door een splitpen, in de industrie vooral bij grotere kettingen is dit heel normaal (anders is visje te stug en krijg je het er niet op).
Dan hoef je nooit meer e klinken en geen discussies over visjes.???
 
Dat jij het nog nooit gehad hebt wil nog niet zeggen dat het niet gebeurt.
Klopt, maar ik heb al heel wat gereden, ook in groepen, en hier nog nooit een probleem mee gehad. Kan best zijn dat dit wel eens voorkomt, maar dan waarschijnlijk niet bij mij of kennissen van mij.
;)
Mijn buurman heeft nog nooit zijn band lek gehad.
Is hij 3 jaar oud en heeft zijn driewielertje massieve bandjes?

Lekke banden heb ik wel regelmatig, maar dat komt dan ws omdat ik met visje rij.
 
Laatst bewerkt:
Verder uis het zo dat door zand e.d. in de kettinggeleider dat visje zo dun slijt als een krant en dus geregeld vervangen moet worden wil je het niet verliezen.

Als je je cross/enduro motor gewoon goed onderhoud zoals het hoort kun je hier nooit last van hebben.
Immers na elke keer rijden spuit je de motor helemaal goed schoon met een hogedruk reiniger waarna je de ketting demonteert (gaat makkelijk met een visje schakel) en deze leg je een nachtje te weken in de dieselolie. vervolgens dagje uit laten lekken/drogen en dan lekker weer inkoken in een blik goed kettingvet. In de tussentyd je voortandwiel, achtertandwiel en je tandwielkapje als dat erop zit goed schoon maken en dan de hele kak weer monteren.
Moet jij eens zien hoe lang je dan met een kettingsetje kan doen ondanks de omstandigheden waarin je rijdt
 
Als je je cross/enduro motor gewoon goed onderhoud zoals het hoort kun je hier nooit last van hebben.
Immers na elke keer rijden spuit je de motor helemaal goed schoon met een hogedruk reiniger waarna je de ketting demonteert (gaat makkelijk met een visje schakel) en deze leg je een nachtje te weken in de dieselolie. vervolgens dagje uit laten lekken/drogen en dan lekker weer inkoken in een blik goed kettingvet. In de tussentyd je voortandwiel, achtertandwiel en je tandwielkapje als dat erop zit goed schoon maken en dan de hele kak weer monteren.
Moet jij eens zien hoe lang je dan met een kettingsetje kan doen ondanks de omstandigheden waarin je rijdt
Ik hoop niet dat je dit echt doet met je o-ring of x-ring ketting.
 
Laatst bewerkt:
Kettingsluiting na een 2 daagse enduro Neede. Gestart met een nieuwe O-ring ketting (TK of EK). Vervolgens kleine 400km door de modder en regen. Met dit als resultaat. Heb het ding bewaard als aandenken.
full


Visje zat los om de pen. Vering (het klemmen) was er volledig uit.

Modder, zand en water icm een kettinggeleider (wetsteen). Daar kun je niet tegen smeren.
Laatste tig jaren is de kwaliteit van de kettingen en tandwielen wel verbeterd, gelukkig.
 
Als je je cross/enduro motor gewoon goed onderhoud zoals het hoort kun je hier nooit last van hebben.
Immers na elke keer rijden spuit je de motor helemaal goed schoon met een hogedruk reiniger waarna je de ketting demonteert (gaat makkelijk met een visje schakel) en deze leg je een nachtje te weken in de dieselolie. vervolgens dagje uit laten lekken/drogen en dan lekker weer inkoken in een blik goed kettingvet. In de tussentyd je voortandwiel, achtertandwiel en je tandwielkapje als dat erop zit goed schoon maken en dan de hele kak weer monteren.
Moet jij eens zien hoe lang je dan met een kettingsetje kan doen ondanks de omstandigheden waarin je rijdt
:?
Als een middag in het zand gaat rijden en hem daarna goed afspuit dan is de geleider mooi schoon maar het kwaad is dan al geschiet.
Van het stilstaan gaat dat visje niet slijten, dat gebeurt tijdens rijden en dan heb je meteen weer zand in de geleider.
Wie rijd er tegenwoordig nog met een ketting zonder o-ringen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even weer iets anders waarom wordt door de ketting fabrikant het visje niet vervangen door een splitpen, in de industrie vooral bij grotere kettingen is dit heel normaal (anders is visje te stug en krijg je het er niet op).
Dan hoef je nooit meer e klinken en geen discussies over visjes.???

Ha, op de primaire ketting van me CB77 zit inderdaad een splitpen schakel.

Conclusie van mij : Ik heb alle systemen, visje, splitpen, en geklonken.

Al om al : HET MAAKT GEEN REET UIT ! HET WERKT ALLEMAAL PRIMA !

Een geklonken ketting gebruik je naar mijn idee alleen op een super sport motor waarmee je 200+ gaat.

Verder maakt het echt niet uit welk systeem je hebt, ik geef ook de voorkeur aan visjes omdat dat gewoon veel makkelijker is met sleutelen, binnen 2 minuten heb je de ketting eraf.

Met een geklonken ketting zal je eerst je achterwiel, schokbrekers, achterbrug, kettingkast, en het kapje op het carter moeten verwijderen voordat je de ketting eraf hebt.
Dan ben je minstens een uur verder.

Tenzij je de ketting natuurlijk wilt breken, en dan opnieuw wilt klinken, maar dat heeft denk niet de voorkeur.

Wat mij betreft de visjes, veel makkelijker in het onderhoud.
 
Ha, op de primaire ketting van me CB77 zit inderdaad een splitpen schakel.

Conclusie van mij : Ik heb alle systemen, visje, splitpen, en geklonken.

Al om al : HET MAAKT GEEN REET UIT ! HET WERKT ALLEMAAL PRIMA !

Een geklonken ketting gebruik je naar mijn idee alleen op een super sport motor waarmee je 200+ gaat.

Verder maakt het echt niet uit welk systeem je hebt, ik geef ook de voorkeur aan visjes omdat dat gewoon veel makkelijker is met sleutelen, binnen 2 minuten heb je de ketting eraf.

Met een geklonken ketting zal je eerst je achterwiel, schokbrekers, achterbrug, kettingkast, en het kapje op het carter moeten verwijderen voordat je de ketting eraf hebt.
Dan ben je minstens een uur verder.

Tenzij je de ketting natuurlijk wilt breken, en dan opnieuw wilt klinken, maar dat heeft denk niet de voorkeur.

Wat mij betreft de visjes, veel makkelijker in het onderhoud.
Een ketting hoeft er pas af als hij versleten is, vaak na 20 tot 30 duizend kilometer.
Dan worden ook de tandwielen vernieuwd.
Ketting breken en nieuwe ketting klinken is minutenwerk.
 
Ha, op de primaire ketting van me CB77 zit inderdaad een splitpen schakel.

Conclusie van mij : Ik heb alle systemen, visje, splitpen, en geklonken.

Al om al : HET MAAKT GEEN REET UIT ! HET WERKT ALLEMAAL PRIMA !

Een geklonken ketting gebruik je naar mijn idee alleen op een super sport motor waarmee je 200+ gaat.

Verder maakt het echt niet uit welk systeem je hebt, ik geef ook de voorkeur aan visjes omdat dat gewoon veel makkelijker is met sleutelen, binnen 2 minuten heb je de ketting eraf.

Met een geklonken ketting zal je eerst je achterwiel, schokbrekers, achterbrug, kettingkast, en het kapje op het carter moeten verwijderen voordat je de ketting eraf hebt.
Dan ben je minstens een uur verder.

Tenzij je de ketting natuurlijk wilt breken, en dan opnieuw wilt klinken, maar dat heeft denk niet de voorkeur.

Wat mij betreft de visjes, veel makkelijker in het onderhoud.
Als het allemaal geen reet uit maakt, waarom dan op een supersport wel klinken :?
 
Begin niet over middelpuntvliedende krachten bij zo'n visje.

Even wat getallen neergezet om te kunnen rekenen. De waarden zullen niet veel afwijken. Afstand tussen 2 pennen van een ketting is ca. 1,5 cm. Gewicht van zo'n visje 10 gram. Diameter voorkettingwiel = 10 cm, radius dus 5 cm.

Wegsnelheid = 200 km/h = 56 m/s. diameter van het kettingwiel achter = 1/5 van de banddiameter --> kettingsnelheid = 56 / 5 = 11 m/s. Omdat van het visje het binnenste deel tegen de pen aandrukt telt deze niet mee, er blijft dus de 5 gram van het buitenste deel over die naar buiten gedrukt zal worden.

Formule om de middelpuntvliedende kracht F uit te rekenen: F = (m . v2) / r = (0,005 x 112) / 0,05 = 12 N.

Deze kracht werkt op de helft van het visje dus het moment M = F . a = 12 x 0,0075 = 0,09 Nm.

Zowel de kracht als het moment vallen in het niet tegen de kracht die nodig is om het visje handmatig open te buigen.
Na x keer die kracht wordt dat visje moe en sneuvelt.
 
Ik hoop niet dat je dit echt doet met je o-ring of x-ring ketting.

Ik zou niet weten wrm je een dure O ring of X ring ketting zou monteren op een cross/enduro fiets?
Behalve dan als je geen zin hebt om er onderhoud aan te plegen dan wel maar sleutelen en onderhoud hoort volgens mij bij die hobby.
 
Ik zou niet weten wrm je een dure O ring of X ring ketting zou monteren op een cross/enduro fiets?
Behalve dan als je geen zin hebt om er onderhoud aan te plegen dan wel maar sleutelen en onderhoud hoort volgens mij bij die hobby.
Omdat die o-ring ketting veel minder snel langer word waardoor de kettingwielen weeer veel sneller slijten.
Met die o-ringketting die maar een paar tientejes meer kost dan een gewone gaat de hele set minstens 3x zo lang mee.
Inkoken van een ketting op een motor waarmee je in het zand gaar rijden is ook nier raadzaam want dat vet is veels te dik waardoor al het zand er aan plakt en je kettingwielen constant worden geschuurd.
 
Als het allemaal geen reet uit maakt, waarom dan op een supersport wel klinken :?

Als je mijn eerder postststst had gelezen had je kunnen lezen dat ik voor SS motoren een uitzondering maakte, want 200km+

Verder is het gewoon een kwestie van onderhoud, als je lief bent voor je ketting, en dus niet met versleten ketting gelijders icm een scheve afstelling gaat rijden, komt zo'n schakel echt niet los.

In principe komt er ook helemaal geen kracht te staan op het visje, alleen dan dus de G-krachten van het ronddraaien, maar dat was volgens de berekeningen ook te verwaarlozen.
 
Naarmate de ketting slijt komt er meer speling op de schakels, waardoor het visje er af kan springen.

Is dat zo?

De o-ringen drukken anders aardig de boel tegen elkaar aan.

Ik heb ook altijd de ouderwetse sluitschakels op mn motor, nog nooit problemen mee gehad.
Ik denk dat een visje altijd nog beter is als een slecht geklonken schakel...
 
Inkoken van een ketting op een motor waarmee je in het zand gaar rijden is ook nier raadzaam want dat vet is veels te dik waardoor al het zand er aan plakt en je kettingwielen constant worden geschuurd.

Zal allemaal wel zo zijn maar ik had vroeger 2 kettingsetjes per seizoen nodig en dat met elke woensdag avond trainen en elke zaterdag trainingen en wedstrijden en dat met een dikke 500cc 2takt crosser.
Je moet wel weten hoe je een ketting moet inkoken en nabehandelen natuurlijk 8-) maar ja dat is basis kennis voor een ervaren oldscool cross rot _O-
 
Zal allemaal wel zo zijn maar ik had vroeger 2 kettingsetjes per seizoen nodig en dat met elke woensdag avond trainen en elke zaterdag trainingen en wedstrijden en dat met een dikke 500cc 2takt crosser.
Je moet wel weten hoe je een ketting moet inkoken en nabehandelen natuurlijk 8-) maar ja dat is basis kennis voor een ervaren oldscool cross rot _O-
Als je elke training 2 uur reed dan heb je dus 100 uur gereden per kettingset.
Bij een gemiddelde snelheid van 50km/h heb je dan 5000km gereden per ketting.
:}
Hoe groot is de kans dat er op een crossbaan een tak tussen je ketting komt en hoe groot is die bij enduro ?
 
Geen idee maar zou zelf echt niet in paniek raken om enduro te rijden met een visje. Maar misschien komt dat wel omdat geluk met de dommen is _O- 8-)
Enne ik reed ook nog eens altyd op een hele zware zandbaan dus das extra killing voor je kettingsetje :P
 
Laatst bewerkt:
En dat goed onderhoud de standtyd verlengd weet ik zeker want reed altyd samen met mijn zwagertje die ook op een dikke 500 2takt crosste maar die was gemakzuchtig met onderhoud en geloofde heilig in een busje kettingspray en die had dus zeker 4 setjes nodig per seizoen
 
Om te voorkomen dat je het visje kwijt raakt kun je btw hem borgen met een stukje borgdraad om het visje en de schalm heen en als je hem van tevoren even goed ontvet en ook de schalm dan kun je na het borgen er ook nog even een dotje siliconen kit/pakking overheen smeren en laten drogen dan zit hij gelijk goed vast en dan is de kans op kwijt raken minimaal.
Oldscool rules _O- 8-) :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan