1953 Ariel NH

MIOB

MF veteraan
18 sep 2004
12.192
41
Ik ben, sinds net, de zeer gelukkige eigenaar van een 1953 350cc Ariel NH Red Hunter.

Deze:














Ik heb hem al wel aan de praat gekregen, maar wil wel eerst een heel aantal dingen leren, dus ik sta open voor kritiek, suggesties en tips :)


Het plan? Ik viel als een blok voor de motor mede vanwege de geleefde look. Ik wil hem rijdend maken en proberen in de staat te houden die ie nu is.
 
MIOB dat is echt een super ding en alles wat er aan doet om hem mooier te maken of te restaureren verknald hem alleen maar.
Idd gewoon goed rijdend maken en in deze staat houden.
Me love that
 
MIOB dat is echt een super ding en alles wat er aan doet om hem mooier te maken of te restaureren verknald hem alleen maar.
Idd gewoon goed rijdend maken en in deze staat houden.
Me love that


Dat ben ik helemaal met je eens :Y
 
De motor is (volgens mij) in uitstekende, onversleutelde staat. Hij heeft duidelijk altijd binnen gesaatn, er is eigenlijk geen roest te vinden en alle bouten/moeren etc... zitten lekker los.

De motor is helemaal compleet voor zover ik weet, alleen het achterlichtglas ontbreekt (en een accu).

Ik ga nog veel moeten leren, dit is mijn oudtse motor ooit, met afstand. Zo moet ik toch echt uitzoeken hoe die vervroeger werkt. Ik zal moeten uitzoeken hoe de smering werkt (welke olie??) etc... etc...
 
Vervroeger gebruik je vnl. bij het starten en misschien als je heel langzaam aan het pruttelen bent. Voor de rest van de tijd gewoon op volle voorontsteking en gas op die lollie!
 
Olie? Gewoon lekker ouderwetse monograde. Normaal gesproken SAE 50 en als het kouder is SAE 40 of zelfs 30.


Yep, maar die moet ik wel ergens vandaan halen. Ik moet ook even kijken hoe ik de oude olie goed aftap uit het blok, de bak, de primairy en de vork. Volgens mij heeft hij zo'n sludge ding en geen filter, dus dat moet ik ook schoonmaken.

Carburateur moet ook even grondig gereinigd worden, zelfde geldt voor de benzinekraan. Ik moet even alle vetnippels localiseren (dat zijn er best een aantal) en opnieuw vetten. Klepspeling controleren kan ook geen kwaad lijkt mij.


Verder heb ik veel te leren. Ik heb eigenlijk geen idee hoe de vervroeger werkt bijvoorbeeld. Of wat die enorme knop op de stuuras doet.
 
Vervroeger gebruik je vnl. bij het starten en misschien als je heel langzaam aan het pruttelen bent. Voor de rest van de tijd gewoon op volle voorontsteking en gas op die lollie!


Moet ik wel weten welke stand wat is :)

Bij de choke gokte ik verkeerd, maar dat kan je vrij makkelijk zien gelukkig.
 
Die grote knop...dat is een old fashioned fricte-stuurdemper!


Dank! Dat dacht ik al, maar ik wist het niet zeker.



Wat is die motor vreselijk handelbaar trouwens. Hele krappe draaicirkel en erg makkelijk om mee te lopen. Ik hoop alleen dat dat laatste niet te veel nodig is ;)
 
Dank! Dat dacht ik al, maar ik wist het niet zeker.



Wat is die motor vreselijk handelbaar trouwens. Hele krappe draaicirkel en erg makkelijk om mee te lopen. Ik hoop alleen dat dat laatste niet te veel nodig is ;)


Ik geloof dat er hier sprakes is van een bekering...we hebben er een zieltje bj! ;-)
 
De motor is (volgens mij) in uitstekende, onversleutelde staat. Hij heeft duidelijk altijd binnen gesaatn, er is eigenlijk geen roest te vinden en alle bouten/moeren etc... zitten lekker los.

Kweetnie, volgens mij ben je een beetje blind der liefde



Maar idd het had erger gekund ....
 
Ik geloof dat er hier sprakes is van een bekering...we hebben er een zieltje bj! ;-)

Zolang ik me maa niet hoef te gedragen als een echte Engelse klassiekerijder :P

(Die zijn niet altijd even sympathiek, zeker niet naar nep enfield rijders :9)
 
Fuck wat een gaaf ding.. haal het kapje van de vonkenfabriek en zie hoe eenvoudig het Lucas vervroegingssysteem werkt.
Valvoline (karwei) en Kroon (brezan) heeft 20W50 minerale olie.
jvmotors heeft wellicht een acxhterlichtkapje voor je (zeg maar weer dat je't van mj hebt..)
 
Gaaf ding zeg!zo voor erbij.
Ik ben al een tijdje op zoek naar zoiets,maar niet te betalen.
En meestal is het schroot en komt er minstens zo'n bedrag bij.
Zo te zien heb je mazzel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan