Hoe kan ik zien of mijn cilinder versleten is (KLR600 )

albert1988

MF'er
22 mrt 2012
38
0
Hallo,

Ik ben in bezit van twee KLR 600.
Deze gebruiken allebei veel oli.
1l op 100km!!

Nu heb ik nieuwe koppakking set gehaald.
Een van de twee heeft ooit een warmloper gehad.
Hoe weet ik of de cilinder versleten is zonder de compressie te meten.
Zodat ik de best van de twee kan gebruiken.

ps; zo lopen allebei nog best goed.

ik hoor het graag.
 
Allebei uit elkaar halen en kijken hoe het er van binnen uit ziet, met zoveel olieverbruik zal er vast wel het een en ander versleten zijn, zeker als je er een warmloper mee hebt gehad zal de zuiger/cilinderwand niet lekker meer zijn.
Met de beste onderdelen van beide en evt nieuwe weer opbouwen.
 
Laatst bewerkt:
Als je hem toch zo ver open haalt, doe het dan meteen goed. Maar dat kost wel een paar centen en ik het de indruk dat het niet teveel mag kosten.

Dus maak beide cilinders brandschoon en ga ze bij een apotheek wegen. De zwaarste is het minst gesleten.

;)
 
Nog EEN keer dan
met compressie meten weet je niets over olieverbruik, je kunt een prima compressie hebben, en toch eeen gigantisch olieverbruik omdat je schraapveren hun werk niet doen of zelfs gebroken zijn....
Als je het toch wilt meten en je hebt geen meetapperatuur/gereedschap..kun je het volgende doen..
Een oude schraapveer in de cilinder plaatsen, deze telkens met de bovenkant van de zuiger een klein stukje naar beneden duwen, en dan de slotspeling meten met een voelermaatje....
Veranderd die dan heb je onronde cilinder(s), en moet je naar overmaat..
Veranderd dat niet, dan kan ook de cilinderwand nog beschadigd zijn, maar dat kun je zien...
Anders nieuwe schraapveren plaatsen
 
Hallo, ik heb de cilinder van beide blokken op getrokken.
(t, is erger dan ik dacht) KLR 600 A
Ben bang dat ik aan beide cilinder + zuigers niet veel meer heb.

Welke kop zou het beste zijn om te hergebruiken?

Kop A :
1555458_10151843704873016_1706159073_n.jpg

Twee witte kleppen
Zuiger A
1521366_10151843704828016_693780963_n.jpg

Cilinder A
1506636_10151843704733016_801696900_n.jpg


Blok B
Dacht al dat KACR systeem niet werkte. (zie los veertje)

Kop B
1483124_10151843706423016_1413604585_n.jpg


Cilinder B
943054_10151843706408016_307691706_n.jpg


Shim B
Hoe komt dit ?
1551772_10151843706303016_803739746_n.jpg


Zuiger B
1517477_10151843706488016_434094536_n.jpg


Beide koppen:
1530547_10151843706583016_1885510206_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het ene blok is btw een KLR 600A blok en de ander een KLR600B blok.
Blok B heeft elektrische start.
Heb nog een blok liggen morgen eens bekijken of daar nog iets aan te redden valt.
 
Sammie, hoe draagt de olieschraapveer bij aan het olieverbruik? De compressieveren dichten toch af als t goed is?

Cilinder bekijken, maar als ik die zuigers zie is de cilinder ook ter ziele... Als de cilinder geen zichtbare grove slijtplekken heeft dien je die met een micrometer te controleren op ovaliteit.

Wat de koppen betreft, een snelle controle is kijken hoe diep de kleppen in de kop liggen. Bekijk de onderkant van de kop en de kop waar de klepschotel (ronde deel van de klep) nog het hoogst op de kop ligt is het minste versleten.

Mijn advies (mits de rest nog goed is) nieuwe cilinder boren of nieuwe keramische laag, nieuwe zuiger, kleppen op nieuw inslijpen, klepsteelrubbers vervangen, geleiderspeling checken en zo nodig vervangen nieuwe pakkingen en keeringen, blok grondig reinigen ivm slijpsel dat in de motor terecht is gekomen en dichtbouwen die handel.
 
Sammie, hoe draagt de olieschraapveer bij aan het olieverbruik? De compressieveren dichten toch af als t goed is?

Enig idee wrm ze er op zitten? Of dacht je dat de fabrikanten dachten van kom laten we even grappig wezen en er voor de lol nog wat extra veren in zetten?
Het woord hoe ze genoemd worden zegt al precies wat ze doen dus ja als deze versleten zijn of gebroken dan gaat elke motor olie zuipen als een grote.

Ff een voorbeeldje heb een koekblik volvo staan die op alle 4 de cilinders een compressie geeft bij meting van 12 bar en dat is een heel goede waarde maar deze motor verbruikt 1ltr olie op de 200km omdat dus de olieschraapveren hun werk niet meer doen.
 
Laatst bewerkt:
Zuigers kun je als decoratie gebruiken.
Die half opgevreten shim komt door olie gebrek, controleer ook de nokkenas!

In totaliteit ziet blok a er het minst ernstig uit. Ik denk zo vanaf mijn telefoon met kleine foto's dat die met een overmaat zuiger, cilinder honen/boren, kleppen controleren reinigen en inslijpen en natuurlijk nieuwe klepseals.
 
Meet / controleer eerst de nokkenaslagering in de kop. Als die al buiten de tolerantie valt boeit de staat van de kleppen/zittingen niet tot weinig.
 
Enig idee wrm ze er op zitten? Of dacht je dat de fabrikanten dachten van kom laten we even grappig wezen en er voor de lol nog wat extra veren in zetten?
Het woord hoe ze genoemd worden zegt al precies wat ze doen dus ja als deze versleten zijn of gebroken dan gaat elke motor olie zuipen als een grote.

Ff een voorbeeldje heb een koekblik volvo staan die op alle 4 de cilinders een compressie geeft bij meting van 12 bar en dat is een heel goede waarde maar deze motor verbruikt 1ltr olie op de 200km omdat dus de olieschraapveren hun werk niet meer doen.


Je kunt wel proberen om een beetje de draak met me te steken, maar deze reactie zegt voldoende.... 'T was iets met een klok en 'n klepel...

Succes met je volvo :W
 
Laatst bewerkt:
Sammie, hoe draagt de olieschraapveer bij aan het olieverbruik? De compressieveren dichten toch af als t goed is?

Cilinder bekijken, maar als ik die zuigers zie is de cilinder ook ter ziele... Als de cilinder geen zichtbare grove slijtplekken heeft dien je die met een micrometer te controleren op ovaliteit.

Wat de koppen betreft, een snelle controle is kijken hoe diep de kleppen in de kop liggen. Bekijk de onderkant van de kop en de kop waar de klepschotel (ronde deel van de klep) nog het hoogst op de kop ligt is het minste versleten.

Mijn advies (mits de rest nog goed is) nieuwe cilinder boren of nieuwe keramische laag, nieuwe zuiger, kleppen op nieuw inslijpen, klepsteelrubbers vervangen, geleiderspeling checken en zo nodig vervangen nieuwe pakkingen en keeringen, blok grondig reinigen ivm slijpsel dat in de motor terecht is gekomen en dichtbouwen die handel.

Heb je olieschraapveren wel eens in de hand gehad , weet je hoe die er uit zien????
die zijn open, dus of een hele dikke veer die overal openingen heeft zitten, of 3 delen waarvan 2 schraapveren en eentje die die veren tegen de cilinderwand drukken ( expander)
die werken als een raamwisser op de cilinderwand
Er wordt door de ronddraaiende krukas olie tegen de cilinderwanden gespat, en de schraapveren zorgen dat er geen olie boven de compressieveren komt, zodat dit niet meeverbrandt.....en in de zuiger zitten in de uitsparing van de schraapveren gaatjes om de olie weer naar het carter te voeren
als die hun werk niet meer doen, komt alle olie uiteindelijk in de verbrandingsruimte, en verbrand dus mee
 
Laatst bewerkt:
Ik weet wat schraapveren doen en hoe die eruit zien... Mag ook wel als docent motorvoertuigentechniek ;)
Mijn vraag was aan Sammie gericht, wilde m een beetje uit de tent lokken omdat ik vermoed dat hij gewoon herhaalt wat iemand anders al geroepen heeft....

Jullie uiteraard ook nog de beste wensen ;)

Nou weer ontopic en ik zal t nooit meer doen!
 
Laatst bewerkt:
sammie niet teveel plagen hoor want hij doet het allemaal met de beste bedoelingen en om behulpzaam te zijn en hij compenseert zijn af en toe misschien gebrek aan kennis ruimschoots met enthousiasme en behulpzaamheid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan