Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Lady X heeft gelijk, als zoiets in NL zou gebeuren staat d ehele EU op de kop, daar is het -kennelijk-normaal /wordt getolereerd. en ja, dan kun je een heel volk/cultuur over 1 kam scheren.
 
Ja prima maar Sammie je zit A. op motorforum en B. in een topic over Vietnam dus dat heeft heel weinig te maken over dierenmishandeling waar we allemaal wel over eens zijn dat het niet goed is dus ik begrijp niet welk punt je wil maken. Daarnaast heeft een Admin al aangegeven dat het onderwerp is afgesloten.

Als jij je superieur voelt boven alle Aziaten prima maar doe dat dan ergens anders, denk dan gelijk even hoe superieur en beschaaft wij met dieren omgaan en vertel hoe goed wij bezig zijn met bio industrie plofkippen en varkens in kleine hokjes.
 
Ik vond stokbrood ei altijd wel ideaal om mee te nemen naar het strand dan nog even wat bier inslaan bij de super ( met al die Russische wodka overal) en dan genieten van het Nha Trang strand en al die kleine krabbetjes die over het strand rennen
 
Landkaarten

Op de (commerciële) website Reisboeken Vietnam is ook veel informatie over Vietnam te vinden. Ik vond ook nog een stukje over landkaarten:
“In boekhandels in Hanoi en Ho Chi Minh City kunt ook een kleine atlas kopen: de Vietnam Travel Atlas en de nog gedetailleerdere Vietnam Administrative Atlas. Zo'n boekje is natuurlijk iets zwaarder dan een kaart, maar ook steviger, makkelijker vast te houden. Deze Vietnamese alternatieven bevatten prachtige kaarten, maar helaas geen index.”

Er staan helaas geen gegevens over schaal etc. bij. Dus maar even googlen.

Vietnam Administrative Atlas
Ik citeer van internet:
Each province is set on a page of Atlas. This map includes geographic name, border of communes, administrative center at all levers, road traffic system, irrigation system… The users can seach place-name at the addendum.
- Size: 42 x 64 cm (A2)
- Page number : 121 pages
- Printing: Offset printing.
- Color: Full color

En de prijs is $84,49. Duidelijk “te”: te groot, te zwaar, te duur.

Vietnam Travel Atlas
Als ik daarop google kom ik verschillende versies tegen in verschillend formaat en verschillende of onbekende schalen. Als ik weer in Nha Trang kom zal ik eens kijken wat ze daar hebben. Ik laat het resultaat wel weten. Voorlopig hou ik het bij mijn bestaande kaart. Dat is de 1:600.000 kaart van Reise Know How op hetzelfde website.
 
Ja prima maar Sammie je zit A. op motorforum en B. in een topic over Vietnam dus dat heeft heel weinig te maken over dierenmishandeling waar we allemaal wel over eens zijn dat het niet goed is dus ik begrijp niet welk punt je wil maken. Daarnaast heeft een Admin al aangegeven dat het onderwerp is afgesloten.

Als jij je superieur voelt boven alle Aziaten prima maar doe dat dan ergens anders, denk dan gelijk even hoe superieur en beschaaft wij met dieren omgaan en vertel hoe goed wij bezig zijn met bio industrie plofkippen en varkens in kleine hokjes.

ohja, zie jij een vergelijking ergens? dan heb je 't wel goed rammelen..
 
Sammie en anderen: Kappen en on topic!
Open maar lekker een topic over het dierenleed in de wereld* maar vervuil dit topic er niet mee svp.
Reacties hierover via pm, en niet meer hier. Weg! Kssst!




*Of dat topic open blijft durf ik niet te garanderen
 
Laatst bewerkt:
Vietnam is een land dat niet zo erg word beinvloed door de wereld economie. Dat maakt het naar mijn idee een mooi en bijzonder land, misschien zelfs een bewijs voor een goed werkende communisme? Hoe denken jullie daar over?

Ik ben gek op Vietnam, en zal dan ook zo lang ik het me kan veroorloven ieder jaar proberen terug te komen... Er is geen baby die mij tegenhoud :-)
 
Engelse les

In een eerdere post gaf ik al aan dat Minh Engelse les geeft aan een aantal kinderen uit de buurt. Ze is nu ruim een jaar bezig. En dat begint langszamerhand zijn vruchten af te werpen. Bij de start waren de meeste van gemiddeld niveau. Bij de laatste toetsen kort geleden hebben bijna al haar studenten als beste van hun klas gescoord. Binnenkort komt er een grote toets als afsluiting van het semester. Afwachten of ze dan allemaal bovenaan staan.

Wat daar nog aan moet worden toegevoegd is dat ca. 2/3 van de kinderen op school 2 keer per week bijles krijgt van de leraar. Minh geeft maar 1 keer per week les. Verschil is wel dat het kleine groepjes zijn (max. 6 kinderen) en dat streng de hand wordt gehouden aan het maken van huiswerk. Voor elke les is een korte toets. Drie keer een slecht resultaat en ze kunnen gaan.

Ik vraag me af wat de leraren en leraressen, die Engelse bijles geven, hiervan denken. Kinderen, die geen bijles krijgen, scoren als beste. Lijkt me frustrerend als de “eerste de beste buitenstaander” betere resultaten boekt. Kan ook zijn dat ze gewoon hetzelfde denken als veel Vietnamezen: “ik krijg mijn geld en verder zal het me allemaal worst zijn”. Geloof ik eigenlijk eerder.

Minh vindt in ieder geval de resultaten een stimulans om op de ingeslagen weg door te gaan.
 
Vietnam is een land dat niet zo erg word beinvloed door de wereld economie. Dat maakt het naar mijn idee een mooi en bijzonder land, misschien zelfs een bewijs voor een goed werkende communisme? Hoe denken jullie daar over?
@MarvelousM. Dat deze discussie een heleboel flessen Dalatwijn zal kosten. :P
Hier geen commentaar. O-)

Voor degenen, die dit topic niet helemaal hebben gevolgd, MarvelousM is een frequent bezoeker van Vietnam. Hij weet waar hij over praat en doet dat uit eigen uitgebreide ervaring. We hebben over heel veel zaken dezelfde mening maar uiteraard zijn er ook verschillen.
 
Laatst bewerkt:
Engelse les

In een eerdere post gaf ik al aan dat Minh Engelse les geeft aan een aantal kinderen uit de buurt. Ze is nu ruim een jaar bezig. En dat begint langszamerhand zijn vruchten af te werpen. Bij de start waren de meeste van gemiddeld niveau. Bij de laatste toetsen kort geleden hebben bijna al haar studenten als beste van hun klas gescoord. Binnenkort komt er een grote toets als afsluiting van het semester. Afwachten of ze dan allemaal bovenaan staan.

Wat daar nog aan moet worden toegevoegd is dat ca. 2/3 van de kinderen op school 2 keer per week bijles krijgt van de leraar. Minh geeft maar 1 keer per week les. Verschil is wel dat het kleine groepjes zijn (max. 6 kinderen) en dat streng de hand wordt gehouden aan het maken van huiswerk. Voor elke les is een korte toets. Drie keer een slecht resultaat en ze kunnen gaan.

Ik vraag me af wat de leraren en leraressen, die Engelse bijles geven, hiervan denken. Kinderen, die geen bijles krijgen, scoren als beste. Lijkt me frustrerend als de “eerste de beste buitenstaander” betere resultaten boekt. Kan ook zijn dat ze gewoon hetzelfde denken als veel Vietnamezen: “ik krijg mijn geld en verder zal het me allemaal worst zijn”. Geloof ik eigenlijk eerder.

Minh vindt in ieder geval de resultaten een stimulans om op de ingeslagen weg door te gaan.

Naar mijn mening is je vrouw, didactisch gezien, goed bezig! Kleine groepen = meer aandacht. Maar dat is nog geen garantie tot succes.
Ik neem aan dat de toets gaat over de voorgaande les, voordeel is dat studenten druk voelen om thuis nog aandacht te besteden aan de behandelde stof. En drie keer slecht scoren vervolgens uit de les zal ook een externe motivatie zijn.
Dit kun je doen als je een homogene groep hebt qua (voor)kennis/uitgangspositie. Dit kan je ondervangen door in de eerste les een toets af te nemen om de uitgangspositie te bepalen waar je als docent op kunt inspelen. Tevens kan je dan vaststellen of er veel verschil is in kennis nivo bij de leerlingen. Je kunt de groep dan eventueel aanpassen.
Verder is het handig om per les vast te stellen welke doelen je wilt behalen/ wat de studenten er van op hebben moeten steken. Hierdoor kan je als docent verantwoorden waarnaar je streeft ofwel wat moeten de leerlingen aan het eind kunnen. De toets op school kunnen maken, natuurlijk!
Om te variëren in je didactische werkvorm ( niet altijd maar toetsen en frontaal lesgeven), zou je vrouw ook aan de leerlingen kunnen vragen alvast de volgende bijles stof te bestuderen. Je kunt dan vervolgens tijdens de bijles daar als docent vragen over stellen, student vragen daar zelf kort een lesje over te geven (altijd leuk, doe mij eens na als leraar). Leren gaat sneller als het niet te schools is, maarja het (actief betrekken van de leerling) moet wel passen in de onderwijscultuur.
 
Laatst bewerkt:
Vietnam is een land dat niet zo erg word beinvloed door de wereld economie. Dat maakt het naar mijn idee een mooi en bijzonder land, misschien zelfs een bewijs voor een goed werkende communisme? Hoe denken jullie daar over?

Ik ben gek op Vietnam, en zal dan ook zo lang ik het me kan veroorloven ieder jaar proberen terug te komen... Er is geen baby die mij tegenhoud :-)


Ze hebben volgens mij dezelfde deal gemaakt als Cuba in'61
 
Omdat voor Minh het schrijven in het Nederlands toch wat moeilijker is dan spreken heeft ze haar antwoord in het Engels geschreven.

@ Jansovic: Thanks for your compliment. I'm a newcomer in teaching, so I still need to learn a lot. Your advices are valuable. I am trying to give the students an active role in the class. For example, I let them to prepare the new words of English and tell the class what they have found. I am aware of the different levels of students: if one starts with lower level, I pay more attention and try to explain to him what he missed. As long as he tries to learn, he will not be out of the class. Summary and lesson purpose are also important, as you said. I try to make them see the forest instead of the trees :-) If you have more tips for teaching, very welcome. Or you can also email to Fred.
 
The greatest Trek Vietnam

Ik kwam gisteren via een gedownloade app op
met als titel: The Greatest Trek Vietnam - Official Trailer (Motorcycle Vietnam Documentary). Op deze pagina staan een zestal films over deze tocht. Ik wil deze zeker gaan bekijken.
 
Foto’s

Ik vond toevallig een aantal foto’s terug die ik in het halfjaar in HCM heb gemaakt. Ik had speciaal voor die reis een digitale camera gekocht. En gezien de kosten van het gehele project en de prijzen van camera’s in die tijd was alleen een tweedehands met een resolutie van (als ik het formaat van de foto’s bekijk) 320*240 haalbaar. En dat is ook heel duidelijk zichtbaar: je kunt zo ingeveer elke afzonderlijke pixel zien. Ik dacht dat ik er ongeveer fl.300 voor moest betalen.

De reden om het ondanks de hoge prijs en lage resolutie toch te doen was simpel. Ik maakte in die tijd uitsluitend dia's. En een fotoscanner ook geschikt voor dia's was in die tijd onbetaalbaar. En ik wilde het thuisfront toch op de hoogte houden.

Niettemin misschien toch leuk om ze hier te plaatsen om een indruk te geven, waar ik een half jaar heb doorgebracht. Ik woonde in een klein zijstraatje van Nguyen Dinh Chieu street in district 3.

Buiten, begane grond
full


Buiten 1e verdieping
full


Buiten 2e verdieping
full


Dit is het straatje waar ik woonde
full


Tijdens mijn verblijf werd de straat geasfalteerd.
full


full


full



Morgen foto’s van de binnenkant.
 
Laatst bewerkt:
Nog een aanvulling op de foto van "het straatje waar ik woonde”. Ik stond voor mijn huis en fotografeerde richting Nguyen Dinh Chieu street. Mijn huis was aan de linkerkant op de foto (niet te zien). Het grote hek aan de rechterkant was van een pagode. Als ik eind van de middag voor mijn huis op Minh zat te wachten tot ze van haar werk kwam, kwamen de monniken vaak langs. We probeerden dan wat met elkaar te praten. Ik probeerde hun wat Engels te leren en zij mij wat Vietnamees. Beide was tot mislukken gedoemd. Het was wel altijd heel gezellig. Ik heb voor een goed contact ook nog een keer een dienst meegemaakt.

De foto's van de buitenkant zijn vanaf een balkon van de pagode genomen.

Als we in HCM verblijven loop ik nog wel eens door het straatje. Het hotel waar we altijd verblijven is een paar straten verder. Het huis bestaat nog steeds en is voor zover ik weet nu “normaal” bewoond en niet verhuurd. De pagode is al een aantal jaren weg. Er is eigenlijk niet zoveel meer herkenbaar van de foto.
 
Foto’s (2)
=======
Ik had het huis gemeubileerd en voor een half jaar gehuurd. Op mijn verzoek zijn er o.a. ook nog een wasmachine, een strijkijzer en een telefoon bijgekomen. En met 1 maand huur had de eigenaresse die er al zeer riant uit. Niettemin, ik heb er erg prettig gewoond.

Woonkamer met zithoek. De opening achterin is naar de trap, de eetkamer, ehhh de ruimte waar de eettafel net paste en naar rechts de keuken en het toilet.
full


Het was kerstmis, dus moest er een kerstboom komen. Gewoon in HCM te koop. De muurposter (iets van 4*5 m.) was –of all places- van de Keukenhof.
full


De eet”kamer”....
full


...met de wasmachine
full


Mijn slaapkamer op de 1e verdieping. In een andere kamer op de eerste verdieping stond een bureau, waar ik mijn computer op had geïnstalleerd.
full


Deur naar het terras op de 2e verdieping.
full


“Rotstuin” op het terras.
full


Uitzicht vanaf het terras op de 2e verdieping.
full


Omdat het te moeilijk was om een eigen motorfiets te kopen heb ik maar een fiets gekocht. Met de beschermbeugels van het stuur op polshoogte van de motorfietsberijders was er goed mee te rossen in het spitsuurverkeer van HCM. Als ze je van de weg willen rijden, -wat vaak gebeurt want als fietser hoor je er niet bij-, kon je je met deze fiets aardig staande houden: beetje hangen, beetje duwen, beetje mikken met het stuur..... Ik amuseerde me wel.
full
 
Laatst bewerkt:
@Jaap43
Je hebt precies het goede deel van de straat te pakken: hij is zo’n 4 km. lang. Maar het klopt, dit is het deel dat in district 3 ligt. Mijn zijstraatje is links onderaan op de Google opname, ca. 1 cm. rechts van “Chieu”.

Op de link bij de vraag “is dit de pagode” krijg ik de kaart van NL te zien. Dus nee, dat is hem niet. :)
Ik verwacht ook niet dat hij op enige kaart te zien zal zijn, het was maar een hele kleine ter grootte van een woonhuis.
 
Et voila: Nguyen Dinh Chieu street 361/22.

361 is het “huis”-nummer van de zijstraat, 22 is het kleinnummer: het nummer van het huis in die zijstraat. Voor wie in de buurt is....

full
 
Foto’s (3)
=======
Een paar opnames van Minh’s middelbare school in Nha Trang. Foto 2 en 3 zijn van haar klas. Ze zijn een aantal jaren geleden gemaakt, maar het zou Minh niet verbazen, als dezelfde banken er nog steeds staan.

full

full

full
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan