Blok eet bougies

Goede middag,

Ik ben al een tijdje bezig om een quad te reviseren. Het betreft een 300 CC KLF 300. Het blok is een eenvoudig 1 cilinder 4 tact blok. Ik heb deze inmiddels helemaal weer in elkaar zitten, en in eerste instantie liep het blok prima. Na een klein rondje begon het blok wat te stoten, sloeg de motor af, en wilde niet meer starten.

Ik heb toen even alles na gelopen, en bleek dat de bougie niet goed vonkt. Het leek er op dat de isolatie tussen de middenstift en de massa stuk was, de bougie vonkt dus niet waar hij hoort te vonken. Ik denk nieuwe bougie, en klaar. Na montage van de nieuwe bougie weer even goed lopen, dan weer horten en stoten, en tot slot bijna niet meer starten. Bougie weer testen, een weer geen goede vonk.

Waar kan dit aan liggen? Pas ik de verkeerde bougie toe (is wel goed volgens WPHB)? Zou een iridium bougie kunnen helpen? Andere opties? De zuiger raak de bougie niet aangezien de afstand tussen de elektrodes wel goed blijft. Deze check ik uiteraard altijd bij montage van een nieuwe bougie.

Alvast bedankt voor de reacties.
 
Dat is een andere discussie.
Inhoudelijk heb je daar gelijk in, maar dat was de vraag niet.

De vraag was: Wat kan er mis zijn.

Een kapotte bobine kan de oorzaak zijn van TS' probleem, toch? Dus is het wel degelijk een antwoord op zijn vraag.

Jij denkt alleen dat het niet erg waarschijnlijk is dat die toevallig net nu stuk is gegaan, toch? Maar de vraag is, "waar kan dit aan liggen", niet "waar kan dit aan liggen, en denkt Bolski dat dat toevallig net nu stuk gegaan kan zijn"

Meten = weten, en "Assumption is the mother of all fuckups".
 
Laatst bewerkt:
De vraag was: Wat kan er mis zijn.

Een kapotte bobine kan de oorzaak zijn van TS' probleem, toch? Dus is het wel degelijk een antwoord op zijn vraag.

Jij denkt alleen dat het niet erg waarschijnlijk is dat die toevallig net nu stuk is gegaan, toch? Maar de vraag is, "waar kan dit aan liggen", niet "waar kan dit aan liggen, en denkt Bolski dat dat toevallig net nu stuk gegaan kan zijn"

Meten = weten, en "Assumption is the mother of all fuckups".
Je hebt gelijk maar je mist de essentie van mijn eerste opmerking, maar ik laat het hier verder bij.
 
Goede middag,

Ik ben al een tijdje bezig om een quad te reviseren. Het betreft een 300 CC KLF 300. Het blok is een eenvoudig 1 cilinder 4 tact blok. Ik heb deze inmiddels helemaal weer in elkaar zitten, en in eerste instantie liep het blok prima. Na een klein rondje begon het blok wat te stoten, sloeg de motor af, en wilde niet meer starten.

Ik heb toen even alles na gelopen, en bleek dat de bougie niet goed vonkt. Het leek er op dat de isolatie tussen de middenstift en de massa stuk was, de bougie vonkt dus niet waar hij hoort te vonken. Ik denk nieuwe bougie, en klaar. Na montage van de nieuwe bougie weer even goed lopen, dan weer horten en stoten, en tot slot bijna niet meer starten. Bougie weer testen, een weer geen goede vonk.

Waar kan dit aan liggen? Pas ik de verkeerde bougie toe (is wel goed volgens WPHB)? Zou een iridium bougie kunnen helpen? Andere opties? De zuiger raak de bougie niet aangezien de afstand tussen de elektrodes wel goed blijft. Deze check ik uiteraard altijd bij montage van een nieuwe bougie.

Alvast bedankt voor de reacties.

Nieuwe bougiekabel monteren.
De kool in de bougiekabel kan door knikken onderbroken zijn maar door de hoge spanning komt er toch een vonk op de bougie die dan daar weer te laag is om de bougie schoon te houden.
 
Die weerstand ( in de dop, óf in de bougie ) zit er in om de boel te ontstoren voor radio/tv/etc.

Vroeger als er een brommer langsreed had je nog wel eens dat de tv begon te knetteren, weet u wel?

Regels dus.

Zónder weerstand loopt 'ie vaak beter.
Vroeger? :?

Digitenne valt nonstop weg als er van dat scootervolk langs komt rijden.
 
Digitenne pleurt er volgens mij al af als een veldmuis een scheet laat, om dan na een paar minuten weer in blokjes vorm verder te gaan. |( |( Ben geen fanatieke tv-kijker maar daar ergerde ik me kapot aan, dus weg met dat duurdere ab. :W
Hier is het aardig stabiel (antenne goed neerzetten is een pleuriswerk, maar als ie perfect staat op wat 5 cent stukken enzo dan doet ie et :+ ).
Tot ik mn xbox aanzet _O- Dan heeft ie meteen GEEN signaal meer _O-
 
Hier is het aardig stabiel (antenne goed neerzetten is een pleuriswerk, maar als ie perfect staat op wat 5 cent stukken enzo dan doet ie et :+ ).
Tot ik mn xbox aanzet _O- Dan heeft ie meteen GEEN signaal meer _O-


Of bij ons op kantoor, als je koffie pakt uit het (Jura) espresso apparaat.
Dan ook een "geblokt" beeld.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een buitenantenne aan de schoorsteen hangen, weinig last van ruis. Maar zonder buitenantenne krijg ik hier alleen sneeuw.

Enfin, on topic. In het WPHB stond een methode om de sterkte van de vonk te checken. Ik heb een tooltje gemaakt van 2 spijkers met de punt 6mm uit elkaar, deze aangesloten op de bougiekabel en de massa. Dit gaf een prima vonk. Ik zal iig de bobine ook nog even doormeten, dat is een kleine moeite. Volgende stap is, als ik het zo lees, de afstelling even checken (dit weekend).
 
Je hebt gelijk maar je mist de essentie van mijn eerste opmerking, maar ik laat het hier verder bij.

Daar heb jij dan weer gelijk in!

Ik denk dat een topic als dit vooral bedoeld is om mogelijke oorzaken aan te dragen. En die dan vervolgens 1 voor 1 te elimineren.

De volgorde bepaal je m.i. door een combinatie van waarschijnlijkheid dat het een bepaalde oorzaak is (daar scoort jouw sugestie hoog, en de bobine lager), en door eenvoud van uitsluiten (daar scoort bobine checken vrij hoog, en jouw suggestie lager).

Waar het mij om ging, is dat je ondanks dat je best gelijk kunt hebben qua oorzaak, je alleen (andere) oorzaken kan uitsluiten door te testen.
Ik was bang dat TS jouw opmerking zou interpreteren als "dat zal het wel niet zijn, want voor de revisie deed de bobine het ook goed".
 
Dan nog FF wat anders. Kan ik de koolaanslag op de gebruikte bougies eenvoudig helemaal verwijderen? Ik kan wel tussen de 2 polen een beetje licht op schuren, maar hiermee gaat de bougie nog niet normaal vonken. Remreiniger is in dit geval ook nog niet het wondermiddel gebleken..


Nee gaat je niet lukken, die aanslag is in het algemeen einde bougie, geeft doorslag en zal als gevolg hebben dat de bougie niet of niet voldoende vonken....
 
Dan nog FF wat anders. Kan ik de koolaanslag op de gebruikte bougies eenvoudig helemaal verwijderen? Ik kan wel tussen de 2 polen een beetje licht op schuren, maar hiermee gaat de bougie nog niet normaal vonken. Remreiniger is in dit geval ook nog niet het wondermiddel gebleken..

Nylon borstel in de boormachine, maar daar maak je hem alleen schoon mee, daar "fix" je de bougie niet mee!
 
Ik weet nog van vroeger (meer dan 40 jaar geleden) dat ze toen een straalkast voor bougies hadden. Bougie door het gat steken, apparaat aanzetten en na korte tijd kwam hij er weer schoon uit.

klopt maar toen reden ze nog met houten wielen, en kostte een bougie een weeksalaris..
Heb ooit van zo'n "oldtimer" zijn uitrusting gekregen, wat daar allemaal niet bij zat, ff zo uit de losse hand..
Apparaatje dat leek op een handboormachientje, maar dan met een zuignapje om de kleppen in te slijpen....ging zelf 10x op en neer, en verdraaide dan 90 graden genieus dat ding..
Wringijzers speciaal om kromme drijfstangen weer te richten
Bougietester
straalbox idd voor bougies
vijltjes speciaal voor contactpuntjes...
Kastjes om gelijkstroomdynamo's te meten...

En ik moest er zuinig op zijn, was goud waard volgens hem.....
Gedoneerd aan een museum :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan