Honda Africa twin 750 schakel probleem

tomkdg

Rookie
30 nov 2013
2
0
Amsterdam
Dag Allen,

Net in bezit van een Honda africa Twin, super leuk. Eerste motor.
Na drie dagen rijden hoor ik de schakelbak ratellen, alsof ik niet goed koppel. Bij het volgende stoplicht weigert hij in een versnelling te schieten. Maakt een ratelend geluid, dus aan de kant gezet. Koppelingskabel lijkt het gewoon te doen. Op de ANWB gewacht zegt ie: start eens....en ja hoor hij doet het weer. Daarna naar huis gereden, met het advies om hem toch snel bij de dealer na te laten kijken. Heeft iemand hier ervaring mee? Motor heeft 58.000 gelopen (1990) dus misschien een keer tijd? Toch balen. Heb hem van een vriend overgenomen en die had dit nog nooit gehad. Geen idee wat het zou kunnen zijn, dacht juist dat die Honda's wel betrouwbaar waren.

Maargoed, elk commentaar of tip is welkom

Groet, Tom
 
blijft je versnellingshendel soms boven of onder staan ook. Of komt hij netjes in zijn middenstand. Rand de schakelas zit namelijk een veer rond "gekruld" met 2 beentjes aan. Die zorgen voor het terugkomen naar de middenstand na bediening hendel. Als er nu 1 beentje afbreekt ofzo, dan zorgt dit voor rare fenomenen.
 
Ik denk dat je versnellingspookje misschien los zit. öf de ketting staat te strak (moet op de middenbok nét niet tegen je achterbrug aan te drukken zijn).

Als die dingen gecontroleerd zijn mogen we ons pas zorgen maken. Mijn twin heeft een verstelen lager van de uitgaande as (het enige lager waarvan je de levensduur met een foute afstelling flink kunt verkorten. KM-stand? Ton.
 
Bedankt voor de reactie's

Inmiddels zit er een nieuwe ketting/tandwiel op want die waren helemaal op. of het hier ook echt mee te maken heeft moet de toekomst uitwijzen, op zich heb ik geen last meer gehad van het euvel, advies van bakker motorservice was gewoon door te rijden daar het maar een keer is gebeurd. We zullen zien, maar ik heb het vermoeden dat het misschien een veertje was dat even niet goed aantrok.

so far so good!

Zal mij binnenkort nog even netjes voorstellen met foto's.
 
Terug
Bovenaan Onderaan