Magiclight op allroad motor

Kwafo

MF'er
26 feb 2013
46
2
Veghel
Beste motorrijders!

Ik heb een vraagje.

Ik mountainbike veel en heb twee van deze magic lights (zie foto en link)
http://www.magiclight.co.za/products/bike-lights/ML1000-bike-light
21a2f943eda045e28a63e714fcf29a3f-30092011-121856.jpg


Deze werken met een accu met een display die als hij vol is op 8V staat en als hij bijna leeg is rond de 7V staat (ik ga er dus vanuit dat dit lampje op 8V werkt.

Nu wil ik deze lampen koppelen aan mijn all road motor, een oude honda transalp


heeft iemand hier wat tips voor hoe ik dit voor elkaar kan krijgen? zijn er omvormers ofzo te koop of kan ik werken met weerstanden etc. Heb wel een beetje basiskennis van elektro maar niet heel veel zoals jullie zien in deze vraag ;-)
 
oké even weer een update!

Het is gelukt, heb de twee lampjes werkend gekregen! even nog nieuw schakelaartje kopen want eentje werkte niet wat resulteerde in twee gefrituurde step down chipjes, was die ene reserve toch te weinig.

twee lampjes op een kaart werkt niet, te veel ampère, dan kunnen ze niet beide tegelijk aan (voor iemand die later een soortgelijk projectje wild doen)

Licht opbrengst is goed, werkt prima als mistlicht en tevens waarvoor ze bedoeld zijn;
off-road extra zicht aan de voor-zijkant van de motor in het donker

Ik heb de volt regulatoren geplaatst in een waterdichte box bij het luchtinlaat. redelijke droge plek en daar is het altijd lekker koel.

bedankt voor alle hulp en ik laat nog een plaatje zien als het helemaal klaar is!
 
Mooi dat het is gelukt! Ben benieuwd naar de foto's!

Ze gingen niet stuk door de schakelaar. Want dat is onmogelijk. Wellicht iets verkeerd gedaan? Twee op 1 kan inderdaad niet. (Dan zou je minimaal 16V nodig hebben...)
 
Oke, hier wat foto's heb echter geen foto's van in het donker, misschien kan ik deze vanavond nog maken na mijn werk

niet voor op de openbare weg :] redelijk verblindend om als normaal licht te gebruiken
muh0uq.jpg


De volt regulatortjes (handige dingen!) - let niet op de etos sluikreclame :P
ok060o.jpg


Gekoppeld aan het achterlicht en netjes weggewerkt
gaat dus nu alleen aan als ik contact maak en ze aanklik (achter de lampjes zit knopje) Ook zijn ze demontabel (als je weet hoe) en kan ik ze aan de accupack koppelen dus nog steeds los te gebruiken *D
v5cwwj.jpg



Nogmaals, bedankt mensen! zonder jullie hulp was me dit niet gelukt *O*
 
Even een updatje.

Ik merk dat ik de lampen alleen als mistverlichting aan doe omdat ze echt te fel zijn en ander mensen verblinden, dat wil ik natuurlijk niet :-p

Graag zou ik op een of ander manier er voor willen zorgen dat ze niet omhoog schijnen

nu had ik twee ideeën, het eerste idee weet ik niet of het werkt, en voor het tweede idee weet ik niet waar ik de benodigdheden vandaan moet halen


idee 1:
Een soort kapje maken dat er voor zorgt dat de lichtbundel niet naar boven schijnt... Ik heb het idee dat het kapje dan vrij lang moet zijn om echt effectief te zijn.

idee 2:
Een soort van bolle lens plaatsen ofzo, die je op meer van die mistlampen en groot licht ziet, deze bundelen het licht geloof ik? Maar waar kan ik in hemelsnaam een lens vinden voor op de lampjes die ook het licht nog eens goed buigen, anders verblind ik nog effectiever mensen




alle ideeen en opmerkingen zijn welkom!
 
Draai het voltage eens omlaag, wellicht zijn ze dan minder fel. Je zou dan een schakelaar kunnen maken waardoor je wisselt tussen fel en niet fel.

Een lens zou ook kunnen, maar het zal lastig worden lenzen te vinden die precies passen.

Overigens mag je deze verlichting op de openbare weg officieel niet voeren, want er zit een E-keur op voor mistverlichting.
 
Even een updatje.

Ik merk dat ik de lampen alleen als mistverlichting aan doe omdat ze echt te fel zijn en ander mensen verblinden, dat wil ik natuurlijk niet :-p

Graag zou ik op een of ander manier er voor willen zorgen dat ze niet omhoog schijnen

nu had ik twee ideeën, het eerste idee weet ik niet of het werkt, en voor het tweede idee weet ik niet waar ik de benodigdheden vandaan moet halen


idee 1:
Een soort kapje maken dat er voor zorgt dat de lichtbundel niet naar boven schijnt... Ik heb het idee dat het kapje dan vrij lang moet zijn om echt effectief te zijn.

idee 2:
Een soort van bolle lens plaatsen ofzo, die je op meer van die mistlampen en groot licht ziet, deze bundelen het licht geloof ik? Maar waar kan ik in hemelsnaam een lens vinden voor op de lampjes die ook het licht nog eens goed buigen, anders verblind ik nog effectiever mensen




alle ideeen en opmerkingen zijn welkom!

Dat zal niet echt haalbare kaart worden ben ik bang. Deze LED's hebben met deze lenzen in deze behuizing een flinke stralingshoek. Dat los je niet één twee drie op.

Howto: Zelfbouw mini LED verstralers. (3W Luxeon)

De LED's in dit zelfbouw topic hebben een stralingshoek van slechts 6o. Maar op een afstand van bijvoorbeeld 50 meter is dat toch nog altijd een cirkel met een flinke doorsnede. Dus verblindend. In een koplamp zit een projector die het licht nauwkeurig afkapt zodat er boven een bepaalde lijn geen licht schijnt en dus tegenliggers niet kan verblinden. Dat is gewoonweg erg lastig te realiseren denk ik. De lenzen van de LED's die jij gebruikt hebben waarschijnlijk al een hoek van meer dan 28o...

Het beste is om Cree XP-G LED's en lenzen te gebruiken, die geven wel iets minder licht dan de XM-L maar er is wel een kleine stralingshoek. De buis waarin de LED's zitten schuin af te zagen om het licht een beetje af te kappen. Als je ze dan goed richt zal het nauwelijks verblindend zijn.

Maar deze aan te passen is lastig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan