Hoe deel ik het blok van een 450S?

baardap

Rookie
3 dec 2013
21
2
Nij Beets
Hallo,
Het blok van mijn 450S lekt op de naad van de beide carterdelen.
Ik heb een repair manual en het is me gelukt om het blok uit de fiets te krijgen.
De beide zijkappen van het blok heb ik verwijderd en ik heb het blok nu ondersteboven op de werkbank liggen. Verder heb ik er nog niets aan gedaan.
Ik zou willen weten of ik nu het blok kan gaan scheiden.
Wat er nog op zit zijn de volgende onderdelen:
Links: Vliegwiel, moet dit verwijderd worden om het blok te scheiden?
Rechts: Koppeling, moet dit verwijderd worden?
Startmotor: Het lijkt alsof een van de bevestigingsbouten meehelpt bij de bevestiging van de beide carterdelen. Moet dit verwijderd worden?
Het oliefilter: Ik stel me voor dat de bevestigingsbout van het deksel vastzit aan een onderdeel in de bovenste carterhelft. Zou dus dan ook los moeten. Wie weet dit?

Met name verwijderen van het vliegwiel (speciaal gereedschap ??) lijkt me wezenlijk.

Wie heeft ervaring met het delen van dit blok en kan mij raden..?

Peter
 
Is je carter horizontaal gedeelt?
Je hebt dan een onder en boven carter.
Lekt hij op die naad?
Zoals hierboven al vermeld, regel een werkplaatshandboek.
 
Het gaat inderdaad om een CB450S, 1990.
Ik heb een manual. Echter in het manual wordt aangegeven wat je moet doen om de gehele motor uit elkaar te halen.
Ik wil met zo weinig mogelijk stappen de beide carterhelften delen (een onder- en een bovenkant), kit ertussen, en dan weer in elkaar.
Vraag is bijvoorbeeld of ik er dan last van heb dat het vliegwiel nog op de as zit (bijvoorbeeld bij het beoordelen van de achterliggende keerring).
De lekkage zit nu naast de keerring van de uitgaande as. Dit is goed zichtbaar en kan ik dus straks, als de deling heeft plaatsgevonden, goed zien.
Achter de koppeling zit een lager, heb ik daar straks geen last van bij het weer in elkaar zetten van de carterdelen?
Zo ja, dan kan ik, denk ik, maar beter ook de koppeling verwijderen.
Ik ben dus een beetje aan het dubben wat goed is en wat niet.
Anders maar gewoon alles verwijderen, dan heb ik er in ieder geval geen last van.
 
Het gaat inderdaad om een CB450S, 1990.
Ik heb een manual. Echter in het manual wordt aangegeven wat je moet doen om de gehele motor uit elkaar te halen.
Ik wil met zo weinig mogelijk stappen de beide carterhelften delen (een onder- en een bovenkant), kit ertussen, en dan weer in elkaar.
Vraag is bijvoorbeeld of ik er dan last van heb dat het vliegwiel nog op de as zit (bijvoorbeeld bij het beoordelen van de achterliggende keerring).
De lekkage zit nu naast de keerring van de uitgaande as. Dit is goed zichtbaar en kan ik dus straks, als de deling heeft plaatsgevonden, goed zien.
Achter de koppeling zit een lager, heb ik daar straks geen last van bij het weer in elkaar zetten van de carterdelen?
Zo ja, dan kan ik, denk ik, maar beter ook de koppeling verwijderen.
Ik ben dus een beetje aan het dubben wat goed is en wat niet.
Anders maar gewoon alles verwijderen, dan heb ik er in ieder geval geen last van.

Van het vliegwiel heb je geen last, maar achter het vliegwiel zit de stator, en die houdt beide carterhelften bij elkaar. Vliegwiel en stator moeten er dus hoe dan ook af. Waarschijnlijk dat om een soortgelijke reden de koppeling er ook af moet, maar dat weet ik niet zeker. De startmotor zit inderdaad met een bout vast die ook de carterhelften bij elkaar houdt.
 
Als je enkel het carter opnieuw af gaat dichten kunnen de cilinder, en kop sowiesow op hun plek blijven. Wel moeten alle zijdeksels en het oliecarter eraf, en dan is het een kwestie van logisch kijken. Startmotor mag er wel af maar dat is meestal zo gepiept. Vliegwiel zal ook wel kunnen blijven zitten, wel zal de overbrenging naar de startmotor eraf moeten, en aan de koppelingskant ook even kijken. Waarschijnlijk kan de koppeling blijven zitten maar zaken die hierdoor worden aangedreven (oliepomp bijvoorbeeld) zullen wel losmoeten.
 
Het gaat inderdaad om een CB450S, 1990.
Ik heb een manual. Echter in het manual wordt aangegeven wat je moet doen om de gehele motor uit elkaar te halen.
Ik wil met zo weinig mogelijk stappen de beide carterhelften delen (een onder- en een bovenkant), kit ertussen, en dan weer in elkaar.
Vraag is bijvoorbeeld of ik er dan last van heb dat het vliegwiel nog op de as zit (bijvoorbeeld bij het beoordelen van de achterliggende keerring).
De lekkage zit nu naast de keerring van de uitgaande as. Dit is goed zichtbaar en kan ik dus straks, als de deling heeft plaatsgevonden, goed zien.
Achter de koppeling zit een lager, heb ik daar straks geen last van bij het weer in elkaar zetten van de carterdelen?
Zo ja, dan kan ik, denk ik, maar beter ook de koppeling verwijderen.
Ik ben dus een beetje aan het dubben wat goed is en wat niet.
Anders maar gewoon alles verwijderen, dan heb ik er in ieder geval geen last van.
Als je nou toch de hele boel open hebt liggen, doe er dan even een nieuwe pakking tussen.
 
Als je nou toch de hele boel open hebt liggen, doe er dan even een nieuwe pakking tussen.

Een horizontaal gedeeld carter zit voor zover ik weet altijd met vloeibare pakking in elkaar.

Waar ik overigens altijd de door de fabrikant voorgeschreven zooi voor gebruik (ook al kost zo'n tube €50) omdat ik geen zin heb om het weer open te halen later.
 
Een horizontaal gedeeld carter zit voor zover ik weet altijd met vloeibare pakking in elkaar.

Waar ik overigens altijd de door de fabrikant voorgeschreven zooi voor gebruik (ook al kost zo'n tube €50) omdat ik geen zin heb om het weer open te halen later.

Met verticaal gepleten carters ook de voorgeschreven pakking gebruiken!

Als er een papieren tussen moet, en je doet er vloeibare tussen heb je kans dat bijv. je versnellingsbak niet meer zo schakeld als dat ie zou moeten doen..
 
Bedankt voor de reacties.
Met name tuxracer, ik heb nu inderdaad gezien dat de stator de beide helften vasthoudt.
Dat zijn drie boutjes, maar je ziet op hetzelfde schema niet de carterhelften terug dus had ik die link nog niet gelegd.
Het verwijderen van de rotor (vliegwiel) moet volgens het boekje met een speciaal gereedschap.
Ik weet niet of het gaat lukken met een poelietrekker, lijkt me moeilijk om achter het wiel te komen zonder de boel te beschadigingen.
Ik ga het proberen.
Weet iemand hoe het zit met het oliefilter? Ik heb uiteraard de olie er al uit, maar ik vraag me af of de bout die het oliefilterdeksel vasthoudt geschroefd wordt in de bovenste carterhelft?
Ik heb nogmaals bekeken hoe het zit met de koppeling maar ik kan niet zien of er nog ergens verbindingen zitten. Ik denk dat ik toch, voor de overzichtelijkheid, maar de koppeling ook probeer los te halen.
In het handboek wordt voor al de bovengenoemde onderdelen bij het weer in elkaar zetten van het blok geadviseerd om dit weer te bevestigen nadat de beide carterhelften weer zijn samengevoegd.
 
Hallo,
Gisteravond is het me gelukt om het vliegwiel er af te krijgen.
In het manual werd aangegeven dat er een hulpgereedschap nodig was om het vliegwiel vast te houden.
Samen met mijn zoon (hij proberen moer los te krijgen en ik proberen het vliegwiel vast te houden) had ik al een poging gedaan, maar we kregen het niet voor elkaar.
Nu heb ik tussen de tandwielen een doek laten lopen waardoor de as van het vliegwiel blokkeert en zo kon ik, na een ferme tik met de hamer, de bout loskrijgen.
Volgende probleem was het klemmem van het vliegwiel op de as.
Volgens een tip zou de as van het achterwiel mogelijk gebruikt kunnen worden om als "poelietrekker" te fungeren.
Mijn as is echter te klein. Ik had een M20, fijnmetrische schroefdraad nodig.
Oplossing: De bout die het oliefilterdeksel afsluit.
Dit is een M20, fijnmetrisch. Dus oliefilter verwijderd, bout gepast, en ja hoor, deze paste.
Aangedraaid en wederom een klap met de hamer en hoppa..vliegwiel los.
Oliefilter heb ik nu dus ook al verwijderd, startmotor ga ik voor de zekerheid ook maar los halen. Ik zit nu alleen nog met de vraag in hoeverre ik de koppeling moet loshalen om uiteindelijk de beide carterhelften te delen. Ook hier is er volgens het manual een speciaal gereedschap nodig. Dus weet iemand of het nodig is om de koppeling te verwijderen?

Greetz,

Peter
 
Terug
Bovenaan Onderaan