motor komt niet op temperatuur

25 mrt 2013
72
0
Ootmarsum
Het betreft een Kawasaki GPX 600R.

Was een garagevondst van begin dit jaar. Motor is weer rijdend gemaakt. Hele zomer mee gereden. Niets aan de hand. Mijn zoon heeft er ook één, en wat mij wel opviel was dat de koeling fan bij hem eerder aansloeg dan bij mij. Verder geen aandacht aan gegeven. Echter nu het kouder is zie ik dat de thermometer nauwelijks nog van zijn plaats komt.

In eerste instantie denk je dan aan een foutieve thermostaat. Deze is dus inderdaad vervangen echter zonder resultaat. De motor komt nog steeds niet op temperatuur. De motor komt op de middenbok wel op temperatuur. En als de naald van de meter half staat slaat ook de fan aan. Dus het systeem klopt wel.

Heb het gehele interwebs nageplozen. En alleen een defecte thermostaat als oorzaak kunnen vinden.

Zijn er hier nog knappe koppen die hier een mogelijke oplossing hebben. Volgens mij doe ik of iets fout of zie iets over het hoofd.
 
Laatst bewerkt:
Iedereen praat hier over een te grote koelcapaciteit van de radiator, maar volgens mij is de vraag of het blok op temperatuur komt veel belangrijker:

Plaats een olie temperatuur meter en kijk of deze op temperatuur komt. Dat de koelvloeistof koud blijft zal me dan worst zijn. Olie smeert de boel.
 
Iedereen praat hier over een te grote koelcapaciteit van de radiator, maar volgens mij is de vraag of het blok op temperatuur komt veel belangrijker:

Plaats een olie temperatuur meter en kijk of deze op temperatuur komt. Dat de koelvloeistof koud blijft zal me dan worst zijn. Olie smeert de boel.

De koelcapaciteit van de radiateur doet er inderdaad niet toe, mits er geen koelvloeistof doorheen stroomt als het blok koud is. Als de thermostatische afsluiter dus goed is, blijft de radiateur koud, de ventilator uit (want een koude radiateur koelen is onzin) en blijft het blok warm.
 
Laatst bewerkt:
De koelcapaciteit van de radiateur doet er inderdaad niet toe, mits er geen koelvloeistof doorheen stroomt als het blok koud is. Als de thermostatische afsluiter dus goed is, blijft de radiateur koud, de ventilator uit (want een koude radiateur koelen is onzin) en blijft het blok warm.

een hoop motoren blijven circulatie houden, ook als hij koud is.

Plaats een olie temperatuur meter en kijk of deze op temperatuur komt.

en waar vind je die voor een fatsoenlijke prijs?
 
Hallo allemaal,

Maak je lekker druk om die temperatuur! Ik rij al jaren diverse watergekoelde Kawasaki's en die zijn allen nog nooit boven het blauwe vlakje van de meter uitgekomen. Oftewel : maak je niet druk.
 
laten we het eens omdraaien. er zeggen hier velen dat het gedrag van die van jou normaal is. zou het ook zo kunnen zijn dat die van je zoon een mankement heeft waardoor hij veel minder goed koelt. zo zou bij je zoon de lamellen van de radiateur weggerot kunnen zijn of de thermostaat niet goed kunnen openen of de radiateur grotendeels verstopt of noem maar op. en dan kan je wel bij jou blijven zoeken maar dan ga je niks vinden omdat eigenlijk die van je zoon een verkeerde referentie geeft.
vergelijk het eens met een motor van iemand anders met het zelfde type en kijk welke van de 3 er dan afwijkt. dan weet je ieder geval aan welke motor je moet zoeken.
 
daarom eerst de olietemperatuur meten, dan weet je of je meter van het dashboard een goede waarde aan geeft.
Een referentie is dan niet nodig, als elke motor van hetzelfde type niet op temperatuur komt wil dat in mijn ogen niet zeggen dat je motor goed is om in de winter mee te rijden. De olie moet natuurlijk wel op temperatuur komen om een goede levensduur van je motor te hebben.
 
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/109986/Voltcraft-DET1R-Insteek-thermometer?ref=searchDetail

als er veel circulatie is als de motor koud is dan werkt de thermostaat niet goed lijkt me. Maar dat kan natuurlijk een constructiefout zijn.

waar plaats je die :+
over zo'n meter had ik nog niet nagedacht. tnx

daarom eerst de olietemperatuur meten, dan weet je of je meter van het dashboard een goede waarde aan geeft.
Een referentie is dan niet nodig, als elke motor van hetzelfde type niet op temperatuur komt wil dat in mijn ogen niet zeggen dat je motor goed is om in de winter mee te rijden. De olie moet natuurlijk wel op temperatuur komen om een goede levensduur van je motor te hebben.
wat moet de olie temperatuur dan zijn voor die motor? zit er nog verschil in temp tussen verschillende modellen? en wat is de boven en onder grens?

de referentie is nodig om te zien of het normaal is voor het type motor. is dat het dan kun je oplossingen gaan bedenken ipv problemen opzoeken. afdekken bijvoorbeeld, ik deed dat met een plaatje zink
 
Too, Op zich een goeie gedachte, het probleem omdraaien. Laten wij er een derde bijhalen. Wordt het zo niet meer gecompliceerd? Het zou toch zo moeten zijn dat een motor in koude situaties, rijdend, ook warm moet kunnen worden. Zoals al eerder vermeld klopt het systeem, hij wordt stilstaand stationair lopend warm, ook de meter geeft dit aan, en de fan slaat aan. Dus volgens mij klopt het systeem.

RR. Ook een motor uit de jaren tachtig heeft recht op een warm onthaal. Zeker deze tijd van sinterklaas. Een beetje respect voor de oudjes.

De olietemperatuur vind ik minder belangrijk. De olie word heet (gevoeld aan het blok) en zal daarom voldoende smeren/koelen. Een te koude kop is niet goed voor het gebruik maar bovendien niet goed voor het mechaniek.

En als laatste ik maak mij wel druk, mijn auto komt ook in deze koude temperaturen op temp. Dat is normaal. Dus moet je dat verwachten, eisen. Hoe oud een motor ook is.

Bottom line: ik koop een originele thermostaat en kijk of het beter gaat. Vandaag besteld.
 
door de derde krijg je 2 die het zelfde doen en 1 die anders reageert. dan zit de fout dus bij de gene die het meest afwijkt van de 3. als je 2 vergelijkt kunnen ze allebei fout zijn en weet e dus niet waar je moet zoeken.
toen ik nog een auto had werd hij met dit weer ook amper warm. vaak pas na 15-20km van stads en snelwegverkeer. en dan moest ik niet in de file komen want dan trok de kachel de koelvloeistof temperatuur zo weer onderuit. dus met dit weer moet je al aardige afstanden rijden om alles door en door warm te krijgen. en hoe kleiner de motor hoe minder warmte hij produceert. maar het oppervlak van het blok en het carter neemt niet evenredig af. en ook die oppervlakken koelen de motor. je hebt met een klein motor dus een relatief groot oppervlak voor de koeling dus dat hij wat koud blijft is redelijk normaal. maar stilstaand is er geen rijwind en werkt het koeloppervlak dus niet en dan blijkt alles nog normaal te functioneren.
 
Laatst bewerkt:
De olietemperatuur vind ik minder belangrijk. De olie word heet (gevoeld aan het blok) en zal daarom voldoende smeren/koelen. Een te koude kop is niet goed voor het gebruik maar bovendien niet goed voor het mechaniek.

de olietemp interesseert je niet zeg je.
vervolgens zeg je dat te koude olie niet goed is :')

de olie temp is dus wel degelijk belangrijk al komt het minder precies dan de kvs.
kvs moet gewoon rond de 90 zitten, olie mag best 110 worden.

Doet je waterpomp het wel?
de temp meter gaat omhoog bij stilstaande (en draaiende) motor en zelfs de fan slaat aan.
 
Monkey,

De olie wordt gewoon warm. Het blok, carter, wordt heet dus olie is op temp, in ieder geval heet, en daarom niet van belang voor het probleem koude watertemp. Vind ik dus niet zo interessant.
Ik weet dat olie essentieel is voor het mechaniek en dat het op temp moet zijn wil het overal even goed kunnen smeren en koelen.
 
Monkey,

De olie wordt gewoon warm. Het blok, carter, wordt heet dus olie is op temp, in ieder geval heet, en daarom niet van belang voor het probleem koude watertemp. Vind ik dus niet zo interessant.
Ik weet dat olie essentieel is voor het mechaniek en dat het op temp moet zijn wil het overal even goed kunnen smeren en koelen.

ah, begrepen.
is de kvs temp wel belangrijk eigenlijk? de olie komt immers op temperatuur
 
Als kvs temp niet belangrijk is waarom zit er dan een thermostaat op ;)
Kvs en olie moeten evenredig op temp komen voor optimaal werking en behoudt van het motorblok.
Op mijn F650 zit uiteraard wel een thermostaat maar geen temperatuurmeter( die hebbben ze standaard vervangen voor een tijdklokje), ik moet zeggen dat het rustiger rijdt, want op mijn gpz 500 betrap ik mezelf vooral tijdens hete dagen dat je onbewust op het metertje zit te kijken.
 
In mijn werkbus zit idd ook geen kvs meter meer maar ga ervan uit dat indien de thermostaat niet meer goed functioneert er wel ergens een lampie begint te branden.
Zal bij jouw bmw ook wel zo zijn, alleen de gpx600 stamt nog uit de vorige eeuw, zo ook de technologie.... ;)
 
Op mijn F650 zit uiteraard wel een thermostaat maar geen temperatuurmeter( die hebbben ze standaard vervangen voor een tijdklokje), ik moet zeggen dat het rustiger rijdt, want op mijn gpz 500 betrap ik mezelf vooral tijdens hete dagen dat je onbewust op het metertje zit te kijken.


Wat niet weet wat niet deert. Inderdaad je kunt beter niet veel toeters en bellen hebben. Gaat allemaal weer kapot.
Ze verzinnen steeds meer om je als consument maar zo vaak mogelijk in de garage te krijgen.
 
Van de zomer blij dat mijn kvs meter het wel deed, stond in de file terwijl de meter vol doorsloeg in het rood.
Koelvin sensor defect....

Indien de olie te heet zou worden zou de oliesensor de vin aan laten gaan maar zover wil ik het eigenlijk niet laten komen....
 
Terug
Bovenaan Onderaan