Kabelboom / instrumenten opnieuw aansluiten

joshualoman

MF'er
25 mrt 2012
156
0
Herwen
Hallo allen,

Ik heb een SV650 projectje gekocht, die ik in de winter hier en daar ga opknappen.

Er zit een custom koplamp op, met een custom km tellertje die werkt met zon magneetje bij het wiel.. waardeloos dus. Ook zijn de stekkers van de kabelboom afgeknipt die normaal gesproken aangesloten worden op de originele km/rpm unit. één groot zooitje dus.

Nu heb ik een nieuwe universele RPM-metertje en KM-teller(waar wat ledjes in zitten voor neutraal, knipperlicht etc), en deze wil ik uiteraard aansluiten op de originele bekabeling.

Hoe kan ik het beste te werk gaan om uit te vogelen welke kabels/aders voor welke functie zijn? Dus welke ik moet hebben voor de RPM weergave, KM/H weergave en de verschillende lampjes. Misschien met een multimeter testen o.i.d.?

Thanks!
 
Oh? Ik weet niet beter dan dat er een weerstand voor de led moet worden geplaatst.
Vaak zijn dat 3 volt dingetjes, maar zou kunnen dat je gewoon 12v leds kan monteren.

Als je puur een losse led met twee pootjes die je nog op een print moet solderen bedoelt, dan heb je gelijk. Maar een willekeurig LED indicatielampje zoals verkocht bij de automaterialenzaak is gewoon al geschakeld voor 12 volt. Losse led's verkopen ze daar niet eens.
 
Laatst bewerkt:
Het is inderdaad een 12v led met behuizing en kabels eraan. Vergelijkbaar met deze:

Zoeken

Oja, gister even gekeken naar de originele snelheids sensor, en hier is niets aan verknipt. de drie draadjes die dus uit de sensor komen gaan dus nog netjes via een stekker de kabelboom in. Hoef ik dus alleen het roze draadje af te knippen.
 
Laatst bewerkt:
Het is inderdaad een 12v led met behuizing en kabels eraan. Vergelijkbaar met deze:

Zoeken

Oja, gister even gekeken naar de originele snelheids sensor, en hier is niets aan verknipt. de drie draadjes die dus uit de sensor komen gaan dus nog netjes via een stekker de kabelboom in. Hoef ik dus alleen het roze draadje af te knippen.

Volgens het schema gaat die kabel toch echt via de teller, dus even meten of er spanning op staat bij contact aan. Het zou kunnen, maar ook van niet. Ik ben wel vaker fouten of (bewust?) versimpelde schemas tegen gekomen, zeker als het een schema is wat niet door de fabrikant is uitgegeven...
 
Laatst bewerkt:
Volgens het schema gaat die kabel toch echt via de teller, dus even meten of er spanning op staat bij contact aan. Het zou kunnen, maar ook van niet. Ik ben wel vaker fouten of (bewust?) versimpelde schemas tegen gekomen, zeker als het een schema is wat niet door de fabrikant is uitgegeven...

Of ik heb niet goed gekeken.. dat zou het eerder zijn haha :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan