Geen leven in te trappen [Jawa 634]

Tijmen22

MF veteraan
28 dec 2013
1.451
58
Nu heeft hij nog 2 dagen geleden gelopen bij de verkoper. Het gaat hier over een JAWA 634, 1978. Wat doet het wel:

+De bougies vonken, wit sterretje dus lijkt voldoende te zijn (ziet er hetzelfde uit als bij m'n oldtimer brommer ongeveer, misschien iets minder overtuigend).
+Compressie, ik heb me vinger voor het bougie gat gehouden en duidelijk te voelen.
+Verlichting (deels), toeter, etc.
+De bougies zijn kletsnat na een paar workouts (lees: kickstarts).

Waar ik mijn bedenkingen bij heb:

-De carburateur / benzine toevoer, het slangetje loopt niet uit zichzelf vol vanuit de tank naar de carb. Nu heb ik hem volgens dit geprobeerd te starten. Mijn carb kan ik niet laten overlopen, maar er verdwijnt wel benzine in :?. Slangetje handmatig gevuld met spuit.
-De accu is oud, maar daar heeft hij wel op gelopen. Ik heb al een nieuwe besteld, maar deze zou het in principe doen, tenzij de ignition coils echt zo gevoelig zijn. (In dat geval zou ik ook willen weten wat een goede vonk wel eens) Vanavond maar nachtje doorladen.

En heel misschien:

*Ik heb de bougies in het begin eens losgemaakt om te kijken of die vonkte, toen kwam er een rood, miezerig vonkje vanaf --> accu opgeladen. Kan het misschien zijn dat ik zo dom was om de twee aansluitingen op de bougies om te wisselen? Dan zou ik alsnog toch nog wel iets anders moeten horen dan een verstopte trompet?

Wat ik hoor, zie voel, etc.:

-Blok wordt niet warm, benzine lucht, motor klinkt als "ploemp plufff ploemp" (hol geluid).

Foto's

Starten zonder filterhuis? Zoals op de afbeelding? (nog niet geprobeerd) Of kan dit alles echt worden veroorzaakt worden door een lamme accu? Ik kan hem doormeten met een multimeter indien gewenst!
 
Laatst bewerkt:
Denk dat de motor gruwelijk verzopen is, er kan een laagje benzine in je carter staan.
Benzinekraan dicht, Carburateur leeg laten lopen, Choke eraf, Gas vol open, Bougie eruit en droogtrappen (met de kickstarter).
Daarna de bougie er in, aantrappen.
 
Denk dat de motor gruwelijk verzopen is, er kan een laagje benzine in je carter staan.
Benzinekraan dicht, Carburateur leeg laten lopen, Choke eraf, Gas vol open, Bougie eruit en droogtrappen (met de kickstarter).
Daarna de bougie er in, aantrappen.

Zover ik weet, heeft deze geen choke? Bij m'n Batavus was de choke de gashendel ontgrendelen en veder terug draaien, werkt super. Bij deze heb ik alleen de mogelijkheid om de vlotter naar beneden te duwen en zo de carb vol te laten lopen. Misschien dat daar het euvel in zit.

Ik zal het morgen eens proberen, zou heel goed kunnen! Bedankt voor je input in ieder geval :)
 
Laatst bewerkt:
Zover ik weet, heeft deze geen choke? Bij m'n Batavus was de choke de gashendel ontgrendelen en veder terug draaien, werkt super. Bij deze heb ik alleen de mogelijkheid om de vlotter naar beneden te duwen en zo de carb vol te laten lopen. Misschien dat daar het euvel in zit.

Ik zal het morgen eens proberen, zou heel goed kunnen! Bedankt voor je input in ieder geval :)
choke kan wel een plastic lipje zijn, direct (boven)op je carb.

Check die maar even.
 
Zo, hij loopt weer! Was een combinatie van verzopen (goede tip Gassen!) en kapot benzinekraantje. Kraantje druppelt wel als je hem vrijmaakt, maar eenmaal aangesloten komt er belabberd weinig uit. Merk wel dat hij veels te hoog in toeren loopt, dus het gas moet even worden afgesteld. Schakelen gaat soms ook niet helemaal soepel, koppeling moet waarschijnlijk ook worden afgesteld.

Maargoed, hij loopt in ieder geval weer en wat kapot is is me nu wel duidelijk! :) Bedankt allemaal!

EDIT:

Voor mensen met eenzelfde probleem: benzine kraantje helemaal uit elkaar halen. Rubbertje er dan uit pulken met een houten tandenstoker of soortgelijk. Nu goed het deel waar je het rubbertje uit haalde schoon blazen door de 3 gaten. Het rubbertje kan je in het midden uitknippen als dat er klein uit ziet. Het gat in het midden van het rubbertje hoort even groot te zijn als de twee grootste die er al zitten.

Bij mij was het middelste gaatje in het rubbertje in elkaar geklapt en kreeg het niet meer recht, waarschijnlijk omdat het dus jaren verkeerd zat (iemand heet het fout terug gestopt bij onderhoud ofzo). Uitgeknipt en voila, kraantje loopt weer als een malle! Het middelste gat is voor het luchten, zodat er geen vacuum onstaat en de boel niet loopt. Doe dit wel voorzichtig, anders sloop je je kraantje. :)
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf ook een 634 gehad... Wat ik altijd deed:
- Benzinekraan open
- Vlotter (pennetje bovenop de carburateur) een seconde of 2 indrukken zodat de carb volloopt
- 2 á 3 keer rustig trappen om benzine aan te zuigen
- gashandel vol open draaien een aantrappen.

Startte bij mij altijd in één keer.

En niet vergeten je benzinekraan dicht te draaien als je klaar bent met rijden...

Succes...
 
Terug
Bovenaan Onderaan