Hoelang mag motor zonder koelvloeistof staan?

KeesH

MF veteraan
29 jul 2006
3.391
431
Hallo heren/dames,

Gisteren heb ik de koelvloeistof van de motor afgetapt. Daarna de radiator eraf gehaald, nu heb ik mooi ruimte om e.e.a. schoon te maken. Mijn vraag is hoe lang ik het motorblok en koelsysteem (radiator) zonder koelvloeistof mag laten staan. I.v.m. o.a. corrosie (aluminium). Kan het kwaad dat deze een week zonder koelvloeistof staan?

Gr. Kees
 
Ook jij bedankt voor je waardevolle vermelding, je hebt de wereld weer een stukje verbeterd. Gelukkig heb jij wel alle wijsheid in pacht.

@ kees, hij zie dit met een dikke knipoog he? :) Was niet serieus bedoelt. _O-

Ik ben t wel met jouw filosofie eens dat je nog altijd zelf je conclusie moet trekken op een forum. Kan ik alleen nog maar aan toe voegen dat voor dit forum geld hoe langer je hier ronddwaalt en hoe meer je meeleest des te beter je weet welke personen je serieus kunt nemen. :+
 
Ik ben best een trouwe forumbezoeker (sinds 2006 ofzo), maar lees vele malen meer dan dat ik post. Wat mij stoort is dat er mensen zijn, die anderen uit het niets 'negatief bejegenen' terwijl ze geen flauw benul hebben van wie er aan de 'andere kant van de lijn' zit. 'Automatische gedachten' noemen ze dit. En natuurlijk zijn er 'mindere goden' op het forum welke domme vragen stellen, of het 'juiste antwoord' willen horen. Maar dat geldt zeker niet voor iedereen.

Ik vraag me wel eens af of deze personen in de gaten hebben welke indruk ze achterlaten op nieuw forumbezoekers, welke nietsvermoedend een vraag stellen en vervolgens te kakken worden gezet. Heel jammer, en slecht voor het imago van MF.

Smiley's zijn een leuke toevoeging maar de toon van een bericht zelf vind ik veel belangrijker. Ik maak dan bij die personen ook wel eens een soortgelijke opmerking terug, misschien dat ze er dan eens over na gaan denken hoe ze overkomen.

Voor de rest: dank voor je reactie. :)
 
Laatst bewerkt:
Maak er alleen geen -jaren- van , waterpompen van auto's hebben nogal eens de neiging
na demontage naar den hufters te gaan na een lange tijd in de schuur.

Iedergeval die van oudere BMW's , die kunnen daar niet zo best tegen.

Al het andere? Heeft er niks van.
 
Maak er alleen geen -jaren- van , waterpompen van auto's hebben nogal eens de neiging
na demontage naar den hufters te gaan na een lange tijd in de schuur.

Ja, maar ik denk dat het meer door stilstand komt, dan door gebrek aan koelvloeistof. Heb eens een FZR750 gehad die jaren stil had gestaan. Alle vloeistoffen zaten er al die tijd gewoon in. Maar toch was de vloeistofpomp naar de kloten.
 
Ik ben best een trouwe forumbezoeker (sinds 2006 ofzo), maar lees vele malen meer dan dat ik post. Wat mij stoort is dat er mensen zijn, die anderen uit het niets 'negatief bejegenen' terwijl ze geen flauw benul hebben van wie er aan de 'andere kant van de lijn' zit. 'Automatische gedachten' noemen ze dit. En natuurlijk zijn er 'mindere goden' op het forum welke domme vragen stellen, of het 'juiste antwoord' willen horen. Maar dat geldt zeker niet voor iedereen.

Ik vraag me wel eens af of deze personen in de gaten hebben welke indruk ze achterlaten op nieuw forumbezoekers, welke nietsvermoedend een vraag stellen en vervolgens te kakken worden gezet. Heel jammer, en slecht voor het imago van MF.

Smiley's zijn een leuke toevoeging maar de toon van een bericht zelf vind ik veel belangrijker. Ik maak dan bij die personen ook wel eens een soortgelijke opmerking terug, misschien dat ze er dan eens over na gaan denken hoe ze overkomen.

Voor de rest: dank voor je reactie. :)

Dat ben ik niet met je eens.
Dan moet je elkaar maar op gaan bellen.

Je kan niet van een geschreven tekst gaan verwachten dat het altijd overkomt zoals het bedoeld is, en daar, ja echt waar, zijn de smileys dus voor uitgevonden. Om de toon/houding/etc van een bericht mee te verduidelijken.

Als je een gesprek hebt met iemand pik je dit soort dingen vanzelf op, onder andere afhankelijk van de toon, houding, klemtonen, en dergelijke. Sarcasme idem.

Bij een geschreven tekst zijn dit soort dingen moeilijker op te pikken. Smiley erbij en dat maakt alles een stuk duidelijker. En mocht er wel een keer iets gezegd worden wat je niet aanstaat, dan zeg je er wat van op een normale manier en er is niets aan de hand. Met uitzondering van de leeftijdskaart die nogal eens wordt gespeeld in een discussie, maar dat terzijde. :)
 
Laatst bewerkt:
Dat ben ik niet met je eens.
Dan moet je elkaar maar op gaan bellen.

Je kan niet van een geschreven tekst gaan verwachten dat het altijd overkomt zoals het bedoeld is, en daar, ja echt waar, zijn de smileys dus voor uitgevonden. Om de toon/houding/etc van een bericht mee te verduidelijken.

Als je een gesprek hebt met iemand pik je dit soort dingen vanzelf op, onder andere afhankelijk van de toon, houding, klemtonen, en dergelijke. Sarcasme idem.

Bij een geschreven tekst zijn dit soort dingen moeilijker op te pikken. Smiley erbij en dat maakt alles een stuk duidelijker. En mocht er wel een keer iets gezegd worden wat je niet aanstaat, dan zeg je er wat van op een normale manier en er is niets aan de hand. Met uitzondering van de leeftijdskaart die nogal eens wordt gespeeld in een discussie, maar dat terzijde. :)

Ik doel voornamelijk op mensen die met 1 of 2 zinnen erg cynisch/sarcastisch/negatief getinte opmerkingen maken richtingen anderen, zonder inhoudelijk iets aan de discussie (te willen) toevoegen.

Kan wel namen gaan noemen, maar dat vind ik niet nodig. Jij kent die personen ook wel, ik vind het jammer. Ze komen vaak erg arrogant over.

Bovendien: in een tekst een bepaalde toon 'versleutelen' is wel degelijk mogelijk. Dit kan nog wel eens handig zijn bij het maken van zakelijke brieven (sollicitatiebrief, klachtenbrief etc.).
 
@ kees, hij zie dit met een dikke knipoog he? :) Was niet serieus bedoelt. _O-

Ik ben t wel met jouw filosofie eens dat je nog altijd zelf je conclusie moet trekken op een forum. Kan ik alleen nog maar aan toe voegen dat voor dit forum geld hoe langer je hier ronddwaalt en hoe meer je meeleest des te beter je weet welke personen je serieus kunt nemen. :+


Dat wordt dan een kort lijstje serieuze forummers. })
 
Theoretisch is iedere stof uiteraard een geleider ;)


Oja..... ?? en wat is de geleidbaarheid van gedemineraliseerd water dan? of van olie?

Hoe dan ook deze discussie kunnen we heel lang mee door gaan, gewoon water zit ongeveer rond de 20µs/cm en zou in theorie dus een ideale geleider zijn.... of het daadwerkelijk verschil maakt voor de kwaliteit van het koelsysteem durf ik dan niet te zeggen...

;)
 
Oja..... ?? en wat is de geleidbaarheid van gedemineraliseerd water dan? of van olie?

Hoe dan ook deze discussie kunnen we heel lang mee door gaan, gewoon water zit ongeveer rond de 20µs/cm en zou in theorie dus een ideale geleider zijn.... of het daadwerkelijk verschil maakt voor de kwaliteit van het koelsysteem durf ik dan niet te zeggen...

;)

Er zit zoveel troep in het gemiddelde koelsysteem, dat gedemineraliseerd water geen ruk uitmaakt. Het is toch weer vervuild en zal lekker geleiden. Dat is de reden, dat er aan koelvloeistof het e.e.a. wordt toegevoegd, om corrosie tegen te gaan.
 
Zo lang je de waterpomp erg goed inspecteert. Als die al op zijn eind is en je laat hem een paar weken droog liggen, gaat hij altijd lekken na (her) installatie. Aan de andere kant had je dan dus toch een nieuwe pomp moeten monteren.
 
Ook jij bedankt voor je waardevolle vermelding, je hebt de wereld weer een stukje verbeterd. Gelukkig heb jij wel alle wijsheid in pacht.

Dank je wel en was het maar waar. Was niet de bedoeling je te kwetsen hoor, maar enige logica zit toch wel in mijn antwoord - of niet? ;)
Zou wel wat olie in de bougiegaten doen - als je 'm echt lang gaat wegzetten.
 
Er zit zoveel troep in het gemiddelde koelsysteem, dat gedemineraliseerd water geen ruk uitmaakt. Het is toch weer vervuild en zal lekker geleiden. Dat is de reden, dat er aan koelvloeistof het e.e.a. wordt toegevoegd, om corrosie tegen te gaan.

Dat dus vandaar ook mijn antwoord dat ik werkelijk geen flauw benul heb of het kwaad kan voor je koelsysteem..... feit blijft dat niet alle stoffen geleidend zijn... ;)
 
feit blijft dat niet alle stoffen geleidend zijn... ;)


:N
Feit blijft dat iedere stof geleidend is, alleen sommige stoffen hebben een heel hoge weerstand.
Kwestie van de juiste spanning er opgooien, dan slaat alles wel door.

Oh ja, wat heeft dit te maken met de vraag van ts?
Een blok kan tijden zonder koelvloeistof staan, geen probleem.
 
:N
Feit blijft dat iedere stof geleidend is, alleen sommige stoffen hebben een heel hoge weerstand.
Kwestie van de juiste spanning er opgooien, dan slaat alles wel door.

Oh ja, wat heeft dit te maken met de vraag van ts?
Een blok kan tijden zonder koelvloeistof staan, geen probleem.

:N

daar ga je toch echt de mist in.... maar o.k. wat jij wilt.....

Wat het met de vraag van ts te maken heeft: geen flauw idee, dat gaf ik 3 reacties terug ook al aan..... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan