Oude motorbanden definitief vullen

Ragp

Die hard MF'er
19 sep 2009
399
0
Voor een projectje zoek ik een manier om de banden van een tiental motoren definitief gevuld te krijgen.

Het gaat om motoren die voor de show ergens staan en onklaar zijn gemaakt. Er hoeft dus niet mee te kunnen worden gereden, maar op dit moment lopen de banden leeg omdat ze poreus zijn. Wat ik zoek is een manier om de banden hard te houden.

Iets waar ik zelf op was gekomen zijn deze Bib-mousse banden van Michelin, maar dat wordt bezig prijzig voor een tiental motoren en ik weet ook nog niet of ze de juiste maten hebben:

89-1.jpg


Een ander idee is misschien iets van purschuim, maar ik ben bang dat dat erg knoeien wordt en lastig inschatten hoeveel erin moet. Laat staan een goeie manier om het erin te krijgen.

Iemand met suggesties?
 
Ik vermoed sterk dat pur helemaal niet uithard in een band.....

Als je het probeert zou ik ze echt geruime tijd met de bandjes van de vloer laten staan.
Heb wel meegemaakt dat een flinke dot pur na 3 dagen nog steeds niet volledig is uitgehard in de kern.
Verder ook wel eens geprobeert een ballon te vullen met pur, werkt ook niet, hard niet uit.




edit; spuit 11+ :X
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor de adviezen. Ik heb ook even gemaild naar een Brits motormuseum en die zouden nog van zich laten horen.

Pur lijkt dus de meest voor de hand liggende optie en als ik niets beters hoor ga ik dat wel eerst even proberen in b.v. een fietsband.

Zal ook nog wat meer info zoeken over "Ride-On Tire Protection System (TPS)" :P

@ hierboven Dat Tyreleaks lijkt me niet zoiets als TPS? Volgens mij hebben sommige auto's zonder een reserveband ook zo'n soort busje
 
Laatst bewerkt:
Waarom PUR in een binnenband spuiten, als je er ook gewoon lucht of stikstof in kunt doen? Een nieuwe binnenband is toch niet poreus?

Bovendien is PUR volgens mij niet zo sterk dat het een motor van 200 kg kan dragen. Na verloop van tijd is je band net zo plat als voorheen.
 
Binnenband. Ik heb een poosje geleden een GSX opgehaald die al 15 jaar in de tuin stond. Zat nog 1,5 bar in beide banden. Vul ze desnoods met stikstof, beetje loctite tussen het ventieldopje en je kan tenminste 15 jaar vooruit.
Voorbeeldje is mijn huidige GSX, achter geen binnenband, voor wel binnenband. Achter regelmatig oppompen, voor 1 keer gedaan, bij montage. Das alweer 1½ jaar geleden ofzo.
 
ik ben bang dat pur in ieder geval niet gaat werken,
ik heb eens isolatietechnisch een "gesloten" ruimte afgepurt en na een week kwam de vloeibare shit nog naar buiten toen ik het deksel demonteerde.
pur heeft luchtvochtigheid nodig om uit te harden en in een gesloten ruimte zit dat niet.
 
Binnenband. Ik heb een poosje geleden een GSX opgehaald die al 15 jaar in de tuin stond. Zat nog 1,5 bar in beide banden. Vul ze desnoods met stikstof, beetje loctite tussen het ventieldopje en je kan tenminste 15 jaar vooruit.
Voorbeeldje is mijn huidige GSX, achter geen binnenband, voor wel binnenband. Achter regelmatig oppompen, voor 1 keer gedaan, bij montage. Das alweer 1½ jaar geleden ofzo.
Ik daag je uit om je banden te vullen zonder stikstof :)
Loctite tussen ventieldopje helpt niet, dat is om stof tegen te houden.(en de lucht ontsnapt toch via andere manieren)
 
Als je ze niet wil bijvullen zijn alle voorstellen van gas en vloeistof natuurlijk onzin. Als je dat lang genoeg laat staan lopen ze leeg. Een vaste stof is dan de enige oplossing.

Pur kan wel prima werken, alleen moet je het niet in 1x allemaal aanbrengen maar in een paar lagen. Het gewicht van een motor kan prima, er komt een lullige 120kg op 1 wiel te staan en nog een stuk minder als de standaard uit staat. Dat kan met gemak, in de bouw krijgt pur veel veel meer te verduren.

Als je niet iets wilt gaan 'maken' dan is een uithardend schuim het makkelijkste. Een quick en dirty fix is overigens gewoon piepschuim halen en de band er vol mee stoppen. Werkt uitstekend, kan de druk prima aan en is ook nog een goedkoop en al uitgehard.

Neem de banden mee en rij langs een spouwmuur isolatie bedrijf en laat ze volblazen met piepschuimkorreltjes + lijm, ben je al helemaal klaar!

En anders wordt het toch echt iets maken, stukken hout, gips, beton, zand (enkel in de onderkant is genoeg waarschijnlijk)...
 
pur werkt prima.
het teveel aan pur komt er vanzelf via het open ventiel weer naar buiten.
wil je niet op je velgen knoeien, dan doe je een slangetje aan je ventiel.
wil je dat het goed verspreid in de band, dan maak je een 2e ventiel tegenover de andere.
zou er wel een binnenband in doen.
Hoe wil jij een tweede ventiel in de binnenband krijgen?
 
Ik zou de (buiten-)banden tijdelijk demonteren, en dan (de banden) in laagjes volpurren. Tussen elke laag pur een dag laten uitharden, en zodra je een voldoende dikke laag hebt de band weer monteren.

Denk er wel om dat:
- doordat Pur uitzet je moet voorkomen dat de band breder wordt. Je moet dit dus tegenhouden....
- je de band alleen maar weer op de velgrand gemonteerd krijgt door er lucht in te blazen. Je moet dus bij het ventiel, en overal in de band tussen velg en pur voldoende ruimte over te laten om lucht te laten stromen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan