Motor herspuiten 2K blanke lak spuitbus

Bartjeee20

MF'er
20 okt 2012
43
0
Rotselaar
Hallo,
ik heb momenteel al ervaring met herspuiten met motip-busjes maar die lakken zijn eigenlijk verre van stevig. Nu vraag ik me af of er hier al mensen ervaring hebben met eerst grondlaag en kleur met gewone 1k motip busjes te spuiten, en vervolgens er een aantal lagen blanke lak op te zetten d.m.v. een 2k spuitbus.
Is dit stevig en ziet dit er goed uit? Of komen er nog altijd snel krassen in de lak?
 
nee , ik bedoel dat er 2 soorten bij de action liggen,
1 soort is van de zelfde soort als de motip.
:? ik heb er maar 1 soort gezien, die dingen die uit sneek (dacht ik) komen. Al hebben ze tegenwoordig een nieuw etiket.

deze (oude etiket)
12.jpg
 
Laatst bewerkt:
ik heb er ook wel eens andere in mijn handen gehad,
die van de foto is volgens mij dezelfde verfsoort als de motip.[even controleren]
dus als de 2-k geschikt is voor motip moet het voor elk ander merk verf van de zelfde soort ook kunnen.
 
Ik heb eens gedaan met metalputty de gaten/deuken vullen, daarna in model maken en dan de hele tank in de epoxyprimer gezet.
Daarna heb ik er normale ptimer/filler op gezet, geschuurd en weer primer erop gezet. Daarna heb ik de kleur erop gezet en toen met 2K blanke lak erop gezet, perfect!

Was ee kreidlertank met de welbekende stuurinslag.en ziet er nog steeds perfect uit.
Dankje Voldoor, direct antwoord op al mn vragen. Kan ik gelijk aan de slag :P
 
Paar kleine vraagjes:
Ik heb een tank gestraald. Is dus volledig blank (grijs kleurig) metaal.
Welke volgorde moet ik aanhouden als ik een paar kleine deukjes wil vullen? Eerst vullen en dan een primer er overheen? Welke vuller kan ik gebruiken? En welke spuitprimer? 1k of moet dat 2k zijn? Vervolgens kleurspuiten met 1 of 2k lak? En daar overheen wil ik blanke zijde lak. Altijd 2k lak neem ik aan? Moet ik tussendoor nog opschuren?
Maakt het uit of ik de kleuren in zijde of hoogglans neem? Aangezien ik het tussendoor toch ga schuren?
Ik heb eens gedaan met metalputty de gaten/deuken vullen, daarna in model maken en dan de hele tank in de epoxyprimer gezet.
Daarna heb ik er normale ptimer/filler op gezet, geschuurd en weer primer erop gezet. Daarna heb ik de kleur erop gezet en toen met 2K blanke lak erop gezet, perfect!
Was ee kreidlertank met de welbekende stuurinslag.en ziet er nog steeds perfect uit.
Dankje Voldoor, direct antwoord op al mn vragen. Kan ik gelijk aan de slag :P
Ondanks dat ik het niet het topic er voor vind toch ff antwoord op je vragen Frits!.
Eerst ff een opmerking over Epoxyprimer over plamuur, dat heeft geen toegevoegde waarde.
Epoxyprimer breng je direct aan na het stralen, epoxyprimer is ook zo'n beetje de enigste primer waar je op kan (/mag) plamuren.
Volgorde is dus (even kort samengevat):
Stralen
Epoxyprimer
Plamuren
(Wash)primer
Filler
Kleur spuiten

* De Epoxyprimer is niet noodzakkelijk, dit is enkel een extra beschermende laag.
* Sommige mensen gebruiken ook geen (wash)primer.
* Grote deuken die je niet kan uitdeuken kan je ook opvullen met tin (vertinnen).
Dit is wel een handeling die wat oefening vereist.
* Indien je niet kan vertinnen is opvullen met Alsi een alternatief.
Dit is een soort staalplamuur, dit doe ik wel altijd op kaal metaal ivm hechting.

Mocht je meer vragen hebben mag je ook PM'en.
 
Als je een tank o.i.d. gestraald hebt, altijd een epoxy/etch primer erover. Blank metaal roest direct (zeker na aanraking met vingers) en zelfs die microscopische roest wil je niet onder je lak hebben :N

Fijn direct z.s.m. iets erover en dan verwerken :Y :)
 
Als ik die verhalen hier zo lees, wil ik ook wel weer eens wat spuitwerk doen B|

Maar voorlopig de centen niet -O-

Plus eer dat ik weer aan het schuren ben en loop te klooien met sinaasappelhuidjes/FLA, ben ik het al weer beu :+
 
Ik heb toen deze gebruikt :Y

Colormatic 2k hi speed blanke lak 500 ml. - €29,95 : Verf24.nl

Ring onderin draaien, trekken, draaien en schudden. Makkelijker wordt het niet :P

Bezorgen geloof ik ook wel in België :)

Had er ook een keer een bus meegenomen bij de automaterialenzaak... moest het direct hebben; 46,50 voor een bus :X Nee, bedankt! :W

Ik heb ze ook besteld... ga mijn velgen is een ander kleurtje geven :9
Bij mijn oude motor ook gedaan , maar toen "gewone" blanke lak gebruikt dat zag je toch wat verkleuren na een jaar...
 
Ik heb ze ook besteld... ga mijn velgen is een ander kleurtje geven :9
Bij mijn oude motor ook gedaan , maar toen "gewone" blanke lak gebruikt dat zag je toch wat verkleuren na een jaar...

Probleem is natuurlijk dat maar weinig plekken op je motor zo lijden als je velgen. Elk stukje vuil slaat er rechtstreeks op neer. In de rand van je velgen draait altijd een hoeveelheid stof (ook remstof) en vuil mee, die werkt als een slijppasta. Gewone lak kan daar slecht tegen, 2K wel iets beter. Maar het beste is m.i. je velgen te laten poedercoaten. Dat gaat vele jaren goed.
 
Probleem is natuurlijk dat maar weinig plekken op je motor zo lijden als je velgen. Elk stukje vuil slaat er rechtstreeks op neer. In de rand van je velgen draait altijd een hoeveelheid stof (ook remstof) en vuil mee, die werkt als een slijppasta. Gewone lak kan daar slecht tegen, 2K wel iets beter. Maar het beste is m.i. je velgen te laten poedercoaten. Dat gaat vele jaren goed.

Klopt , maar ik zit niet echt in de buurt van een goede coater en de kleur die ik wil is geen RAL-kleur dus dan wordt het nog al wat prijzig.... en met de vorige motor heb ik nog 3 jaar mee gereden en op wat verkleuren na (moest ook wel want ze waren wit :+ ) nergens last van gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan