Hoeveel vermogen levert de dynamo van een Honda VF500?

hein weijers

Rookie
13 dec 2006
25
0
Ik wil dynamo van een Honda VF500 overzetten op mijn Yamaha XS650. Met een paar aanpassingen is dat goed te doen. Ik ben dan verlost van een ouderwetse, kwetsbare dynamo met koolborstels. Ik ben wel erg benieuwd hoe groot het vermogen is dat deze Honda dynamo ka leveren.
Heeft iemand van jullie een manual waar dat op te zoeken is?

Groeten, Hein
 
Ik wil dynamo van een Honda VF500 overzetten op mijn Yamaha XS650. Met een paar aanpassingen is dat goed te doen. Ik ben dan verlost van een ouderwetse, kwetsbare dynamo met koolborstels. Ik ben wel erg benieuwd hoe groot het vermogen is dat deze Honda dynamo ka leveren.
Heeft iemand van jullie een manual waar dat op te zoeken is?

Groeten, Hein
Dat systeem met koolborstels hoeft helemaal niet kwetsbaar te zijn.
Auto's gebruiken datzelfde systeem.
Als er iets kwetsbaar is is het de spanningsregelaar van een systeem zonder koolborstels.
Bijkomend voor deel van het koolborstel systeem is dat er alleen vermogen word opgewekt dat nodig is.
Het systeem waar jij heen wil levert altijd het volle vermogen dat dan weer vernietigt word omdat anders de spanning te hoog word.
 
Nee, het hoeft niet kwetsbaar te zijn, maar bij een XS is het dat wel. De koolborstels zijn niet het probleem, hoewel ze slijten en duur zijn, maar vooral de rotor gaat nogal eens stuk.
Een ander, bijkomend probleem is de accuspanning bij stationair toerental. Die kan zo laag worden dat de motor afslaat. De moderne dynamo heeft daar geen last van.

De vraag was natuurlijk: wat is het vermogen van de Honda dynamo? ;)

Groeten, Hein
 
Laatst bewerkt:
Nee, het hoeft niet kwetsbaar te zijn, maar bij een XS is het dat wel. De koolborstels zijn niet het probleem, hoewel ze slijten en duur zijn, maar vooral de rotor gaat nogal eens stuk.
Een ander, bijkomend probleem is de accuspanning bij stationair toerental. Die kan zo laag worden dat de motor afslaat. De moderne dynamo heeft daar geen last van.

De vraag was natuurlijk: wat is het vermogen van de Honda dynamo? ;)

Groeten, Hein
Bij een systeem met koolborstels is een van de grote voordelen dat het vermogen (en laadspanning) al bij een lager toerental aanwezig zijn.
Als je accuspanning te laag word bij stationair draaien zou ik eerder de accu verdenken.
Of sta je langer dan 30 minuten stationair te draaien?
 
@ X7: bedankt!

@ v.d.v.: Bij stationair toerental laadt de dynamo van een XS zeker niet bij en gebruikt alleen maar vermogen om de rotor (elektromagneet) te bekrachtigen. Als daarbij de verlichting aan is kan de accuspanning onder de 11 Volt zakken. Dat kan net te weinig zijn om de ontsteking behoorlijk te laten werken.
Een dynamo met permanentmagneet, zoals die van de Honda, laadt ook al bij stationair toerental en houdt zo de accuspanning boven de 12 Volt.

Groeten, Hein
 
@ X7: bedankt!

@ v.d.v.: Bij stationair toerental laadt de dynamo van een XS zeker niet bij en gebruikt alleen maar vermogen om de rotor (elektromagneet) te bekrachtigen. Als daarbij de verlichting aan is kan de accuspanning onder de 11 Volt zakken. Dat kan net te weinig zijn om de ontsteking behoorlijk te laten werken.
Een dynamo met permanentmagneet, zoals die van de Honda, laadt ook al bij stationair toerental en houdt zo de accuspanning boven de 12 Volt.

Groeten, Hein
Ik denk dat je dynamo onder bemeten is.
Dit staat los van de capaciteit van je accu.
Als je accu goed geladen is mag door je licht en de ontsteking de spanning niet onder 12 volt komen.
Een goede accu moet dat lang genoeg vol kunnen houden.
Als je verlichting 5A trekt en de ontsteking 2A en de spoel van de dynamo 1A Dan zou een Ah uur het een uur vol moeten houden.
Ik neem aan dat je niet zo lang stil staat.
Een systeem zonder koolborstels zal ook niet genoeg spanning geven met licht aan als je stationair draait.
Dit zie je aan je verlichting als je wat gas geeft.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat je dynamo onder bemeten is.
Dit staat los van de capaciteit van je accu.
Als je accu goed geladen is mag door je licht en de ontsteking de spanning niet onder 12 volt komen.
Een goede accu moet dat lang genoeg vol kunnen houden.
Als je verlichting 5A trekt en de ontsteking 2A en de spoel van de dynamo 1A Dan zou een Ah uur het een uur vol moeten houden.
Ik neem aan dat je niet zo lang stil staat.
Een systeem zonder koolborstels zal ook niet genoeg spanning geven met licht aan als je stationair draait.
Dit zie je aan je verlichting als je wat gas geeft.


het gaat om een motor van minstens 30 jaar oud.
dat werkt niet goed, ook niet als het laadsyteem in orde is.
op mijn eigen XS650 is de originele dynamo ook vervangen door een modernere.
ook de spanningsregelaar is een jonger exemplaar.
wat voor dynamo het is weet ik niet, deze zat erop toen ik de motor kocht.

wat betreft de XS zou er ook een elctronische ontsteking op kunnen als deze er nog niet opzit.
deze verbruikt aanzienlijk minder stroom dan de contactpuntjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan