spy-ball alarm doet niks meer

Revol

MF veteraan
17 okt 2005
2.644
0
Zeewolde
hallo iedereen die helpt

heb mijn motor net van de winterstalling gehaald, accu erin en proberen te starten, het mocht niet werken.

als ik het contact aanzet dan bewegen de tellers op en neer zoals het hoort, lampen, knippers, toeter alles doet het, behalve de starter.
dus ik zet de motor weer uit en kijk is naar het led lampje van mijn spy-ball, die blijft uit en knippert helemaal niet zoals hij wel zou moeten doen. dus ik die hoge knop van de ab indrukken en daarna kontakt erweer op (dit zou het alarm uit slaapstand moeten halen) maar dat werkt ook niet.

kortom, spyball reageert niet op AB's (heb bijde geprobeerd)
led lampje heeft nog niet een keer geknippert (dus kan de secret code techniek ook niet gebruiken)

nu vermoed ik dat de backup batterij leeg is, die kan alleen geladen worden volgens spy-ball met draaiende motor, maar dan moet wel de startonderbreker eraf voordat ik mijn fiets uberhaupt kan starten zodat de backup batterij opgeladen kan worden.

ik heb de fiets met spyball enal gekocht dus heb geen idee waar die batterij precies zit (heb een hoop draadjes achterin het buddyvakje zitten) maar die lopen naar plekken aan de zijkant waar ik niet bij kan omdat ik die kap er niet af kan halen zonder hem te mollen. heeft iemand ideeén?
 
~SpyBall Royal SCM/TNO Motorfiets alarmsysteem Gebruikershandleiding~
SpyBal1 Royal
De "Royal" is het top-alarm uit de reeks kompakte motorfiets alarmsystemen van SpyBall. Het alarm is goedgekeurd volgens de SCM/TNO eisen en uitgerust met de volgende funkties.

Afstandsbediend (AB) d.m.v. 2 radiografische handzenders, voorzien van de unieke SpyBall Ghost-Code. Deze voorziening zorgt ervoor dat na elke aan/uit- schakeling automatisch een nieuwe code wordt gekozen.
115 dB elektronische sirene met noodstroom voorziening (Ni-Cd accu).
Dubbele automatisch inschakelende motorblokkering.
De "Sleep" funktie verlaagt het stroomverbruik na 5 dagen van 3.15 naar slechts 0.4 mA.
LED melder voor het in/uit- schakelen en testfunktie.
SpyBall's unieke gepatenteerde bewegingsdetektor reduceerbaar met 50% via AB.
Algemene werking

Inschakelen Het alarmsysteem bedient u met de handzenders. Door knop no.1 in te drukken, activeert u het alarmsysteem Dit wordt bevestigd door het lang branden van de knipperlichten De LED zal constant gaan branden Het systeem heeft ca. 40 seconden nodig om zich scherp te stellen. Gedurende deze 40 seconden kunt u de volgende funkties testen. massakontakt- detectie, bewegings-detectie en het stroomonderbrekingscircuit. Indien al deze funkties correct werken, wordt dit bevestigd door het knipperen van de LED Na deze 40 seconden zal de LED langzaam gaan knipperen ten teken dat het alarmsysteem op scherp staat.

LET OP!

Na 5 dagen verlaagt het stroomgebruik van het alarm ("sleep"funktie), dit heeft mede tot gevolg dat de ontvanger niet reageert op de handzender. Om het alarm in dit geval te kunnen bedienen moet de handzender ingedrukt gehouden worden en het kontakt aangezet worden. Nu is het alarmsysteem weer gewoon te bedienen.
Uitschakelen Met toets nr. 1 kunt u het systeem weer uitschakelen. Dit wordt bevestigd door het kort branden van de knipperlichten. De LED zal uitgaan. Indien u de motor niet start binnen ca. 50 seconden, dan zal de motorblokkering automatisch inschakelen. De knipperlichten branden 1x en de LED knippert snel.
Indien u nu het kontakt aan zet, gaat de LED snel knipperen omdat de motorblokkering automatisch is ingeschakeld. Om te starten drukt u 1x op de handzender bij ingeschakeld
kontakt. De LED dooft.

Indien u na het aanzetten van het kontakt, niet binnen 1 minuut de handzender bedient, zal het alarm zich automatisch geheel op scherp zetten en de sirene afgaan.
Beveiliging Direkt na het inschakelen worden de 2 aangesloten stroomcircuits voor het starten van de motor onderbroken. Na 40 seconden is de ultrasone bewegingsdetector actief, het kontaktslot wordt beveiligd tegen oneigenlijk gebruik en de extra massa schakelaar(s) (beveiliging van klepjes. kofferset ed.) staan op scherp. Het systeem is beveiligd tegen sabotage. Indien men de 12V stroomtoevoer onderbreekt, zal de interne accu in het alarm voor de nodige stroom zorgen om de sirene in werking te stellen.
Elke alarmcyclus duurt ca. 30 seconden. Dit gaat gepaard met een werkende sirene en het branden van de knipperlichten. Na deze 30 seconden zet het systeem zichzelf op scherp. Indien u tijdens een alarmcyclus alleen het geluid wil stoppen: druk dan 1 keer op knop nr. 1. Wanneer u het gehele systeem wilt uitschakelen: druk 2 keer op dezelfde knop. Om overlast en een lege accu te besparen kan het systeem max. 6x in alarm gaan.
Let op!! Na de eerste montage dient de noodstroom accu eerst geladen worden door een werkende motor. Na enkele uren is deze funktie stand-by.

Geheugen funktie
Indien tijdens uw afwezigheid het alarmsysteem is afgegaan, wordt dit gemeld met een extra maal branden van de knipperlichten tijdens uitschakelen van het alarmsysteem.
Automatische inschakeling dubbele motorblokkering
Om de beveiliging van uw motorfiets te garanderen is het uitgerust met een automatische inschakeling. Na het uitzetten van het kontaktslot zal, als u vergeet het alarmsysteem te activeren via de AB, het alarmsysteem automatisch na ca. 50 seconden de dubbele motorblokkering in werking zetten.
De automatische inschakeling is eventueel voor onderhoud aan de motor uit te schakelen. Zet het alarmsysteem uit, zet de motor op kontakt, houd knop nr. 2 ingedrukt, zet het kontakt uit. De automatische inschakeling is nu uitgeschakeld; dit wordt bevestigd door 1x branden van de LED en de knipperlichten. Deze funktie werkt slechts 1x maal per programmering.

Instelbare bewegingsdetektor De gevoeligheid van de ingebouwde bewegingsdetektor is d.mv. een trimmer te verstellen (gebruik hiervoor een kleine schroevendraaier). De trimmer bevindt zich naast de konnektor op het alarm. Gevoeliger: met de klok mee draaien, minder gevoelig: tegen de klok in draaien.
Via de handzender kunt u de bewegingsdetektor uitschakelen of de gevoeligheid met 50% reduceren (bijv. bij zeer sterke wind). Druk op knop nr. 1, om het alarmsysteem aan te zetten en houd deze knop ingedrukt totdat de knipperlichten 1 x lang en 3x kort branden. De bewegingsdetector is nu uitgeschakeld voor 1 alarmcyclus.
Om de bewegingsdetector met 50% te reduceren drukt u, nadat u het alarmsysteem heeft aangezet, op knop nr. 2. Het kort branden van de knipperlichten bevestigt dat de gevoeligheid nu gereduceerd is. Bij de volgende alarmcyclus zal het systeem automatisch weer op 100% gevoeligheid staan.

Programmeren van een nieuwe handzender (alleen bij uw Spyball dealerl) Het alarmsysteem is standaard uitgerust met 2 gecodeerde handzenders. Indien één handzender niet meer werkt of verloren is, kunt u een nieuwe handzender (SP-170) programmeren d.m.v. de volgende procedure: plaats de kleine zwarte konnektor~umper (zie aansluit toebehoren) op de 2 draden nr. 11-13, zet het alarmsysteem uit met de nog werkende handzender, druk binnen 20 seconden op knop nr. 1 van dezelfde handzender (dit wordt bevestigd door het 1x branden van de LED en knipperlichten), druk nu op knop nr. 1 van de nieuwe handzender (ook dit wordt bevestigd door het 1x branden van de LED en knipperlichten). Verwijder de zwarte konnektor; de nieuwe handzender is nu geprogrammeerd. Indien deze niet verwijderd is, werkt het systeem niet!!
Programmeren van twee nieuwe handzenders Plaats de kleine zwarte konnektorljumper (zie aansluit toebehoren) op de 2 draden nr. 11-13. Schakel het systeem uit via de noodprocedure (zie pag 6). Druk binnen 20 seconden op knop nr. 1 van de eerste handzender (dit wordt bevestigd door het 1x branden van de LED en knipperlichten), druk nu op knop nr. 1 van de tweede handzender (ook dit wordt bevestigd door het 1x branden van de LED en knipperlichten). Verwijder de zwarte konnektor; de nieuwe handzenders zijn nu geprogrammeerd. Indien deze niet verwijderd is, werkt het systeem niet!
Controleer of beide handzenders werken Om beveiligingstechnische redenen kan het alarmsysteem door slechts 2 handzenders bediend worden. Indien een verloren handzender wordt teruggevonden, zal deze dus niet meer werken, mits u zelf al een nieuwe handzender geprogrammeerd heeft.
Synchronisatie van bestaande handzender
Indien een reeds geprogrammerde handzender een tijd zonderflege batterij is geweest, moet deze na vervanging van de batterij gesynchroniseerd worden met de ontvanger van het alarm. Druk gedurende 1 seconde op knop nr. 1 van de handzender.
Druk opnieuw, maar houdt de knop gedurende 15 seconden vast. De handzender en de ontvanger worden nu opnieuw gesynchroniseerd. Het alarm schakelt nu aanluit.
Batterij vervangen Na verloop van tijd kan het bereik van de handzender terug lopen Dit geeft aan dat de batterij vervangen moet worden. Deze kunt u bestellen via uw dealer onder bestelnummer' SP-O 005,
Noodprocedure reset alarmsysteem Het Spyball motor-alarmsysteem is standaard uitgerust met twee handzenders. In geval van verlies, of niet goed funktioneren van één van de handzenders (lege batterij), is het toch mogelijk om het alarmsysteem te de-activeren middels de unieke security-code. Deze 6- cijferige code staat vermeld op de bijgeleverde SpyBall security pas en is uniek voor elk systeem. Zorgt u ervoor dat u deze security-code altijd bij uw persoonlijke bescheiden draagt!!.
Het verdient aanbeveling om onderstaande procedure eenmaal te proberen. zodat u bij een calamiteit de procedure reeds kent.
Indien het gehele alarmsysteem geactiveerd is
1. zet het motorkonlakt aan, het alarm gaat af,
2. wacht 10 seconden, het alann stopt en de LED start met knipperen,
3. tel het aantal knipperen van de LED, zet het konlakt weer uit nadat het aantal knipperen is overeengekomen met het eerste cijfer van de kode. (voorbeeld. als het eerste cijfer 3 is, zet het kontakt uit na 3x knipperen van de LED),
4. wacht tot de LED weer dooft,
5. schakel het contact nu binnen 3 seconden weer aan en wacht tot het aantal knipperen van de LED het 2e cijfer heeft bereikt. Zet hierna het contact uit. Indien de eerste twee cijfers goed zijn ingevoerd, gaat de LED nu snel knipperen ter bevestiging,
6. schakel het contact nu binnen 3 seconden weer aan en wacht tot het aantal knipperen van de LED het 3e cijfer heeft bereikt. Zet hierna het contact weer uit. Herhaal de procedure voor het 4e, Se en 6e cijfer. Indien de gehele procedure correct is uitgevoerd zullen de knipperlichten branden. Hierna kunt u de motor starten
Indien alleen de motorblokkering geactiveerd is
1. zet het motorkontakt aan, de LED begint snel te knipperen, na 1 minuut zal de LED langzaam gaan knipperen;
2. vervolg nu de procedure vanaf punt 3, zoals hierboven omschreven.
Let op!!
Bovenstaande procedure biedt u de mogelijkheid om tijdens een noodsituatie toch het alarmsysteem uit te schakelen. Uit beveiligingstechnisch oogpunt, zal de motorblokkering zich automatisch inschakelen na ca. 1 minuut nadat het contact weer uit is gezet. Om hierna weer de motor te starten, volgt u bovenstaande procedure.
Attentie!1
Het reinigen van de motorfiets m.b.v. een hogedruk-reiniger. kan ernstige schade toebrengen aan het alarmsysteem. Vermijd het direkt richten van de waterstraal op het alarmsysteem en bescherm het zodanig dat er een minimale hoeveelheid water bij het alarmsysteem kan komen.
Bernardi is niet aansprakelijk voor schade aangebracht door verkeerde toepassingen en installaties van het alarmsysteem. Deze handleiding bevat aanwijzingen, kontroleer ook zelf de verschillende onderdelen van de installatie en neem bij twijfel contact met uw dealer op, of met onze service afdeling.
 
Laatst bewerkt:
dat snap ik allemaal maar ik kan niks vinden wat mij verder helpt, de LED die genoemd word gaat niet aan/knipperen, dus geen van deze procedures kan mij verder helpen :(

dit is de enige manual die ik kon vinden op de spyball website waarbij de afstandbediening lijkt op die van mij mijn afstandbediening is dus zwart met groen randje en 2 groene knopjes

edit: zie net je opvolgende reactie, is er ergens een dradenschema te vinden waar ik die draadjes kan identificeren?

edit2: dat is 1 paperclip, daarmee programeer ik de AB's dus weer in het systeem, maar dan moet ik de noodprocedure uit kunnen voeren, en dat kan niet zonder een werkend LED lampje, of zit ik verkeerd te denken nu?

edit3: ok net even gegoogled, lees nu dat ze genummerd moeten zijn op het kastje zelf, maar weer een nieuwe poging wagen om die kap eraf te krijgen en het kastje te vinden (heb geen idee hoe die eruit ziet maar denk te weten waar ongeveer die zit (in het kontje)

edit4: weet nu dus hoe het kastje eruit ziet dus ga morgen eens even vissen en meten/controleren of dit dan ook werkt. nog een handig linkje (links op verzoek verwijderd
 
Laatst bewerkt:
is dat echt zo makkelijk? beetje simpel alarm dan voor dieven enzo, als ik de bedrading namelijk zo bekijk dan zitten er 2 startonderbrekers op dus zou de stekker losschroeven niet voldoende moeten zijn omdat er dan een gat in het stroom circuit zit voor brandstof pomp en ontsteking. maar zal het morgen eens proberen, niet geschoten is altijd mis :)

bedankt voor de hulo :}
 
Laatst bewerkt:
motor doet het weer, ik heb de spyball eruit gesloopt voor zover ik erbij kon en heb via die grote plug en 2 paperclips het alarm omzeild.

naderhand nog even die backup batterij nagementen, van de 7.2v was er nog maar 1.21 over
 
connector loshalen werkte niet, en ik heb nergens gezegd welke draden je waar moet doorlussen. tuurlijk is die info wel te vinden in de links die ik poste maar dan moet je wel de tekeningen begrijpen, en het koste me 2 uur om het alarm buitenspel te zetten, en die tekeningen die ik gepost heb staan in meerdere topics hier op MF.

maar zal de links naar de tekeningen verwijderen, mocht iemand dan ooit eens een spyball probleem hebben stuur dan een PM naar mij, en als ik overtuigd ben dat je het bij je eigen motor wil uitbouwen en niet bij een gejatte motor dan pm ik wel terug met welke draden je moet doorlussen enzo
 
connector loshalen werkte niet, en ik heb nergens gezegd welke draden je waar moet doorlussen. tuurlijk is die info wel te vinden in de links die ik poste maar dan moet je wel de tekeningen begrijpen, en het koste me 2 uur om het alarm buitenspel te zetten, en die tekeningen die ik gepost heb staan in meerdere topics hier op MF.

maar zal de links naar de tekeningen verwijderen, mocht iemand dan ooit eens een spyball probleem hebben stuur dan een PM naar mij, en als ik overtuigd ben dat je het bij je eigen motor wil uitbouwen en niet bij een gejatte motor dan pm ik wel terug met welke draden je moet doorlussen enzo

ach zo spannend is het ook allemaal niet hoor, want als je het alarm uit wilt bouwen en de kabelboom die erbij hoort volgt, kom je vanzelf uit op de punten waar de startblokkering aangesloten zit, daar is geen schema voor nodig hoor ;)
 
klopt maar in mijn geval moet je dan achterkuip eraf halen om bij het kastje te komen, zijkuipen eraf en de tank eraf halen, en dat was mij teveel moeite, plus dat de monteur die het alarm er heeft opgezet overal krimpkabels met lijm heeft gebruikt bovenop de bestaande draadboom, dus het is een PITA om dat uit mekaar te trekken.

ding was uitstekend gemonteerd, dat kan ik wel zeggen :+

en het zijn er 2 trouwens :P
 
Laatst bewerkt:
schijnt dat de 2 paperclip manier een publiek geheim is, tis niet super lastig om het dradschema van het alarm te vinden, en zodra je dat hebt is het een koud kunstje om uit te vissen wat je moet doorlussen
 
Ach op internet is zelfs te vinden hoe je een atoombom maakt.

Wil het Spyball alarm door de keuring komen dan moet het op een dusdanige plek gemonteerd zijn dat je er niet gemakkelijk bij komt. Bijvoorbeeld eerst de tank verwijderen...

@Revol
Dus nu een batterijtje halen en weer terug monteren?
 
Graag wel even de methoden verwijderen uit de posts en quotes. Is openbaar lastig te vinden, en dat zou beter zo blijven. Niet dat de methode erg ingewikkeld is, maar je hoeft dieven ook weer niet onbedoeld te helpen.
Bij voorbaat dank.
 
heb nog een linkje verwijderd, alles wat rest nu in dit topic aan methodes werken alleen als je de code van het alarm hebt, of de afstandbediening, het doorlussen wat genoemd werd met draad 11 en 13 is alleen voor het programeren van de afstandbediening en werkt dus niet om het alarm uit te zetten zonder de afstandbediening.
 
Beste mensen,
Mijn Spyball doet ook niks meer!
Thuis gekomen, de motor (goed!) gewassen, binnen gezet om een Garmin Zumo te installeren en toen......
Jammer ze hebben een voeding van m'n handvat bekabeling gebruikt voor een + aansluitingen die ik nou net wilde gaan gebruiken voor de voeding van m'n Zumo, dan maar ergens andes vanaf gehaald!
Battery weer aangesloten, toen viel m'n oog op het Ledje van de Spyball dat zwak(!!) brande.
De direkte voeding van de battery losgehaald en nog steeds maar minder fel gaf het Ledje wat licht! :?
Er was ook geen reactie meer op de AB's, het bleef aan! Motor starte normaal, de zwevende zekering van de Spyball eruit, geen Led licht meer (zo heb ik het nu nog laten zitten).
Verder werkt alles behalve het alarm!
Kan dit vocht zijn van het wassen? Zal ik dan later weer het zekeringetje terug stoppen om te zien dat het is opgelost?
Of is die unit nu kapot? :(
Het schijnt gevoelig te zijn voor vocht/water, jammer, vooral voor op de motor, waar het toch goed waarschijnlijk is dat het vochtig kan worden!
Moet ik nu bang zijn dat hij m'n batterij leeg trekt via die andere + kabel/voeding als het inwendig lekstroompjes heeft??!
Jammer, heeft het altijd (2jaar) goed gedaan, leuk extraatje
Gr
Kees
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal ik ben nieuw op dit forum.Zal me even voorstellen ik ben Dennis.
Ik heb een probleem met mijn spy ball alarm. Afstandsbedieningen werken niet meer alles geprobeerd van batterij tot aan synchroniseren van kastjes. Iemand nog een idee. Ik kom er niet meer uit . Heb niets gek gedaan motor weggezet naar ritje, en daarna deed hij niets meer. Het rare is dat ik de motor wel kan starten, maar led blijf knipperen. Maar als ik ga rijden zet hij het alarm op scherp. Ik wil hem er eigenlijk uit hebben het alarm kan iemand mij daar bij helpen.

Mvg dennis
 
Zelf heb ik een extra schakelaar tussen de startonderbreker gezet.
Kan ik altijd starten.
In het verleden ook wel eens problemen mee gehad.
Tja en als je dan ergens op vankantie ben in verweggistan tja dan moet je toch wat.
Heb ik het zo maar opgelost.
Spyball werkt nog steeds.
Motor staat soms ruim twee jaar stil.
accu der in en opstarten.
spyball doet het altijd bij mij zelfs naar twee jaar geen stroom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan