1953 Ariel NH

Wat Sammie zegt, ga eerst eens de timing van de ontsteking maar eens afstellen, dat is de absolute basis van je motortje.

Als je gaten in je zuigers wil, en kapotte krukassen, moet je niet naar de ontsteking kijken, maar gewoon als een malle gaan rijden en kijken wat er gebeurd :+

Anyway, timing van de ontsteking checken, je kan wel aan de carb. twijfelen, en die 6x schoon maken, maar als de ontsteking niet goed staat kom je nog niks verder.

Dus naast het schoonmaken van de carb. hoort het schoonmaken en vooral afstellen/controleren van de ontsteking ook bij de basis taak.

Het is persoonlijk altijd het 1e wat ik doe als ik een nieuw voertuig heb, ontsteking (timing) controleren ! Zo belangrijk..

En natuurlijk een filmpje maken *D
 
Zoek eens na wat het ontstekingstijdstip is en controleer deze.. weet jij veel wat voor krabbekokers zich met deze motor hebben beziggehouden..


Staat nu op de planning :Y

Naast het bestellen van essentiële delen als een achterlicht en kentekenplaat.
 
Wat Sammie zegt, ga eerst eens de timing van de ontsteking maar eens afstellen, dat is de absolute basis van je motortje.

Als je gaten in je zuigers wil, en kapotte krukassen, moet je niet naar de ontsteking kijken, maar gewoon als een malle gaan rijden en kijken wat er gebeurd :+

Anyway, timing van de ontsteking checken, je kan wel aan de carb. twijfelen, en die 6x schoon maken, maar als de ontsteking niet goed staat kom je nog niks verder.

Dus naast het schoonmaken van de carb. hoort het schoonmaken en vooral afstellen/controleren van de ontsteking ook bij de basis taak.

Het is persoonlijk altijd het 1e wat ik doe als ik een nieuw voertuig heb, ontsteking (timing) controleren ! Zo belangrijk..

En natuurlijk een filmpje maken *D

Klopt natuurlijk, maar zonder accu (hoewle ik me net bedenk dat ik daar ook wel eeven een 12v accu voor kan pakken) wordt de timing checken wel iets lastiger (tenminste, als je de methode met het lampje wil gebruiken).

Ik ga eens uitzoeken hoe ik dat moet doen.
 
Argh, iemand had gezegd bij wie ik een echte blauwe plaat kon bestellen, maar ik kan het niet meer vinden. Was het Rene van Maanen?
 
:)

own_gui_004.jpg


Hiervandaan: Ariel 1952-53 Owners Guide
 
Laatst bewerkt:
Oh wat een mooi ding. Mijn vader is er met zo een naar Italië gereden in die tijd. Toen was er nog geen Brennerpas, alles ging over smalle bergpassen. Afgezien van een paar lekke banden hebben ze geen problemen gehad.
 
Ik heb er net nog even naar gekeken. Nieuwe pakking geknipt voor de carburateur, maar dat maakte geen verschil.

De timing laat ik nog heel even zitten, daar heb ik een (volgens mij) pullytrekker voor nodig, dus die ga ik eerst zoeken.
 
Heb vlgns mij nog wel een setje pullytrekkers te leen, met drie van die haken.
Moet ik even voor je kijken of ik ze nog heb? Of ga je er zelf eentje aanschaffen.
 
Heb vlgns mij nog wel een setje pullytrekkers te leen, met drie van die haken.
Moet ik even voor je kijken of ik ze nog heb? Of ga je er zelf eentje aanschaffen.

Ik moet even zoeken, ik had er een paar, 1 ervan is kentekeplaathoder geworden op een Virago :X

Anders koop ik een goede, kan het voor bijvoorbeeld de Enfield (koppeling vervangen) ook wle gebruiken.
 
Ik heb er net nog even naar gekeken. Nieuwe pakking geknipt voor de carburateur, maar dat maakte geen verschil.

De timing laat ik nog heel even zitten, daar heb ik een (volgens mij) pullytrekker voor nodig, dus die ga ik eerst zoeken.

Je kan de vonkerij toch gewoon afstellen op de magneet en de punten zelf?
Bij mijn BSA was het een ronddraaiend blokje en d eonderste punt kun je in hoogte verstellen m.b.v een contramoer.
Een lucas-magneet/tandwieltrekkertje heb ik evt. wel voor je liggen
 
Je kan de vonkerij toch gewoon afstellen op de magneet en de punten zelf?
Bij mijn BSA was het een ronddraaiend blokje en d eonderste punt kun je in hoogte verstellen m.b.v een contramoer.
Een lucas-magneet/tandwieltrekkertje heb ik evt. wel voor je liggen


Als ik het goed lees moet ik het tandwiel van de ketting naar de dynamo er af trekken en die as verdraaien om de timing af te stellen. Ik zag ook niet 1, 2, 3 een mogelijkheid om alleen de puntjes te verdraaien.
 
Toen stelde toch je puntjes af met de dikte van je duimnagel en de timing met een vloeitje?
Het is toch geen rocket science?
 
Helaas, dat deden ze toen vrijwel nooit. Die ouwe kon er wel mooi over vertellen. Kon.
;(

Oa dat ze veel ruilmiddelen meenamen. In Duitsland was na de oorlog aan heel veel zaken gebrek. Ze hadden koffie mee bijvoorbeeld, in ruil daarvoor werd door een Duitse smid een keer de band geplakt.
 
Toen stelde toch je puntjes af met de dikte van je duimnagel en de timing met een vloeitje?
Het is toch geen rocket science?

Het is ook geen rocket science, maar je snapt, dat als je het over dikte's van duimnagels en vloeitjes hebt, het wel precies komt.

Is ook niet moeilijk verder ofzo, alleen een precies klusje dat als je pech hebt soms best een tijdje kan duren voordat je het goed hebt.
Maar meestal baar oefening kunst, en kan je het na 2x afstellen de 3e keer binnen 5 minuten. :)
 
De timingafstelling is nog niet gelukt :N. MOrgen ergens een pullytrekker zine te scoren en hopen dat ik er overmorgen aan toe kom.


Wel gedaan: De kentekenhouder zat scheef. Een korte inspectie leverde dit op:



Een breukje. Normaal een kwestie van vol gas eroverheen met het lasapparaat, maar ik heb het nu zorgvuldig aangepakt en echt netjes (al zeg ik het zelf) dicht getigt.

Volgende stap was het achterlicht. Het glaasje ontbrak. JV motors heeft (bliksemsnelle service, hulde!!) een repliclapmpje toegestuurd. Die was iets groter en paste niet op de originele achterkant:



Dus die heb ik er af en gaat de komende onderdelenbeurzen mee.

Verder nog het eea gereinigd, geïnspecteerd en gecontroleerd. Hopelijk lost het afstellen van de timing de probleempjes met het lopen op.



 
Terug
Bovenaan Onderaan