Akkuuw vervangen of niet?

Cpt. Screwboot

MF veteraan
28 jan 2006
3.016
2
Spijkenisse
Hallo allemaal,

Zoals de titel al zegt twijfel ik of ik mijn accu moet vervangen, vooral ivm vakantie 2014.
Ik ga namelijk voor 2,5 week met de moto weg richting Spanje en zuid Frankrijk, en nu is het punt ..

Ik heb in mei 2012 een Thundercat gekocht uit 2002 met slechts 6k op de teller, en ja, alles klopte, originele bandjes etc etc. Verder alles goed, niets zag er uitgedroogd uit, dus we gaan er maar vanuit dat het echt was en de motor gewoon goed verzorgd is in die tijd. Hij was verder van een oudere man die hem had ingeruild voor een motorscooter, dus dat verhaal verder geloof ik wel.
Toen ik er later mee bezig was om mijn Garmin aan te sluiten zag ik op mijn accu nog de sticker van aankoop zitten, van de afleverbeurt van de motor zelf in 2002... dus de accu zit er al een eeuwigheid in en heeft weinig kilometers gemaakt voor 2012. Nu is de spanning goed, hij slaat altijd direct aan, dus verder geen problemen hiermee.

Nu is alleen het punt, kan een accu echt binnen zeer korte tijd overlijden, en wat zouden jullie doen? Alles werkt nu perfect, maar ik heb geen zin om straks ergens in de bergen met een dode accu te staan.

(Natuurlijk kan ik hem sowieso vervangen, maar vroeg me af wat de rest denkt)
 
Frankrijk: batterie. "Je voudrais une batterie pour ma moto."
Spanje: betería. "Me gustaría una batería para mi moto."

Ja, en 's middags zijn alle zaken dicht, sta je met je vertaling voor een dichte deur.
Gewoon voor die tijd vervangen, zeker als je twijfelt, accu's kunnen er heel acuut mee ophouden.

Mijn motor is gebouwd in 2005 en in 2007 op kenteken gezet.
Er is in dat jaar 2700 km op gereden en toen heb ik 'm gekocht.
Vorig jaar de accu vervangen omdat deze toch zwak werd.
Ik heb toen bij Conrad een Varta accu besteld, startcapaciteit was gelijk weer goed.
Met mijn dragstar heb ik 9 jaar met de accu gedaan en toen is de motor ingeruild.
Deze motor heb ik dan ook nieuw gekocht dus dan weet ik zelf wat er mee gebeurt is.
Met een 2e hands weet je de geschiedenis niet.
 
Als je het niet vertrouwd: vervangen! Wat kost een accu? 6 tientjes voor een normale en 12 voor een MF?

Na gemiddeld een jaar of 7 kan een accu "poef" zeggen. Van de één op de andere dag kan hij dan erg slecht worden.

Je kunt ze preventief elke vijf of zes jaar vervangen. Dan zit hij aan het einde van z'n beoogte levensduur. Zie ook het badkuip schema
 
Hoe kan je nou twijfelen aan een accu die je in 10 jaar nog niet een keer heeft laten staan :?
Volgens mij vervang je je accu wanneer hij niet goed meer werkt.
Het ergste wat je kan overkomen is dat je motor niet neer start en dat je hem dan aan moet duwen maar dat is iets dat met een accu van een paar jaar oud ook kan gebeuren.
 
Om het een beetje simpel te houden voor jezelf..

Ga jij lekkerder op vakantie met een verse accu?
Vind jij dat 5 tientjes waard?

;)

Vervangen die hap,je wilt genieten als je vertrekt,niet met geknepen billen elke morgen je motor starten toch ? ;)
 
Om het een beetje simpel te houden voor jezelf..

Ga jij lekkerder op vakantie met een verse accu?
Vind jij dat 5 tientjes waard?

;)

Vervangen die hap,je wilt genieten als je vertrekt,niet met geknepen billen elke morgen je motor starten toch ? ;)
Ook nieuwe accu's gaan stuk.
Deze heeft zich ondertussen al bewezen.
Wanneer heb jij voor het laatst je ventielen vervangen?
Daar loop je een veel groter risico mee dan met die accu.
 
Meteen even je binnenbanden vervangen, die zijn maar 10 euro.
;)
En de claxon.
Voor een paar tientjes heb je een nieuwe.
Stel dat je in frankrijk staat met een claxon die het niet meer werkt.
Zelf je motor aanduwen lukt nog wel maar zelf heel hard tuut zeggen word al lastiger.
 
Olie zelf ook nog vervangen, met de juiste olie kost dat ook maar 2 tientjes.
Oh en verse sproeiers in steken kosten toch maar een euro ofzo, en nieuwe bougies, kosten nog geen tientje enzovoort...

Gewoon laten zitten die accu, don't fix it if it aint broken zei een wijze man ooit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan