Japanse Klassiekers (van voor 1970)

op de foto's afgaande ziet deze er compleet uit en met gelukkig alle glaasjes nog
Het is dat ik al een oudere dream heb anders zou ik beslist even kijken zo compleet wordt ( is al eigenlijk) steeds zeldzamer.
Of de liefhebbers zijn ook zeldzaam denk ik?

Volgens mij liefhebbers zat, eens kijken hoelang het duurt voordat deze weg is :)

Ziet eruit als een mooie fiets voor een hele eerlijke prijs.

Staat van het blok is ook wel alles met deze fietsjes, zijn lastige blokken om aan te sleutelen, en erg dure onderdelen.

edit : Deze staat er ook, CA78, alleen wel wat duurder.

Pagina is niet gevonden - Auto Trader

Maar mijn idee is de C72 dan de betere koop, ook omdat hij wel een poetsbeurtje kan gebruiken, en dat is toch het leuke van een oud ding, dat je er in het begin zelf nog het een en ander aan (moet) doen, dan wordt het tenminste echt 'jouw' fietsje :)
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij liefhebbers zat, eens kijken hoelang het duurt voordat deze weg is :)

Ziet eruit als een mooie fiets voor een hele eerlijke prijs.

Staat van het blok is ook wel alles met deze fietsjes, zijn lastige blokken om aan te sleutelen, en erg dure onderdelen.

edit : Deze staat er ook, CA78, alleen wel wat duurder.

Pagina is niet gevonden - Auto Trader

Maar mijn idee is de C72 dan de betere koop, ook omdat hij wel een poetsbeurtje kan gebruiken, en dat is toch het leuke van een oud ding, dat je er in het begin zelf nog het een en ander aan (moet) doen, dan wordt het tenminste echt 'jouw' fietsje :)

ben het met je eens die ca78 is een amerikaanse met hoog stuur zelf vind ik de lagere stuurtjes mooier . Iemand in belgie heeft diverse dreampjes te koop staan
http://www.tweedehands.nl/motoren/motoren/honda/rode-honda-dream-166856740.html
maar vindt ze duur.
Overigens wat is duur zelf heb ik een honda dream C76 uit 1960 waarvan ik het blok heb laten nakijken of deze nog goed was (door een expert) kost ook geld afgezien van de aanschaf. Maar ik heb een goede en mooie Dream met betrouwbaar blok en voor 99% orgineel. Bij verkoop zou ik behoorlijk verlies lijden zeker in nederland zelfs in amerika zijn ze meer waard.
Het is eigenlijk wat een gek ervoor geeft of hoe graag wil je zoiets bijzonders.
 
full


hier nog een foto van japanse twins
 
dus ik heb 2 oldtimers.

vandaag op marktplaats een orginele nederlandse folder van de C71/C76 met stempel van de firma
RAMO te Eindhoven kunnen kopen gaaf blij als een kind.
 
Tohatsu
1958

Je komt ze niet vaak meer tegen: een Tohatsu LB2 van 125cc uit 1958
Deze werd recent aangeboden in de VS

full


full


full


full


Hier de folder waar hij opstaat (rechts boven)

full
 
Bridgestone
1970

De Bridgestone 100GP was eigenlijk een opgeboorde 90ccer.
De lijnen zijn conform de 175, 200 en 350cc grote versies.

full


full


full


full


full
 
~

ben het met je eens die ca78 is een amerikaanse met hoog stuur zelf vind ik de lagere stuurtjes mooier . Iemand in belgie heeft diverse dreampjes te koop staan
http://www.tweedehands.nl/motoren/motoren/honda/rode-honda-dream-166856740.html
maar vindt ze duur.
Overigens wat is duur zelf heb ik een honda dream C76 uit 1960 waarvan ik het blok heb laten nakijken of deze nog goed was (door een expert) kost ook geld afgezien van de aanschaf. Maar ik heb een goede en mooie Dream met betrouwbaar blok en voor 99% orgineel. Bij verkoop zou ik behoorlijk verlies lijden zeker in nederland zelfs in amerika zijn ze meer waard.
Het is eigenlijk wat een gek ervoor geeft of hoe graag wil je zoiets bijzonders.~


In hoeverre de prijzen reëel zijn weet ik niet.
als ik naar deze advertentie van hem kijk, dan zou ik mijn 750 Hondamatic ook graag hebben verkocht voordat ik mijn zijspan er aan heb gehangen.
Ik heb mijn 750, in perfecte staat (alleen niet de originele kleur) 3 jaar geleden gekocht voor € 2.600,00 met een mijlenstand van 18.000. De 750 die hij aanbiedt wijkt verder amper af van de mijne. Ik heb het middelste model, dus met spaken. Het laatste model (het minst gewilde heeft comstarwielen)

full


en dan hier met zijspan op het Euro Gespann Treffen 2013 (EGT2013)
full
 
Ik heb mijn dream C71/C76 nederlandse folder ontvangen maar kan dmv scannen of lage resolutie camera instelling toch niet uploaden naar dit forum die foto's wil maar niet lukken 204Kbites.
Of iemand kan mij wegwijs maken (camera Fujifilm HS50exr te moeilijk voor mij)
 
Showa Cruiser
1957

Ik kwam onderstaande foto's tegen. Zij stonden te boek als 1957 Showa Cruiser

full


full


full


Zeker als je de middelste foto bekijkt lijkt mij dat ook wel redelijk duidelijk. Ik weet dat het motormerk Showa heeft bestaan en ik weet dat het merk Cruiser heeft bestaan. Doch Showa Cruiser was mij niet bekend.

Ik ben er eens nader ingedoken.
Op de folders van Cruiser vind je de navolgende omschrijving in het Japanse Katakana
ク ルー ザ
Het eerste symbool spreek je uit als "Koe"
Het tweede symbool spreek je uit als "Roeoe" ; het streepje aan de achterkant wil zeggen dat de klank lang getrokken moet worden.
Het derde symbool spreek je uit als "Za"
Met een beetje verbeelding kun je het Engelse woord "Cruiser" van maken.

Van onderstaande folder dacht ik in eerste instantie dat het puur het merk Showa betref. Ik vond echter ook de term Cruiser op de folder. Ik heb hem rood omcirkeld.
full


Bij de type-omschrijving SC denk je al vlug aan Showa Cruiser
full


full


Op deze folder kom ik de naam van Cruiser niet volledig tegen; zie het geel omcirkelde
full


Kijk je naar folders van Cruiser uit 1955 en 1956 dan mis ik elke verwijzing naar Showa
full


full


En nu de folder uit 1957; ineens verschijnt het logo van Showa op de folder
Zie de rode pijl
full


Alhoewel ik dar nog verder niets over heb kunnen vinden, vermoed ik dat er eind 1956 of 1957 een fusie heeft plaats gevonden tussen beide merken.
 
Laatst bewerkt:
Cruiser
1955

In mijn zoektocht naar een mogelijke fusie van Cruiser met Showa ben ik gestoten op foto's uit je 1955 van iemand die een motorshow bezocht en zich daarna een Cruiser gekocht heeft.
De foto's zijn genomen op de 1e Akita Motorshow in 1955

full


full


full


Op de voorgrond staat een Honda Dream E
full


full


full


full


De Cruiser Light met 125cc OHC viertaktblok
full


full


Degene die de foto's van de show heeft gemaakt heeft heeft ook een paar sfeerfoto's gemaakt tijdens toertochtjes met zijn Cruiser SC

full


full


full


full
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de hulp tsjedzjoe was wel een bevalling voordat ik het door had.

wat betekent R.A.M.O. de importeur die op de folder staat
(Riemersma Moerkerk ?)
 
Nissan
1940

Voor zover ik weet heeft Nissan geen motorfietsen gemaakt.
Onderstaande elektrische driewieler uit 1940 komt echter al aardig in de buurt.
De prestaties zijn aangegeven

full
 
Laatst bewerkt:
Asahi
1936-1948

Ik heb weer wat gegevens gevonden van het oude merk Asahi
Een oude folder uit 1936 van het vooroorlogse AA model.

full


Van dit type werd ook een luxe model uitgebracht
full


Na de oorlog werd de cilinderinhoud vergroot naar 200cc, doch het bleef vooroorlogse techniek.

Hier een folder uit 1946, de model was nu de DC
full


Hieronder een folder uit 1948, in 2 jaar was amper wat veranderd.
full


Nog een folder uit 1948. Naast de DC werd ook een DC-L aangeboden. Normaal ga je bij de toevoeging van een L uit van een luxe versie. Doch hier staat dat voor Low-Budget.
full
 
Mizuho
1953-1955

De Cabton motorfietsen werden geproduceerd door Mizuho Mfg.Co.Ltd., in Ohyama Aza Minami. Zij waren extreem goed in kopiëren. Zij hadden onder de naam Cabton geen eigen ontwikkeling.

Dat het merk Mizuho door dezelfde fabriek gebouwd was wist ik al langer. Was ik eerst aan het denken naamconstructies/veranderingen zoals Meihatsu -> Kawasaki of SJK -> Suzuki dan had ik het mis.
Onderstaande folder laat dat duidelijk zien.
Dat de Japanners gefascineerd waren door westerse letters kun je zien in de naam Muzuho. De ouderwetse Duitse "z" werd er nog uitgetoverd.

full


Beide merken komen gelijktijdig uit de fabriek.

full


full


Uiteindelijk is het mij pas opgevallen. De Cabtons waren, zoals eerder aangegeven, kopieën. De Mizuho's waren daarentegen een eigen ontwikkeling. Uiteraard voor zover je kunt spreken over een eigen ontwikkeling als je er gewoon maar een cilinder afhaalt.

Hieronder een motorblok van een Cabton RTS600. Twee cilinders (ook dubbele koelvin op de nokkenasdeksel): kijk hoe de olieleiding vanuit de krukas de twee uiteinden van elke nokkenas van olie voorziet.
full


Hieronder een motorblok van een Mihuzo: een cilinder (een koelvin op de nokkenasdeksel): de olieleiding blijft nu alleen maar aan deze kant.
full


Ook vroeger hadden mensen er al lol aan. Volgens de gegevens van de foto betreft het hier ene Ron Bowren op een Mihuzo uit 1953
full
 
Laatst bewerkt:
1959

Onderstaand vind je een pagina uit een Japans motortijdschrift uit 1959. Een vergelijkend warenonderzoek zullen we maar zeggen. Het enigste model wat hier te lande alom bekend is staat er ook tussen.

Op de linkerpagina staan (van onder naar boven)
De Miyapet A20(Miyata)
De Honda C100
De Yamaguchi Mopet AP10
De Yamaguchi Bicycle
full


Op de rechterpagina staan (van onder naar boven)
De Suzumopet (Suzuki)
De Shibuaka
De BS Champion (Bridgestone)
full


De middelste van de rechterpagina ken ik niet. Ik heb nog niet van dat merk gehoord. Het is alleen maar overgenomen van de Japanse omschrijving.
Het enigste merk wat er qua naam een beetje bij in de buurt komt is Tsubasa. Deze hebben voor zover ik weet alleen maar viertakten geproduceerd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan