Poetsen/polijsten beugels

Bike_Explorer

MF veteraan
4 jun 2012
2.913
2
-
Hallo allemaal,

Ik heb een honda cbr125r. Nu ben ik vanmiddag aan de slag gegaan om de beugels waar de passagiersstepjes aan vast zitten netjes te maken!:



Nu heb ik de linkerbeugel dus al onder handen genomen.
Alleen het is nog niet helemaal naar wens. Ik heb dus met schuurpapier korrel600 geschuurd om de 'vlekken', het verweerde wat je er niet af kon poetsen, het meeste eraf geschuurd. Daarna met commandant overheen gegaan. Alleen als ik écht al die verweerde vlekjes eruit wil halen, zal ik zeker grover moeten beginnen om dat eruit te schuren?

En wat is dan vervolgens jullie advies? Met commandant 4 erover heen, en vervolgens belgom?? Over belgom heb ik ook wel eens wat gelezen in topics waar anderen ook bezig waren met polijsten/poetsen. Het resultaat was geweldig! Zou ik dat ook met deze stappen voor elkaar krijgen, of moet ik nog een ander middeltje gebruiken?

Na het behandelen met belgom bv. is het onderdeel wel weer beschermd, of niet?? Dat wil ik ook graag even weten..


Hoor graag van jullie!
 
Laatst bewerkt:
Aluminium (AL) polijsten wil eigenlijk zeggen dat je er direct blanke lak over moet (laten) spuiten als je het netjes wil houden.

Maar misschien dat iemand iets beters weet om AL te laten stoppen met het reageren op iets simpels als zuurstof. ;)
 
Laatst bewerkt:
diverse opties tegen verweren,
poetsen met lappenschijf en polijstpasta, deze is iets vettig en laat een beschermlaagje achter,

na polijsten met Belgom behandelen met siliconespray, goed uitpoetsen en bescherming maakt ook dat je vuil later weer makkelijk weghaalt.

om de 3 jaar ff met de Belgom er over en 't blijft glimmen.




ik doe dit al jaren met diverse onderdelen van de CB , velgen en rem-schakelset
 
Je kunt beter verschillende korrels gebruiken, anders ben je heel lang bezig, begin met 600 dan 800 en dan 1200, daarna polijsten erna inderdaad goed vet houden of laten anodiseren.
 
IK ga wel wat belgom bestellen en nog wat extra schuurpapier.
Ik zag dat je geen schuurpapier kon bestellen op polijstweb...
Nog suggesties voor een goede site? Bestel liever alles op 1 site.

Ik ben dus van plan eerst nog eens wat grover te gaan schuren, opgevolgd door wat fijnere korrels schuurpapier. En vervolgens belgom eroverheen. Daarna nog de siliconespray, en waar kan ik deze kopen??

Vervolgens ben ik klaar dan toch? Of nog even wat commandant 4 gebruiken na het schuren, en vòòr het belgom?
 
Ik maak heel veel onderdelen aluminium, zoals tanks, zitjes, spatborden en nog veel meer onderdelen die ik polijst. Doe dat wel met een lappenschijf en polijstvet, maar blijft altijd heel lang blinken..
Daarna poets ik als het nodig is gewoon met koperpoets, bevalt mij beter dan Belgom.

full


Maar je moet wel geduld hebben, is niet zomaar ff gedaan.......
 
Zo! Daar zijn aardig wat uurtjes in gestoken zie ik

Ik heb wel een lappenschijf en zo'n blok polijstpasta maar vond dat echt irritant werken.
Ik had dat blok toen eerst maar een keertje op de kachel gelegd, en daarna kon ik het wel redelijk over de schijf heen smeren, maar het was nu niet echt ideaal...`

Maar als ik het zo hoor moet het toch ook wel met de hand kunnen.

Ik begrijp dus nadat je het helemaal netjes gemaakt heb, dat het prima bij te houden is met belgom of koperpoets? Maar waar kan ik van die siliconespray kopen om als beschermlaag erop te spuiten?

Dan ga ik het op de manier van bierelier proberen.
 
Je kunt beter verschillende korrels gebruiken, anders ben je heel lang bezig, begin met 600 dan 800 en dan 1200, daarna polijsten erna inderdaad goed vet houden of laten anodiseren.
Anodiseren word aleen mooi als het gefreesd aluminium is.
Bij gegoten aluminium krijg je allemaal vlekken.
 
Weet iemand nog een goede site waar ik belgom kan bestellen?? Het liefste zou ik er ook siliconespray en evt. schuurppapier korrel 400,600, 1000 kopen.

Bij polijstweb kon ik alleen belgom kopen, en vond het toch ook wel zonde om over een bedrag van 13 euro nog eens 8,50 verzending te moeten betalen...
 
Siliconen spray kan je bij iedere automaterialen zaak, bouwmarkt en
ook heel goedkoop bij de action kopen.

Misschien kan je gepolijste delen ook in de gewone autowax zetten
ter bescherming.
 
@Roughneckk
Bedankt voor het aanbod, maar ik wil het toch graag zelf doen ;) Is toch mooi/leerzaam om uiteindelijk eer te hebben van je werk :P

Ik heb inmiddels belgom besteld, dus we gaan zien wat dat doet! Ik kan daarna evt. nog wel die siliconenspray halen ter bescherming. Misschien dat die te koop is bij de gamma??

Ik hoor het wel, en ik zal het resultaat ook wel even posten in dit topic als het gelukt is!
 
Siliconen spray kan je bij iedere automaterialen zaak, bouwmarkt en
ook heel goedkoop bij de action kopen.

Misschien kan je gepolijste delen ook in de gewone autowax zetten
ter bescherming.

Ah oke, bedankt voor het antwoord! Dit tabblad stond nog open en had de pagina niet opnieuw geladen :p

Dan zal ik de gamma eens bezoeken voor de siliconenspray, zonder bescherming kan je anders zeker na een maand wéér poetsen
 
Zoals Roughneck al schreef; lappenschijven en blokken.
Dat stof komt van nieuwe schijven, dat gaat vanzelf over. Ik gebruik zelf altijd de lappenschijven. Heb 3 verschillende. Een sisal, stevige katoene en een heel zachte. Daarbij 2 verschillende polijstblokken. Werkt super en beschermt best redelijk. Je moet er natuurlijk niet mee in de pekel gaan rijden en dan verwachten dat er niets gebeurt.

Heb een heel goedkope boormachine gehaald die ik in de bankschroef kan zetten.

Na polijsten moet je niet meer in de buurt komen met die Belgom zooi.
En blanke lak moet je er idd ook niet overheen spuiten.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad Nicolaas, ik vind Belgom ook niets en blanke lak gaat ook niet zomaar, moet je speciale blanke lak hebben anders hecht het dus totaal niet, ook niet als je het goed ontvet enz
We zien het resultaat wel, succes ermee.

Gr Roughneckk
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan